Tramwaj na Ordona i pod Dworcem Zachodnim. Zobacz animacje
12 września 2017
Gdzie dokładnie powstaną nowe linie tramwajowe na Woli? Dzięki animacjom przygotowanym przez Tramwaje Warszawskie można obejrzeć ich trasy w szczegółach.
Po wielu latach Warszawa wreszcie zaczyna wpisywać się w europejski trend budowania nowoczesnych linii szybkiego tramwaju. Największą inwestycją tego typu ma być "tramwaj do Wilanowa", łączący Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów, Stegny i właśnie Wilanów. Odcinek biegnący przez Wolę powstanie w porozumieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, przymierzającymi się do przebudowy Warszawy Zachodniej. Planowany przez Tramwaje Warszawskie układ torów jest zaskakujący...
Tramwajem obok rotund gazowych...
...ale po zastanowieniu jak na dłoni widać, z czego wynika. Choć oczywistym rozwiązaniem byłoby przywrócenie torowiska na trasę Prymasa Tysiąclecia i dosunięcie do niej dworca, tramwajarze wyraźnie nie chcą konfliktu z kierowcami. Trasa Prymasa wciąż jest częścią drogi krajowej Gdańsk-Warszawa-Kraków i wszelkie próby ograniczenia miejsca dla samochodów byłyby mało "medialne". W zamian TW opracowują skomplikowany przebieg torowiska, pełen zakrętów i podziemnych odcinków.
Jadące od strony Ochoty tramwaje mają zatrzymywać się pod Dworcem Zachodnim na poziomie -2, zmuszając przesiadających się pasażerów do pokonywania różnicy wysokości dwóch pięter. Na wolskiej stronie tunel będzie się rozgałęziać. Raz na 8 minut tramwaj będzie jechać na północ, skręcać w prawo Prądzyńskiego, a następnie w lewo - przystanek znajdzie się między skwerem Pawełka a XIX-wiecznymi zbiornikami gazu. Stąd tramwaje dojadą do Kasprzaka.
...skrajem Odolan...
TW zakładają, że większość składów - jeden na 3 minuty w godzinach szczytu - będzie skręcać za Zachodnim w lewo, w kierunku Odolan. Tunel z dwoma zakrętami wyprowadzi je na powierzchnię po odolańskiej stronie trasy Prymasa, obok powstającego osiedla Parki Warszawy. Stąd tramwaje pojadą ulicą Ordona, na której powstaną dwie pary przystanków, a następnie skręcą w kierunku Jelonek. Propozycja ta spotkała się już z pierwszymi negatywnymi komentarzami.
- Nie zgadzamy się na wytyczenie nowej trasy tramwaju na Ordona - pisze na Facebooku autor strony Ulica Ordona - Mieszkańcy - Po to jest szeroka trasa Prymasa Tysiąclecia, aby tam kumulować ruch. Dojdziemy sobie do Prymasa. Zostawcie nam ciszę i spokój.
...i na Kasprzaka
Na liście planowanych inwestycji jest także przywrócenie linii tramwajowej na Kasprzaka, zlikwidowanej w roku 1990. Nowe torowisko rozpocznie się rozjazdem na skrzyżowaniu ze Skierniewicką i zajmie szeroki pas rozdzielający ulicy. Przystanki "Szpital Wolski" zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będą dostępne z obu końców.
Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniem z Bema a rondem Tybetu. Następnie tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską i zatrzymają się przy Ordona. Dalej na zachód torowisko będzie się stopniowo obniżać i przejdzie pod Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Przystanki zostaną zbudowane w zagłębieniu terenu. - Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu pod prowadzenie trasy tramwajowej, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.
Budowa torowiska na Kasprzaka jest planowana na lata 2019-2020, tunelu przy Dworcu Zachodnim i linii na Ordona, Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego - 2019-2021.
(dg)