REKLAMA

Targówek

inwestycje »

 

Szmulki nie chcą Trasy Świętokrzyskiej

  24 października 2012

alt='Szmulki nie chcą Trasy Świętokrzyskiej'
foto: Marcin Białek, Wikipedia

Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców "Michałów" rozesłało apel przeciwko budowie Trasy Świętokrzyskiej mającej połączyć prawobrzeżną Warszawę z resztą miasta. - Każdy pretekst jest dobry, by zaniechać inwestycji - przestrzega Janusz Iwaszkiewicz, członek SISKOM-u, przewodniczący rady osiedla Zacisze. Budowa miałaby kosztować 200 mln zł.

REKLAMA

Budowanie trasy rozpoczęto już w latach 90. ubiegłego stulecia od postawienia mostu Świętokrzyskiego. I na tym stanęło, a most jest zdecydowanie najmniej wykorzystywany ze wszystkich w stolicy, ponieważ dojazd do niego jest bardzo słaby. Budowa miałaby objąć odcinek od Wybrzeża Szczecińskiego do ulicy Zabranieckiej. Projekt jest jednak zagrożony.

- Budowa Trasy Świętokrzyskiej to marnotrawienie społecznych pieniędzy. Trasa służyłaby przede wszystkim przedostawaniu się do stolicy mieszkańców Marek, Zielonki i Ząbek, którzy za tę trasę nie zapłacą. Poza tym inwestycja wprowadzi dodatkowy ruch kołowy do centrum wbrew strategii transportowej miasta zwiększając poziom hałasu i zanieczyszczenia na Pradze i w Śródmieściu - uważa reprezentujący najbardziej radykalny odłam mieszkańców Szmulek Tadeusz Peszke z Praskiego Stowarzyszenia Mieszkańców "Michałów".

Trasa Świętokrzyska ma przebiegać m.in. na Michałowie, na terenie dzisiejszych terenów kolejowych i ogrodów działkowych. Jest tam także pochodzący z XIX wieku, wpisany do rejestru zabytków, niszczejący budynek Młyna Micha. Budowa budynku by nie naruszyła, ale miałaby przebiegać niedaleko. To także nie pasuje protestującym.

Z tzw. obiektywnego punktu widzenia ewentualne utrącenie projektu utrudniłoby i tak niełatwe obecnie życie mieszkańców Pragi, Targówka i okolic.

Budowa Trasy Świętokrzyskiej miałaby się rozpocząć w roku 2014. Jeżeli się nie rozpocznie, to prawdopodobnie nie będzie jej już do 2030.
Poruszanie się choćby rozkopaną ulicą Targową to gratka dla amatorów łamigłówek. Aby dostać się choćby na Dworzec Wschodni przy Kijowskiej, zamiast kilkuset metrów trzeba pokonać kilka kilometrów i to ciasnymi uliczkami. Nowa trasa miałaby odciążyć także Radzymińską oraz Ząbkowską.

- Każda inwestycja musi zostać poddana pod głosowanie Komisji Dialogu Społecznego. Jeżeli ta wyda negatywną opinię, to Rada Warszawy nie może wydać pozytywnej decyzji. Unia nie daje pieniędzy, jeżeli są protesty organizacji pozarządowych, a "Michałów" to właśnie taka organizacja. W Warszawie wydano już 40 mln zł na projekty, których nie można zrealizować, bo wygasają decyzje środowiskowe. Aby nie szukać daleko - tak jest w przypadku ul. Św. Wincentego na Targówku, czy ul. Łodygowej. Pieniędzy w dzisiejszych czasach jest mało, więc takie protesty to także dla władz miasta doskonała sytuacja, by nie przyznać pieniędzy na jakąś inwestycję. Tak było choćby z mostem Krasińskiego - mówi Janusz Iwaszkiewicz.

Budowa Trasy Świętokrzyskiej miałaby się rozpocząć w roku 2014. Jeżeli się nie rozpocznie, to prawdopodobnie nie będzie jej już do 2030. Na Targówku mieszka 130 tys. ludzi. A będzie więcej.

