Na Annopolu rośnie zajezdnia tramwajowa. Zajmie prawie 12 hektarów
15 listopada 2022
"Prace przy budowie zajezdni idą pełną parą!" - donoszą Tramwaje Warszawskie. Zakład na Annopolu ma być najnowocześniejszą i najbardziej zieloną zajezdnią tramwajową w Polsce. W wyposażonym w inteligentny system sterowania obiekcie serwisowanych będzie 150 niskopodłogowych tramwajów. Otwarcie zaplanowano na 2024 rok.
Annopol to piąta zajezdnia tramwajowa w Warszawie i pierwsza zbudowana od 1963 roku, kiedy na Młocinach otwarta została zajezdnia Żoliborz. Zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, a długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje, wyniesie ponad 14 km.
Nowa zajezdnia w Warszawie
Na terenie zajezdni stanie łącznie 14 budynków.
Gigantyczny koszt "wypasionej" zajezdni na Annopolu. Ratusz zapłaci 655 mln
Tramwaje Warszawskie zdecydowały się ponieść ogromny ciężar budowy zajezdni na Annopolu. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, ofiarą inwestycji padną planowane na najbliższe lata remonty torowisk.
Trzy z nich będą przeznaczone dla tramwajów: hala remontowa, hala obsługi technicznej i hala postojowa. Znajdą się tam stanowiska diagnostyczne, lakiernia, myjnie oraz tokarka podtorowa do regeneracji kół, dzięki której tramwaje nie hałasują na warszawskich torowiskach. Reszta zabudowań to pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalne.
Obiekt wykorzystywał będzie proekologiczne rozwiązania. Zajezdnia na Annopolu, jako pierwsza w Polsce, zasilana ma być w dużym stopniu z odnawialnych źródeł energii. Powstaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. W specjalnych zbiornikach będzie gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych: spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Woda opadowa z dachów budynków trafi do podziemnych zbiorników.
Nie zabraknie również zieleni. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 20 proc. terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach i na ekranach akustycznych oraz zielone torowiska.
Budują zajezdnię za 655 mln zł
Zajezdnia na Annopolu otrzyma system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona zostanie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. W nowej zajezdni pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów będą używali w tym celu tabletów i smartfonów.
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, automatyczna zajezdnia oznacza oszczędności. W Annopolu powstanie 100 zwrotnic, z czego ponad 70 proc. będzie przekładanych automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię podczas ruszania. Automatyka oszczędzi też czas pracowników, bo ręczne przekładanie zwrotnic w takiej zajezdni mogłoby zająć każdego dnia blisko siedem godzin pracy. Całkowity koszt budowy zajezdni wyniesie aż 655 mln zł brutto.
(jok)
.