Główna arteria Targówka jak nowa. Jak oceniacie zmiany?
28 czerwca 2023
Zakończyła się przebudowa głównej arterii Targówka - ul. Kondratowicza. Teren, który pełnił funkcję zaplecza dla budowy metra na Bródnie zmienił się nie do poznania.
Jesienią ubiegłego roku do dyspozycji mieszkańców oddane zostały trzy nowe stacje metra na Targówku - Kondratowicza, Bródno i Zacisze. Koniec prac pod ziemią oznaczał początek robót na powierzchni. Celem wykonawców modernizacji było wykorzystanie niepowtarzalnej okazji i odmienienie ul.
Jak wyglądają zakupy na e-raty?
Coraz większa liczba przedsiębiorców działających w branży e-commerce umożliwia klientom zakupy w systemie ratalnym. Taką opcję wprowadzają także niektórzy operatorzy płatności online. To prosta procedura, w ramach której wniosek o zakup na e-raty rozpatrywany jest w zaledwie kilka minut. Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na rozłożenie płatności na raty w sklepie internetowym.
Kondratowicza - na całym kluczowym odcinku, czyli między ulicami Rembielińską a św. Wincentego. Modernizacja, zgodnie z planem, rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku - jeszcze przed oddaniem nowych stacji do użytku, gdy wykonawca metra zaczął likwidować zaplecze budowy.
Zieleń i skwery
Ulica Kondratowicza została wykonana praktycznie od podstaw. Ma szerokość 60 metrów i posiada pokaźny pas dzielący między jezdniami. To rezerwa pod trasę tramwajową, planowaną w tym miejscu dekady temu. Zamiast niej powstało metro, a przestrzeń na powierzchni przeszła ogromną przemianę. Istniejące szpalery drzew zostały uzupełnione i rozbudowane. Ulicę wzbogaci 700 nowych drzew. Są to głównie klony, graby i lipy. Dla porównania, przed zmianami na tym odcinku było ich około 300. Ostatnie sztuki trafią tu jesienią, żeby uniknąć sadzenia ich w porze największych upałów. Wówczas Kondratowicza stanie się "Aleją tysiąca drzew". Towarzystwa dotrzymuje im 136 tysięcy krzewów różnych gatunków oraz liczne nowe trawniki, na których części powstały łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostało ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci zaplanowali dla mieszkańców liczne małe skwery. Wykonany został również duży zielony skwer przy stacji metra Bródno.
Nowe jezdnie, ścieżki rowerowe, sygnalizacje i oświetlenie
Przed rozpoczęciem budowy metra, ulica Kondratowicza posiadała układ z dwoma pasami w każdym kierunku, wraz z ewentualnymi dodatkowymi - do skrętu w rejonie skrzyżowań. Ta zasada została zachowana, ale układ jezdni, chodników i tras rowerowych przeszedł szereg modyfikacji.
Dużą przemianę przeszła też okoliczna sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawiły się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów, o szerokości 3 metrów każda. Istniejąca trasa po południowej stronie została przebudowana zgodnie z nowoczesnym standardem - to lepszy przebieg i wykorzystanie równej asfaltowej nawierzchni. Po północnej stronie ulicy powstała zaś druga, która zapewni dojazd rowerem do osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego. Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został komplet przejazdów rowerowych. Wzdłuż ulicy Kondratowicza pojawiło się dokładnie 235 stojaków rowerowych, czyli miejsce na 470 rowerów.
Jednym z komponentów metamorfozy była też budowa sygnalizacji w pięciu lokalizacjach, a dokładnie na skrzyżowaniach z ul. Łabiszyńską i Chodecką, na wjeździe pod Mazowiecki Szpital Bródnowski, a także na dwóch przejściach dla pieszych. Po przebudowie ul. Kondratowicza jest też lepiej doświetlona. Na nowych, stalowych słupach oświetleniowych montowane są ledowe oprawy. W sumie zamontowane zostały tu 282 latarnie.
Parkingi w centrum Bródna
Parkowanie samochodów na ulicy Kondratowicza było dalekie od optymalnego - parkingi nie były rozłożone równomiernie wzdłuż całej ulicy, lecz zgrupowane w kilku oddalonych od siebie punktach - wzdłuż jezdni serwisowych przeplatających się w niebezpieczny sposób z chodnikami. Po zmianach został zachowany jeden parking tego typu, po północnej stronie - na wysokości ulicy Kondratowicza 37. Utrzymane są też istniejące parkingi znajdujące się poza ulicą, m.in. przy Szpitalu Bródnowskim i na terenie Urzędu Dzielnicy Targówek. Jednak większość parkingów to teraz nowe równoległe zatoki postojowe umieszczone po obu stronach ulicy. Z całą pewnością brakuje zapowiadanego od lat wielopoziomowego parkingu przy stacji metra na Bródnie. Projekt przebudowy ulicy uwzględnił wyznaczenie niebieskich "kopert" dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc typu "Kiss & Ride", czyli do krótkiego postoju, w sąsiedztwie obu stacji metra.
(jr)
.