Tramwajem do Winnicy. To ostatnia prosta
4 listopada 2020
Na północ od skrzyżowania Światowida ze Strumykową leżą już tory. Sprawdzamy, kiedy skorzystają z nich pierwsi pasażerowie.
Na północ od skrzyżowania Światowida ze Strumykową trwają bardzo zaawansowane prace nad przedłużeniem torowiska oraz dwiema jezdniami głównej ulicy Tarchomina i Nowodworów. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstaje - jak zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego - "w pobliżu Modlińskiej".
Jak mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, ruch na nowym odcinku zostanie uruchomiony najpóźniej w połowie przyszłego roku, ale są szanse, że stanie się to wcześniej. Dopóki trwa stan epidemii i w wielu dziedzinach obowiązują rządowe zakazy, nawet rutynowa procedura, jaką są odbiory techniczne, może napotkać na nieprzewidziane przeszkody.
Według wyliczeń Tramwajów dojazd z Winnicy do stacji metra Młociny będzie trwać ok. 20 minut. Choć Zarząd Transportu Miejskiego jeszcze tego nie ogłosił, przedłużenie linii 2 z Nowodworów jest w tym momencie całkowicie pewne, a linii 17 - bardzo prawdopodobne.
Światowida będzie dłuższa
Nowy, 900-metrowy odcinek Światowida będzie zdecydowanie szerszy od nowodworskiego a nawet od fragmentu na wysokości Galerii Północnej. Ulica będzie budowana od razu w układzie 2x2, z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, drogą rowerową i oczywiście chodnikami. Tramwaje linii 2 i 17 zatrzymają się na wysokości skrzyżowania z Leśnej Polanki, a następnie dotrą na pętlę, zbudowaną ok. 200 metrów od Modlińskiej.
Za budowę nowego odcinka Światowida i torów tramwajowych odpowiada hiszpańska firma Balzola, która otrzyma za swoje usługi ponad 67 mln zł.
Co dalej?
Docelowo zarówno Światowida, jak i linia tramwajowa mają być dociągnięte do nowego skrzyżowania z Modlińską. Na razie brakujący 200-metrowy odcinek nie ma jeszcze ani pozwolenia, ani wykonawcy - wciąż nie ogłoszono przetargu na jego budowę.
W planach jest także docelowe zakończenie trasy przy skrzyżowaniu Modlińskiej ze Światowida: pętla tramwajowo-autobusowa, a nad nią kilkupoziomowy parking P+R. Na pętli Winnica powinno powstać około 15 miejsc postojowych dla autobusów, spośród których jedna trzecia będzie przeznaczona dla przegubowców. W części tramwajowej planowane są aż cztery tory, natomiast liczba miejsc postojowych na parkingu P+R na razie pozostaje zagadką. Zgodnie z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego garaż może pomieścić od 300 do 1000 samochodów.
Z parkingu P+R korzystaliby głównie mieszkańcy Jabłonny i Bukowa, chcący przesiąść się do tramwaju linii 2, a następnie - na Młocinach - do metra. Na razie nie wiadomo, kiedy mogłyby się rozpocząć prace budowlane.
(dg)