Rzeźby zniknęły z Kasprzaka. Zastąpią je tory
13 września 2017
Sztuka ustąpiła miejsca transportowi. W miejscu dawnej galerii plenerowej powstaną tory tramwajowe.
Stojące do niedawna w pasie dzielącym ulicy Kasprzaka nowoczesne rzeźby to pamiątka po I Biennale Rzeźby w Metalu, które odbyło się w Warszawie w 1968 roku pod patronatem Zakładów Radiowych imienia - a jakże - Marcina Kasprzaka. Jedną z trzech prezentowanych wówczas wystaw była właśnie stała ekspozycja rzeźby plenerowej. Prezentowane pod chmurką instalacje powstały ze złomu, dostarczonego artystom przez wolskie fabryki.
Tramwaj na Ordona i pod Dworcem Zachodnim. Zobacz animacje
Gdzie dokładnie powstaną nowe linie tramwajowe na Woli? Dzięki animacjom przygotowanym przez Tramwaje Warszawskie można obejrzeć ich trasy w szczegółach.
Wkrótce po odsłonięciu rzeźby zebrały mieszane opinie wśród krytyków i warszawiaków. Spośród 60 prezentowanych na Kasprzaka instalacji do dziś przetrwało tylko dziewięć.
Totem, Awangarda, Baza, Kompozycja, Biennal, Melodina, Żagle, XXX i Drogowskazy - takie tytuły noszą rzeźby, które zostały właśnie przeniesione na pobliski, odludny skwer Pacak-Kuźmirskiego, leżący w widłach Wolskiej i Kasprzaka. W ten sposób wszystkie zachowane instalacje z I Biennale Rzeźby w Metalu znalazły się w jednym miejscu. Przeprowadzka była konieczna ze względu na plany budowy linii tramwajowej.
Tramwaj wróci na Kasprzaka
W planach na najbliższe lata jest nie tylko ponowne otwarcie nieczynnego z powodu budowy metra torowiska od ronda Daszyńskiego do Skierniewickiej, ale też budowa jego przedłużenia w stronę Jelonek. Nowe tory rozpoczną się na rozjeździe na skrzyżowaniu ze Skierniewicką i zajmą szeroki pas rozdzielający Kasprzaka. Przystanki "Szpital Wolski" zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będą dostępne z obu końców.
Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniem z Bema a rondem Tybetu. Następnie tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską i zatrzymają się przy Ordona. Dalej na zachód torowisko będzie się stopniowo obniżać i przejdzie pod Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Przystanki zostaną zbudowane w zagłębieniu terenu.
- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu na trasę tramwajową, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.
Budowa torowiska na Kasprzaka jest planowana na lata 2019-2020.
(dg)
.