Tramwaj do Winnicy opóźniony. "Odbiory idą kiepsko"
18 sierpnia 2021
Tramwaje linii 2 miały wrócić na Nowodwory 31 lipca. Minęła połowa sierpnia a pasażerowie odnoszą wrażenie, że na nowym odcinku torów nie dzieje się nic.
Przypomnijmy: 5 lipca budowa przedłużenia linii do Winnicy wymusiła wyłączenie ruchu tramwajowego do przystanków Štefánika i Nowodwory. Pierwotnie utrudnienia miały trwać do 30 lipca, ale później zostały przedłużone aż do 31 sierpnia.
Na nowym odcinku torów już w czerwcu odbyły się jazdy testowe. Według nieoficjalnych informacji odbiory techniczne idą jednak "kiepsko". Nasi informatorzy narzekają na bardzo wolne tempo sprawdzania poprawności wykonanych prac i są rozczarowani tym, że pasażerowie z Nowodworów muszą obyć się bez tramwaju aż dwa miesiące.
Dwa nowe przystanki tramwajowe miały być otwarte w połowie roku, a urzędnicy kilkakrotnie powtarzali, że być może uda się zakończyć prace jeszcze wcześniej. Obecnie mówi się już o wrześniu.
Odcięci od metra
Zarząd Transportu Miejskiego ma zbyt mało wolnych autobusów, by uruchomić linię zastępczą z Nowodworów aż na Młociny. W rezultacie mieszkańcy są zmuszeni do dodatkowej przesiadki przy Mehoffera. Co więcej, na przystanku Stefanika autobusy zastępcze zatrzymują się w zupełnie innym miejscu niż 186 czy 509. Czy nie byłoby lepiej, gdyby "zetka" skręcała w lewo dopiero w Mehoffera i jechała przez Ćmielowską, umożliwiając przesiadkę do tramwaju na przystanku Tarchomin? Pasażerowie nie musieliby wówczas decydować, na którzy przystanek przy Štefánika się wybrać.
- Byłoby to wydłużenie trasy linii zastępczej i tym samym czasu podróży - odpowiada Tomasz Kunert, rzecznik ZTM. - Przyjęliśmy, że dowozimy pasażerów autobusem do pierwszego przystanku na styku z linią tramwajową. Kluczowa dla linii Z-2 jest obsługa rejonu pętli Nowodwory i szybki dowóz do tramwaju. Pasażerowie z okolicy przystanku Stefanika są już na tyle blisko czynnej części trasy tramwajowej, że w dużej mierze dochodzą pieszo do pętli Tarchomin Kościelny, przy czym nadal do dyspozycji mają zarówno linię Z-2, jak i linie kursujące ciągiem Światowida.
Tramwaj do Winnicy
Według wyliczeń Tramwajów Warszawskich dojazd z Winnicy do stacji metra Młociny będzie trwać ok. 20 minut. Choć Zarząd Transportu Miejskiego jeszcze tego nie ogłosił, przedłużenie linii 2 z Nowodworów jest w tym momencie całkowicie pewne, a linii 17 - bardzo prawdopodobne.
Nowy, 900-metrowy odcinek Światowida będzie zdecydowanie szerszy od nowodworskiego, a nawet od fragmentu na wysokości Galerii Północnej. Ulica została zbudowana od razu w układzie 2x2, z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, drogą rowerową i oczywiście chodnikami. Tramwaje linii 2 i 17 zatrzymają się na wysokości skrzyżowania z Leśnej Polanki, a następnie dotrą na pętlę, zbudowaną ok. 200 metrów od Modlińskiej. Docelowo zarówno Światowida, jak i linia tramwajowa mają być dociągnięte do nowego skrzyżowania z Modlińską. Na razie brakujący 200-metrowy odcinek nie ma jeszcze ani pozwolenia, ani wykonawcy i wciąż nie ogłoszono przetargu na jego budowę.
Za budowę nowego odcinka Światowida i torów tramwajowych odpowiada hiszpańska firma Balzola, która otrzyma za swoje usługi ponad 67 mln zł.
(dg)