Towarowa: deweloperzy inwestują miliardy, miasto fantazjuje
13 czerwca 2017
Nie zagłosuję na żaden pomysł zazieleniania Towarowej i nie pochwalę budowy drogi rowerowej, dopóki ratusz nie przedstawi swojego pomysłu na jedną z najważniejszych ulic Warszawy. Póki co aktywiści i urzędnicy próbują leczyć raka aspiryną.
"Czy byłeś kiedyś w Kutnie na dworcu w nocy / Jest tak brudno i brzydko, że pękają oczy" śpiewał pod koniec lat 80. Kazik Staszewski. Na Towarowej co prawda nie bywa jakoś wyjątkowo brudno, bo też Warszawa jest - jak na wielkie miasto - wyjątkowo czysta, ale pękanie oczu towarzyszy każdej mojej wizycie na tej ulicy.
Dwa wieżowce, skwery i amfiteatr. Budowa ruszyła
Skanska wmurowała kamienie węgielne pod nowe inwestycje na Woli. Powstaną nie tylko nowe miejsca pracy, ale też ogólnodostępna przestrzeń dla mieszkańców.
Dwa szerokie pasy asfaltu, zdewastowane chodniki i absolutnie przypadkowa zabudowa z oazami porządku, w których prywatni właściciele każą codziennie pucować "dziedziniec" - Towarowa to kuriozum na skalę europejską. Podczas gdy deweloperzy inwestują tu miliardy złotych, ratusz zajmuje się planowaniem dróg rowerowych i... wydawaniem albumów, poświęconych pomysłom na ulicę.
Chaos rządzi
Podczas spaceru od pl. Zawiszy do Kercelaka na Towarowej można spotkać przede wszystkim koczujących niedaleko Muzeum Powstania bezdomnych i znudzonych baristów, czekających na klientów. Życie toczy się na zapleczach ulicy: za muzealnym murem, za szklanymi ścianami Warsaw Spire a późnym wieczorem - na Dworcu Głównym. Pod koniec maja Skanska wmurowała dwa kamienie węgielne pod nowe kompleksy biurowe, które powstaną przy Kercelaku i rondzie Daszyńskiego.
- Patrząc na nazwiska architektów jestem całkowicie spokojna o to, że na Woli powstanie wysokiej jakości przestrzeń przeznaczona dla mieszkańców - powiedziała na uroczystości wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska. - Cieszę się, że nowe inwestycje powstają z uwzględnieniem części wspólnych.
To prawda. Prywatni inwestorzy już wiedzą, co trzeba robić, żeby tworzyć na zapleczu Towarowej miejsca przyjazne dla mieszkańców Woli. Samorząd - niekoniecznie. Uważam, że dopóki na Towarową - i na łączącą ją ze ścisłym centrum Grzybowską - nie będzie konkretnego pomysłu, nie powinno się na tę ulicę wydawać ani grosza.
Że dom... że Stasiek...
Załóżmy, że Zarząd Dróg Miejskich zbuduje na Towarowej obiecane drogi rowerowe a mieszkańcy przegłosują projekt "Zielona Towarowa" i za półtora roku będą już rosły młode drzewa, będą stały ławki i leżał równiutki asfalt dla miłośników dwóch kółek. Kto z tego wszystkiego skorzysta? Co to wszystko zmieni, skoro ulica nadal będzie zdominowana przez samochody? Kto odpocznie na skwerach, budowanych przy tak ruchliwej arterii?
Ponad rok temu poznaliśmy sześć koncepcji zagospodarowania Towarowej, przy czym cztery zakładały zwężenie jezdni, jedna - wyznaczenie buspasów, a ostatnia - przekształcenie połowy ulicy w "zielony bulwar". W grudniu pomysły architektów i urbanistów zostały opublikowane w formie albumu i od tego czasu w sprawie "Nowej Towarowej" jest cicho. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim prywatni inwestorzy budują kolejne biurowce, już za kilka tygodni można zaczynać warsztaty architektoniczne od nowa. Może za drugim razem nie skończy się tylko na wydaniu albumu?
Dominik Gadomski
.