REKLAMA

Bemowo

Nie tylko na Bemowie

 

Tramwaj na Powstańców: nieudolność, opóźnienie i drożej o 30 mln

  7 maja 2014

alt='Tramwaj na Powstańców: nieudolność, opóźnienie i drożej o 30 mln'
źródło: bemowo.waw.pl

Krąży po Warszawie taki mit, że co prawda pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz i jej ekipa nie radzi sobie w kontaktach z mieszkańcami, ale za to świetnie zarządza finansami miasta i miejskimi inwestycjami. Nie zgadzam się z tą opinią: finanse miejskie za jej kadencji zostały nadwyrężone, zaś inwestycje są prowadzone nieudolnie. Świetną ilustracją mojego poglądu jest historia budowy linii tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich.

REKLAMA

W 2005 r. prezydent Lech Kaczyński oddał do użytkowania odcinek trasy tramwajowej pomiędzy ul. Broniewskiego a pętlą "Nowe Bemowo". Był to pierwszy z dwóch etapów realizacji zamysłu, by końcówki tras tramwajowych, prowadzących generalnie ze Śródmieścia na Bemowo, połączyć w "zachodnią obwodnicę tramwajową" wzdłuż ul. Powstańców Śląskich. Drugi brakujący odcinek obwodnicy to 2,6 km torów pomiędzy Radiową a przystankiem "Bemowo-Ratusz".

Pani prezydent zabrała się za to pięć lat temu. W 2009 r. spółka Tramwaje Warszawskie wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej dla tego odcinka. Uzyskała ją po dziewięciu miesiącach, po czym rozpisała przetarg na zaprojektowanie i budowę trasy. W grudniu 2010 r. przetarg został rozstrzygnięty i 17 grudnia, na konferencji prasowej z udziałem Hanny Gronkiewicz-Waltz i ówczesnego burmistrza Bemowa, z wielką pompą podpisano umowę z wykonawcą. Powtórzony w tym roku przetarg wyłonił nowego wykonawcę. Dostanie za wybudowanie trasy o 30 mln zł więcej niż zwycięzca poprzedniego przetargu, który w wyniku urzędniczego nieudacznictwa - wycofał się. Pani prezydent zapowiedziała wtedy, że tramwaje ruszą nową trasą na przełomie 2011/2012 r.

W następnych latach okazało się, że Tramwaje Warszawskie złożyły wadliwy wniosek o decyzję środowiskową. Dokumenty przygotowane przez urzędników miejskich miały elementarne błędy: nie uwzględniały zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i były oparte na przestarzałych informacjach terenowych, sprzed dziesięciu lat. Nową decyzję środowiskową uzyskano dopiero 15 marca 2013 r. Podczas tego festiwalu nieudacznictwa wykonawca robót wycofał się z umowy.

W 2010 r. inwestycja miała zostać zrealizowana za kwotę 40 mln zł netto. Powtórzony w tym roku przetarg wyłonił nowego wykonawcę, który dostanie za wybudowanie trasy znacznie więcej - netto 64 mln zł. Oznacza to, że nieudolność urzędników kosztować nas będzie, oprócz straconych lat, brutto 30 mln zł. To niemal kwota, o jaką miały zwiększyć się dochody budżetu po ubiegłorocznej podwyżce cen biletów tramwajowych. Rozszerzenie zakresu robót, w porównaniu do poprzedniego przetargu, na pewno nie jest tyle warte.

Umowa z nowym wykonawcą została podpisana 29 kwietnia 2014 r. Tym razem podpisano ją bez nadmiernej pompy, być może po to, by nie zapeszać, a być może dlatego, że Bemowo nie ma obecnie burmistrza. Wykonawca ma dziewięć miesięcy na realizację inwestycji, co oznacza, iż na pewno nie będzie ona gotowa w 2014 r. Kolejna obietnica PO - poszła do kosza.

Maciej Białecki
były wiceburmistrz Pragi Południe (2002-2004) i radny sejmiku mazowieckiego (2002-2006)

 

REKLAMA

Komentarze (19)

# Gonzo!

07.05.2014 09:31

http://www.youtube.com/watch?v=5v43hnR6aH8

# gdb

07.05.2014 11:36

#Gonzo! napisał(a) 07.05.2014 09:31
http://www.youtube.com/watch?v=5v43hnR6aH8
Podatnicy!

# Bemowooo

07.05.2014 12:23

Mam już dość nieudolności PO podobno sami specjaliści, ale efektów brak, za to na wyborach nie zrobię tego błędu i na PO na pewnie nie oddam głosu!!!!

REKLAMA

# Mimi

07.05.2014 13:12

A ja mam dość 'rewelacji' pana Białeckiego....

# XXL

07.05.2014 13:50

#Mimi napisał(a) 07.05.2014 13:12
A ja mam dość 'rewelacji' pana Białeckiego....

Nie ma obowiązku czytania.

# wyciągnąć z archiwum

07.05.2014 14:45

Artykuuł o podobnej treści istnieje.
Po co dublować temat ?