- Ja mieszkam i pracuję na Zaciszu, ale wielu mieszka po jednej, a pracuje po drugiej stronie Wisły. Musimy nauczyć się myśleć globalnie. Oni mają dosyć stania w korkach. A taki pan Peszke chciałby zamknąć Targową, Ząbkowską i zrobić tam drugi Nowy Świat. Już widzę te tłumy zagranicznych turystów, którzy przyjeżdżają specjalnie, żeby zwiedzać Pragę - uważa Iwaszkiewicz.

mac

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# Jack1971

24.10.2012 15:37

Najważniejsze sa ogródki działkowe (przejete za darmo i utrzymywane na siłę), rudery na szmulkach i tereny zielone przewidziane pod nowa trase a nie ludzie mieszkający przy radzymińskiej, solidarności, ząbkowskiej itd, itd... gdyby ta przeprawa powstała jeszcze przed budowa metra to Praga ani mieszkańcy podmiejscy mieliby teraz znacznie łatwiejszy dojazd do pracy i po pracy.
Bufetowa obiecała budowe odcina pomiędzy Braniecka a Kijowską juz dawno na Euro2012... ale zrobiła jak zwykle...

# radykalowie ze Szmulek

25.10.2012 16:40

Można wszystko zdeprecjonować nazywając zabytek ruderą, park kupą zielska, a nasze stowarzyszenie grupą radykalnych oszołomów. Zasady, o których my mówimy uważane są w miastach zachodnioeuropejskich za oczywistość. Mamy je też wpisane do dokumentów strategicznych Warszawy, ale autor artykułu udaje, że ich nie ma.
Może warto kilka tych zasad przypomnieć:
1. ograniczenia dla ruchu samochodów do centrum i w centrum - ruch samochodów osobowych powinien zmniejszyć się na Pradze o 70% (program ochrony powietrza dla Warszawy)
2. preferencje dla budowy dróg obwodowych, ograniczanie przepustowości dróg prowadzących do centrum miasta (strategia transportowa, raport PWC)
3. preferencje dla komunikacji miejskiej, pieszych i rowerzystów w strefie śródmiejskiej, czyli także na Pradze (strategia transportowa dla Warszawy).
4. zapewnienie mieszkańcom odpowiedniej liczby terenów zielonych (Studium zagospodarowania)
5. rekompensaty przyrodnicze za utracone tereny zielone (decyzja środowiskowa ws Trasy Św.).
Jeśli rozwiązania te nie będą traktowane serio i tak mieszkańcom Targówka i Zabek to nic nie pomoże - będziecie stali w korkach i na Trasie Świętokrzyskiej i na Radzymińskiej, bo centrum i tak wiecej samochodow nie pomiesci.
Dlaczego nie walczycie o linię tramwajową do Ząbek przez Targówek, której projekt jest gotowy, decyzja środowiskowa też lecz nie ma woli jej budowania u władz.
Dlaczego nie walczycie o przystanek kolejowy na linii legionowskiej na Targowku Fabrycznym.
Tu mielibyscie nasze pelne poparcie.
Zamiast tego forsujecie kolejny wjazd dla samochodow do centrum. Tu naszego poparcia nie bedzie.
radykalowie ze Szmulek

# Nicco

29.10.2012 22:49

Jesteście krótkowzrocznymi egoistami a nie radykałami. Wasz cały protest opiera się na teorii, że wszyscy jadą do centrum. Mieszkam na Zaciszu i jeżdżę przez wasze zapyziałe szmulki na gocław bo nie mam innej drogi by się przedostać z Targówka. 120tys. mieszkańców Targówka nie może być blokowana przez grupę wymierających oszołomów z jednego osiedla!

REKLAMA

 dr fager

13.11.2012 18:09

Kto to jest SZMULKI? Szmulki nie chcą. Rozmawiałem wielokrotnie na Szmulkach z ich mieszkańcami i wiem ,że chcą!!! Kiepska komunikacja to problem Targówka ale i Szmulek!! Szybki dojazd i dobra komunikacja z pewnością jest potrzebna wszystkim mieszkańcom Szmulek. Przepraszam kilku protestujących ma z pewnością jakies własne interesy sprzeczne z dobrem ogółu. Pozdrawiam
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy