Szalony pomysł radnej czy bardzo dobra koncepcja? Ten tramwaj jest potrzebny
18 listopada 2022
Wybrana na Białołęce radna stolicy Agnieszka Borowska proponuje uwzględnienie w trwających pracach nad studium wykonalności tramwaju wzdłuż Modlińskiej połączenia linii na ul. Annopol z przystankiem Płochocińska poprzez most nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż Płochocińskiej. To byłaby rewolucja w komunikacji miejskiej na Żeraniu.
Od pewnego czasu trwają prace nad studium wykonalności oczekiwanej od wielu lat linii tramwajowej na Modlińskiej. Pierwszy element prac to studium budowy trasy tramwajowej na odcinku od pętli Żerań FSO do ul. Płochocińskiej, drugi - na odcinku od Płochocińskiej do al.
Zapomnijmy o tramwaju na Białołękę. 286 mln zł na teatr w centrum
Mimo dziury budżetowej w wysokości 2,2 mld zł warszawscy radni przeznaczyli ogromną kwotę na budowę teatru na pl. Defilad. W planach na najbliższe lata nie widać żadnych rezerw finansowych na linie tramwajowe na wschodnią Białołękę i na Modlińskiej.
płk. Kuklińskiego (trasa mostu), zaś trzeci - wzdłuż Płochocińskiej od Modlińskiej do stacji kolejowej Żerań.
Tramwajem wzdłuż Płochocińskiej
W pracach nad studium nie uwzględniono odcinka od stacji kolejowej Żerań do pętli Żerań Wschodni. Jak przypomina radna Agnieszka Borowska, w 2013 roku na zlecenie władz Warszawy wykonano analizę 107 możliwych przebiegów nowych tras tramwajowych w Warszawie i okolicach. Na tej podstawie powstał raport rekomendujący do zbudowania w perspektywie 2040 roku różnych linii tramwajowych. Wśród nich odcinek Annopol - Modlińska został wskazany jako jeden z priorytetowych.
- Od przystanku kolejowego PKP Żerań pozostaje jedynie 800 metrów do planowanej przeprawy mostu tramwajowego w ciągu ul. Annopol, a po drugiej stronie Kanału Żerańskiego znajduje się istniejąca linia tramwajowa - przypomina radna Borowska. - Połączenie z tramwajem na ul. Modlińskiej może znacznie poprawić obsługę komunikacyjną rejonu wschodniej Białołęki, a środkowej i zachodniej części dzielnicy umożliwi dodatkowe połączenie z drugą linią metra - dodaje.
Radna zwróciła się do prezydenta Rafała Trzaskowskiego z wnioskiem o rozważenie połączenia linii tramwaju na ul. Modlińskiej z tramwajem na Annopolu.
- Czy jest możliwe, aby w obecnym studium wykonalności budowy trasy tramwajowej ująć to połączenie? - zapytała.
Ratusz nie powiedział "nie"
Wniosek radnej Borowskiej zyskał w miejskim ratuszu akceptację. Urzędnicy mają dokonać "analizy możliwości połączenia wspomnianych tras tramwajowych". Możliwość wykonania takiego opracowania jest jednak rzekomo uzależniona od terminu uchwalenia planów miejscowych (rejonu ul. Marywilskiej i Płochocińskiej oraz Żerania Wschodniego w rejonie ulicy Annopol) oraz zawartych w nich zapisów.
- W planach tych otwarta pozostaje kwestia budowy połączenia ul. Annopol z ul. Płochocińską i ewentualnego przebiegu potencjalnej ulicy (zwłaszcza w zakresie sposobu przejścia nad Kanałem Żerańskim i ul. Płochocińską), a także możliwość wykorzystania dla potrzeb tramwaju nieczynnego mostu i wiaduktu kolejowego na osi ul. Szlacheckiej - poinformował sekretarz miasta Włodzimierz Karpiński. - Mając jednak na uwadze potencjał tego połączenia, zobowiązałem Tramwaje Warszawskie, aby w obecnie opracowywanym studium techniczno-ekonomicznym została dokonana analiza układu zasilania z uwzględnieniem rezerw (np. w zakresie lokalizacji podstacji trakcyjnych) dla potrzeb budowy tego łącznika tramwajowego - dodał.
Nie bez znaczenia jest fakt, że linia ta dałaby alternatywny wyjazd z budowanej zajezdni na Annopolu.
(db)
.