REKLAMA

# stts

08.05.2014 15:58

Po co te jego teksty tutaj? Przecież z takim podejściem jak jego nie da się tego czytać. Już tyle razy jest tu wałkowane, że ta inwestycja była prowadzona nieudolnie. Można być anty-PO, ale to chyba jest portal informacyjny, a nie polityczny? Sio stąd!

# kurczak

08.05.2014 20:56

Białecki jak zawsze mądry i rzetelny... :/

# Marcin Banach

10.05.2014 01:48

Podstawowym kosztem opisywanej inwestycji, będzie ... koszt późniejszej eksploatacji. Linia w obecnym kształcie jest bowiem całkowicie zbędna dla systemu transportu zbiorowego w tej części miasta. Przypomnę, że kiedy trasa tramwajowa w ciągu ul. Powstańców Śląskich pojawiła się w planach, funkcjonowały jeszcze wielkie zakłady pracy, w tym: Huta Warszawa ,PZL Wola oraz Zakłady Świerczewskiego. Trasa miała zapewniać obsługę tych zakładów, tj. komunikować je z osiedlami na Jelonkach, zasiedlonymi w dużej mierze pracownikami wymienionych przedsiębiorstw. Ostatnie ćwierć wieku przyniosło jednak zasadnicze zmiany. Zakłady przemysłowe w przeważającej większości przestały istnieć,zmieniły się kierunki ciążenia potoków pasażerskich i struktura pasażerów co rozproszyło szczyty komunikacyjne. Z zamierzchłych czasów PRLu pozostała jedynie nieprzystająca do realiów współczesności, koncepcja trasy tramwajowej, łączącej Wolę z Bielanami. Drugą, niezmiernie ważną składową kosztów z którą będziemy musieli się zmierzyć po uruchomieniu trasy tramwajowej, będą koszty społeczne. Nie mam wątpliwości, że wraz z uruchomieniem niepraktycznych połączeń tramwajowych, ZTM przystąpi do likwidacji linii autobusowych, tak aby zmusić pasażerów do jazdy tramwajem. Zapewne zlikwidowane zostaną bardzo popularne i wygodne linie 184 i 112 (ta ostatnia z wielkim potencjałem, gdyby tylko została wydłużona od Karolina, do PKP Ursus-Niedźwiadek). Szkoda, że w natłoku medialnego szumu i tramwajowej euforii, nikt nie pokusił się o porównanie czasu przejazdu z Jelonek do Śródmieścia tramwajem z przesiadką do metra, z czasem przejazdu zlikwidowaną linią autobusową 506. Pozdrawiam.

REKLAMA

# wyciągnąć z archiwum

10.05.2014 09:55

Ten temat tutaj to sa odgrzewane kotlety. Artykuł o podobnej treści istnieje.
Pisać w tamtym a ten zaniechać. Po co dublować temat ?

# pasażer

10.05.2014 11:45

Te tramwaje na Powstańców są potrzebne jak krosta na nosie.Metro Jelonkom też niewiele da ,bo trzeba będzie dojeżdżać 3-4 przystanki do urzędu dzielnicy i się przesiadać. 506 było super i w 20 minut było sie w śródmieściu, ale głąby z ZTM musiały się wykazać.

# Marcin Banach

10.05.2014 16:14

Podzielam Państwa uwagi. Jestem inżynierem transportu przygotowującym opracowania optymalizacyjne układów transportowych (głównie na rynek niemiecki) i autorem listu pt. "Absurdalny dogmat jazdy po szynach" zamieszczonego na łamach "Echa". Widząc w założeniach reformy układu komunikacyjnego autorstwa ZTM - źródło niedogodności i jednocześnie rozrostu kosztów komunikacji, w marcu 2011 roku skierowałem do urzędu dzielnicy pismo, zawierające analizę systemu komunikacji miejskiej na obszarze Starego Bemowa i Jelonek wraz z powiązaniami zachodniej części Woli oraz Włoch a także koncepcyjny plan obsługi. Przedstawione rozwiązanie już z szacunkowych zestawień wielkości pracy eksploatacyjnej okazało się tańsze, a ponadto jak wynika z większości zamieszczonych tu komentarzy - bliższe oczekiwaniom mieszkańców. Na wymienione pismo odpowiedzi udzielił wiceburmistrz Zygrzak. Stwierdził: "Zapewniam, że przedstawione przez Pana argumenty będą wykorzystane w naszych rozmowach z ZTM, które będziemy prowadzić przy okazji weryfikacji wprowadzanych zmian. Jednocześnie pragnę podkreślić, że dla Zarządu Dzielnicy Bemowo sprawą priorytetową jest zapewnienie mieszkańcom dzielnicy szybkich i wygodnych połączeń komunikacyjnych". Czyżby? cdn.

