Którędy przebiegnie dodatkowy tor przez Białołękę? Decyzja zapadła
16 listopada 2022
Po wielu miesiącach dywagacji PKP Polskie Linie Kolejowe odrzuciły najbardziej kontrowersyjny wariant rozbudowy linii w stronę Nasielska. Obecnie rozważana będzie tylko budowa czwartego toru. Mieszkańcy będą mogli zabrać głos po raz kolejny najpóźniej w marcu.
Przypomnijmy: w latach 2020-2021 PKP Polskie Linie Kolejowe organizowały konsultacje online, podczas których zbierały uwagi mieszkańców zainteresowanych przebudową linii z Dworca Wschodniego do Nasielska. Głównym zadaniem będzie budowa dodatkowych torów, umożliwiających pełne oddzielenie pociągów SKM i Kolei Mazowieckich od dalekobieżnych, które na wybranych odcinkach mają osiągać 250 km/h. Między Dworcem Wschodnim a stacją Praga torów ma być sześć, a na odcinku białołęckim - cztery.
Linia kolejowa tuż obok kościoła na Klasyków? Kolejarze ogłosili konsultacje
Tory odbijają na lewo przed stacją Płudy, tną las przy Krokwi na pół i między przedszkolem a kościołem przecinają Klasyków, potem znów tną las, przebiegają bardzo blisko zabudowań jednorodzinnych i domu opieki na Czeremchowej - to jeden z przedstawionych przez PKP PLK wariantów inwestycji.
Rozbudują linię kolejową w Choszczówce
W jednym z wariantów tory miałyby odbić w lewo kilkaset metrów przed stacją Płudy, biec tuż obok kościoła przy Klasyków, a następnie przez las, za Mehoffera bardzo blisko domów jednorodzinnych i domu opieki przy Czeremchowej. Tory przeskoczyłyby wiaduktem nad Modlińską tuż przed obwodnicą Jabłonny, by następnie przejść w pobliżu wału wiślanego przez... park przypałacowy w Jabłonnie. Propozycja ta została właśnie wyrzucona do kosza.
"W ramach analizy wielokryterialnej i uwzględniając opinie zebrane z konsultacji z 2020 oraz 2021 roku wybrano dwa z siedmiu korytarzy, dla których przygotowane zostaną szczegółowe analizy techniczne" - informują PKP Polskie Linie Kolejowe. W granicach Białołęki oba wybrane warianty są identyczne; zakładają po prostu budowę czwartego toru.
Kolejowa inwestycja w Warszawie
"Podczas prac studialnych w pierwszym kwartale 2023 roku zaplanowano kolejne spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, którzy będą mogli zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami i przekazać swoją opinię. Wnioski ze spotkań pozwolą wyłonić najlepsze rozwiązanie dla przyszłej inwestycji" - zapowiadają kolejarze.
Studium wykonalności rozbudowy linii kolejowej ma być gotowe najpóźniej w marcu 2024 roku. Szczegółowe plany powinny powstać w bliżej nieokreślonej przyszłości, "po 2024 roku".
Co z wywłaszczeniami?
Podczas konsultacji wielu mieszkańców Białołęki pytało o los domów stojących w bezpośrednim sąsiedztwie torów. Jak zapewniali kolejarze, prace przedprojektowe prowadzone są w taki sposób, aby powodować jak najmniejszą ingerencję w istniejącą zabudowę oraz ograniczyć do minimum proces wywłaszczeń i wyburzeń.
- W przypadku jednak, kiedy wywłaszczenia okażą się niezbędne do wybudowania infrastruktury kolejowej, poszkodowanym przysługuje prawo do odszkodowania - informuje PKP PLK. - Artykuł 128 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, że wywłaszczenie nieruchomości następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tego prawa. W przypadku budowy transportowej infrastruktury liniowej w pobliżu nieruchomości, w przypadku stwierdzenia przez właściciela obniżenia wartości rzeczonej nieruchomości na skutek inwestycji, nie przysługuje odszkodowanie. Roszczeń z tego tytułu właściciel nieruchomości może dochodzić na drodze cywilnej.
(jok)
.