Tajemniczy 84-metrowy tunel na Woli. Drogowcy zaleją go betonem
8 grudnia 2022
Kiedyś służył do transportu poczty i prasy między budynkami, od lat jest nieużywany. Mowa o długim na ponad 84 m tunelu na warszawskiej Woli, o którego istnieniu wiele osób może słyszeć po raz pierwszy.
Tunel powstał w latach 50. lub 60. ubiegłego wieku i znajduje się w poprzek Prostej.
Siedziba masonów czy prymitywna lodówka? Zagadka katakumb na Służewie
Na terenie zrujnowanej rezydencji zbudowanej 200 lat temu przez premiera Stanisława Kostkę Potockiego kryje się jeden z najsłabiej zbadanych zabytków Warszawy.
Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, obiekt służył prawdopodobnie do transportu poczty między dwoma budynkami, usytuowanymi po przeciwnych stronach ulicy.
Tajemniczy tunel w Warszawie
Tunel wykorzystywano zapewne również do przewozu prasy, ponieważ przy Prostej znajdowały się tyły zakładów poligraficznych Domu Słowa Polskiego, a na rogu z Wronią - obiekty spedycji, skąd rozwożono gazety. Świadczyć o tym może fakt, że przez najdłuższą część tunelu biegnie tor, którym mógł jeździć wózek poruszany łańcuchem napędzanym specjalnym siłownikiem.
Tunel składa się z trzech wysokich na 205 cm części: komory, korytarza głównego oraz korytarza bocznego. W całości długi jest na ponad 84 metry, ale pierwotnie mógł mieć nawet 200 metrów. Postawienie ściany nowego budynku i obcięcie tunelu naruszyło konstrukcję. Ściana nie jest szczelna i przenika przez nią woda gruntowa.
Centralną częścią tunelu jest komora główna o wymiarach 11,9 x 6,26 m. Znajduje się po zachodniej stronie północnego wlotu Wroniej do Prostej. Od komory w kierunku zachodnim odchodzi szeroki na 2,25 m korytarz boczny, który ciągnie się na 19,1 m. Natomiast szerokość korytarza głównego wynosi 3,45 m.
- Stan techniczny tunelu jest zły. Na suficie komory głównej utworzyły się stalaktyty, będące efektem przecieków wody przez strop. Nieszczelne są również strefy szczelin dylatacyjnych, dlatego ściany obiektu są silnie zawilgocone. Najgorzej prezentuje się korytarz główny, a szczególnie nadproże w strefie wejścia do tego korytarza. Ze względu na znaczne ubytki korozyjne betonu i odsłonięcie skorodowanego zbrojenia głównego, nadproże zostało podparte stemplami, czyli specjalnymi metalowymi rurkami - informują drogowcy.
Zalewają tunel betonem
Ponieważ tunel od lat nie był wykorzystywany, drogowcy nie rozpatrywali remontu. Odpada również zaadaptowanie go na przejście podziemne, bo tunel w kierunku południowym prowadzi coraz głębiej. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję o zalaniu go betonem.
- Przestrzeń obiektu wypełnimy blisko 900 m3 betonu. Tym samym zabezpieczymy jezdnię ul. Prostej oraz torowisko tramwajowe w miejscu nad podziemnym korytarzem. Nie chcemy, żeby jego pogarszający się stan doprowadził do spękań asfaltu i powolnego zapadania się torów - zapowiada ZDM.
Betonowanie rozpoczęło się w środową noc 7/8 grudnia. Poprzedziło je wypompowanie wody nagromadzonej w południowej części głównego korytarza oraz wzmocnienie stalowymi profilami dwóch ścian w komorze głównej, którymi zamurowano wnęki do podziemnych pomieszczeń obiektów spedycji. Następnie drogowcy zaczęli wypełniać korytarz główny mieszanką betonową wytworzoną specjalnie do wypełniania pustych przestrzeni, takich jak nieczynne kanały czy zbiorniki. Zakończenie wypełniania tunelu betonem przewidziane jest na na sobotnią noc 17/18 grudnia.
(jok)
.