REKLAMA

# Marcin Banach

10.05.2014 16:14

cd.
Osobiście wątpię, bowiem z przedstawionej koncepcji nie skorzystano w najmniejszym stopniu, a linie przyspieszone z Jelonek do Centrum zostały zlikwidowane bez wyjątku. W obszarze Jelonek, Starego Bemowa i Woli koncepcja zakładała uproszczenie systemu, w tym likwidację linii 122, 129, 154, 197, 422 i wzmocnienie oraz częściową korektę tradycyjnych linii magistralnych o numeracji utrwalonej w pamięci pasażerów. W efekcie układ komunikacji autobusowej byłby następujący: 105 Stare Bemowo - Dworzec Centralny; 305 wzmocnienie linii na odcinku Osiedle Górczewska - rondo Daszyńskiego; 501 Osiedle Górczewska - Lazurowa - Człuchowska - Powstańców Śląskich - Połczyńska - Kasprzaka - Rondo Daszyńskiego - Towarowa (wyznaczenie pasa ruchu dla autobusów) - Al. Jerozolimskie - Marszałkowska ... - Stegny; 520 wycofanie linii z ulicy Olbrachta i skierowanie jej od skrzyżowania Górczewska/Olbrachta na Nowe Bemowo trasą linii 507; przywrócenie funkcjonowania linii zwykłej 155 na tradycyjnej trasie z ulicy Olbrachta (z korektą odcinka na Powiślu tj. do pętli Browarna); 112 wydłużenie linii od ul. Połczyńskiej ulicą Nowolazurową do PKP Niedźwiadek; 523 bez zmian; 184 bez zmian; 189 bez zmian; 190 utrzymanie linii do czasu uruchomiania II linii metra na całym przebiegu. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby zaniechanie budowy trasy tramwajowej w ciągu ulicy Powstańców Śląskich oraz odtwarzania torowiska w ciągu ul. Kasprzaka i Prostej, a także likwidacja przystanków Cmentarz Prawosławny i Połczyńska P+R zlokalizowanych wzdłuż istniejącej linii tramwajowej. Budowa nowej trasy tramwajowej byłaby natomiast uzasadniona w ciągu ulicy Górczewskiej od Powstańców do Młynarskiej. Oczywiście tylko wówczas, gdyby II linia metra miała nie powstać. Osobiście uważam, że w planowanej postaci jest ona zbędna. Jej funkcję na stosunkowo krótkim dystansie mogłaby przejąć zmodernizowana już trasa tramwajowa W-Z wraz z wytyczonym wytyczonym odcinkiem w ciągu Górczewskiej i odcinkiem Dworzec Wileński - Radzymińska - Osiedle Targówek. Wymienionym ciągiem komunikacyjnym powinna zostać poprowadzona obecna linia 26. Zapraszam do zapoznania się z materiałem pt "Absurdalny dogmat jazdy po szynach". Z poważaniem, Marcin Banach.

# Yelonkers

11.05.2014 19:07

Gościu twój pomysł jest super.Czy kołki w gminie czytają to forum.Skoro gość do was pisał to macie jego namiary więc łapcie z nim konkakt tumany i róbcie jakąś narade z ztm może jeszcze nie jes za późno.

# Seba

13.06.2014 13:50

O tak, to będzie chyba to. Dzięki za link ;-)

# Seba

13.06.2014 14:58

No tak, ale tutaj człowiek udostępnia nam trochę swoich całkiem słusznych rozważań i tylko parę elementów projektu. Z tego co pamiętam to projekt miał wersję bez zbudowanego tramwaju na Powstańców i ze zbudowanym. Z liniami było tak:
105 Stare Bemowo- Dw. Centralny
109 Górczewska- Rondo Daszyńskiego albo ONZ (bo nie pamiętam)
112 jak teraz tylko Niedźwiedzia
155 Strąkowa-Browarna
159 jak teraz
171 jak teraz
189 jak teraz
305 jako wzmocnienie 305
Oprócz tego miała być pięćsetka do miasta przez Człuchowską (numer albo 501, albo 506) i jakaś na Nowe Bemowo. 523 miała być jak teraz tylko częściej i z możliwą opcją 523 i 423 jeśli chcieli by mieszkańcy i ta 423 od Starego Bemowa miała jechać dalej na Groty. 184 miało być skasowane po wybudowaniu tramwaju i 190 też. Do kasacji był te różne syfki typu 122, 154, 197 i może coś tam jeszcze ale nie pamiętam.

# Seba

13.06.2014 15:09

Jeszcze było napisane coś takiego, że te 155 będzie jedną linią na Świętorzyskiej od Marszałkowskiej dalej, ale chyba nie łapię o co biega i może ktoś mnie oświeci. Teraz niech ktoś jeszcze zlinkuje najlepiej sam projekt.

# Yelonkers

13.06.2014 17:25

Zajefajnie.Teraz niech to każdy oceni ze swojego punktu widzenia i przystanku, czy taką komunikacją jeździło by się lepiej. Panowie dla mnie jest rewelka. Z Powstańców 506 do centrum jest i wszystko w temacie.

# Seba

14.06.2014 13:21

@Yelonkers: jest 501 ale od nas jedzie jak 506 i to się liczy. Jestem za.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024