Tramwaj do Wilanowa przewiózł już 20 milionów pasażerów
dzisiaj, 12:08
Minął rok od uruchomienia trasy tramwajowej do Wilanowa. Od października 2024 roku z nowych linii skorzystało już ponad 20 milionów pasażerów. To jedna z największych inwestycji komunikacyjnych stolicy ostatnich lat - obejmująca nie tylko tory, ale też nowe drogi, chodniki i zajezdnię na Annopolu.
Dokładnie rok temu, 29 października 2024 roku, pierwszy tramwaj wyjechał z nowej zajezdni na Annopolu i ruszył w stronę Wilanowa. Trasa o długości 6,5 km, przebiegająca wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej, jest najdłuższym odcinkiem tramwajowym oddanym w Warszawie od lat pięćdziesiątych.
Tramwaj do Wilanowa niewiele zmieni. Tory za 1,3 mld zamiast buspasa
Budowa linii tramwajowej na Belwederskiej i Sobieskiego nie będzie rewolucją komunikacyjną, natomiast w gigantycznym stopniu obciąży zadłużony warszawski samorząd.
20 milionów pasażerów w rok
W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy z nowych linii 14, 16 i 19 skorzystało łącznie 20 milionów pasażerów. Tylko w pierwszym półroczu było to 10 mln osób, a w kolejnym - drugie tyle, mimo wakacyjnego spadku ruchu. Aż 42% podróży odbywa się na wilanowskim odcinku trasy między przystankami Miasteczko Wilanów i Goworka, z którego w ciągu roku skorzystało 8,4 mln pasażerów.
Najczęściej wybieraną linią jest 16 - przewiozła 14,2 mln osób, w tym 6,4 mln na nowym odcinku. Z linii 14 skorzystało 3,4 mln pasażerów, a z 19 - prawie 2,5 mln. Wśród najpopularniejszych przystanków znalazły się m.in. Dolna (966 tys. wejść), Goworka (898 tys.) i św. Bonifacego (880 tys.).
Nowoczesna zajezdnia na Annopolu
Trasa do Wilanowa nie mogłaby funkcjonować bez nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu, uruchomionej tego samego dnia - 29 października 2024 roku. Obiekt zajmuje 12 hektarów, ma 16 km toru pojedynczego i może pomieścić 152 tramwaje. Pracuje tu 340 osób, w tym 204 motorniczych. Zajezdnia obsługuje 60 brygad i 93 tramwaje, a jej potencjał pozwoli w przyszłości obsługiwać kolejne linie - m.in. planowaną trasę na Zieloną Białołękę.
Prace przy trasie na finiszu
Zasadnicze prace przy układzie drogowym trasy wilanowskiej zostały zakończone. Ruch odbywa się już po docelowych jezdniach. Do listopada zakończą się roboty na chodnikach i drogach rowerowych, a do późnej jesieni potrwają nasadzenia zieleni. Wkrótce uruchomione zostaną kolejne wspólne pasy autobusowo-tramwajowe. Dodatkowo Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na przebudowę czterokilometrowego odcinka chodników i dróg dla rowerów na Sobieskiego między ul. Dolną a al. Wilanowską - prace warte 6,5 mln zł potrwają trzy miesiące.
red
.


























































