Tramwajem do Winnicy. Planują olbrzymi parking P+R
6 lutego 2020
Przy Modlińskiej ma powstać węzeł przesiadkowy dla pasażerów z północnej Białołęki oraz Jabłonny.
Pętla tramwajowo-autobusowa z wygodnymi przesiadkami, a nad nią kilkupoziomowy parking P+R - taki widok zastaniemy w przyszłości obok nowego skrzyżowania Modlińskiej ze Światowida, które powstanie na wysokości Winnicy. Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął właśnie poszukiwania firmy, która przygotuje koncepcję nowego węzła przesiadkowego, przeznaczonego m.in. dla pasażerów z Bukowa, Choszczówki czy Jabłonny.
Końca nie widać
Gdy na wysokości skrzyżowania Światowida i Strumykowej rozpoczęły się prace nad przedłużeniem linii tramwajowej, wielu pasażerów było przekonanych, że to już ostatni etap inwestycji. W rzeczywistości powstający właśnie odcinek będzie się kończyć około 200 metrów przed Modlińską, na wysokości bloków przy Dionizosa. Powstanie tam zarówno klasyczna pętla tramwajowa z jednym torem, jak i specjalny rozjazd, umożliwiający zawracanie składów dwukierunkowych.
Docelowo zarówno ulica Światowida, jak i linia tramwajowa mają być dociągnięte do nowego skrzyżowania z Modlińską, gdzie powstanie wspomniany wcześniej węzeł przesiadkowy. Jego budowa również będzie podzielona na etapy.
Wielka pętla
Docelowa pętla w Winnicy będzie się składać z co najmniej czterech torów postojowych i jednego rezerwowego (dla porównania: na Młocinach jest ich sześć, na Nowym Bemowie - trzy). Część autobusowa ma być gotowa do obsługi jednocześnie 15 pojazdów, w tym pięciu przegubowych. Powstanie także osiem ładowarek dla autobusów elektrycznych, miejsca kiss&ride i stojaki rowerowe.
Trzecim etapem inwestycji w Winnicy ma być budowa parkingu P+R nad działającą pętlą tramwajowo-autobusową przy Modlińskiej. W najgorszym razie znajdzie się na nim 300 miejsc postojowych, w najlepszym - tysiąc. O wszystkim zadecydują analizy, przygotowane na zlecenie ZTM.
Na ten moment ani etap 2 (pętla tramwajowo-autobusowa), ani etap 3 (parking) nie mają zapewnionego pełnego finansowania.
(dg)