REKLAMA

Białołęka

drogi »

 

Światowida: zielona aleja zamiast ulicy - zbierają już podpisy

  10 października 2014

alt='Światowida: zielona aleja zamiast ulicy - zbierają już podpisy'
Przyjazny Tarchomin proponuje zagospodarowanie zielonego terenu wzdłuż Światowida, po którym spaceruje wielu mieszkańców.
źródło: fb Przyjazny Tarchomin

Stowarzyszenie Przyjazny Tarchomin, które powstało na fali protestu przeciwko budowie drugiej jezdni ul. Światowida, proponuje przekształcenie głównej ulicy Tarchomina i Nowodworów w "zieloną aleję".

REKLAMA

Przyjazny Tarchomin zwraca uwagę, że władze Warszawy zobowiązały się do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego, zakładającej promocję komunikacji miejskiej i rowerów kosztem prywatnych samochodów. Zdaniem aktywistów budowa drugiej jezdni kłóci się ze strategią.

- Biorąc pod uwagę realizację założeń strategii oraz tendencje globalne, a także przykłady rozwiązań przyjętych w innych miastach europejskich, ruch pojazdów indywidualnych w obrębie miasta powinien się minimalizować, a w najgorszym przypadku utrzymać na stałym poziomie - pisze w petycji skierowanej do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz Marek Dylicki. Czyżby ZTM zrezygnował z drugiej jezdni Światowida? Czyżby ZTM zrezygnował z drugiej jezdni Światowida?
Przebudowa ul. Światowida dobiega końca. Ułożona jest już większość chodników, widać zarysy nowych odcinków dróg rowerowych, ustawiono sygnalizatory. Ich układ wskazuje, że plany drugiej jezdni zostały odłożone na bardzo odległą przyszłość.
- To założenie jasno podważa sens rozbudowy ulicy.

Według Przyjaznego Tarchomina Zarząd Transportu Miejskiego powinien oficjalnie zrezygnować z budowy drugiej jezdni i skupić się na przedłużeniu linii tramwajowej do Winnicy. A co powinno powstać w miejscu rezerwy terenu pod drugą jezdnię?

- Zielony pasaż od Myśliborskiej aż po Nowodwory - mówi Jacek Jackowski. - Bezpośrednio przy torach niski żywopłot. Zaraz za żywopłotem szeroka droga rowerowa, która mogłaby służyć także jako dojazd dla karetek. Za nią zieleń w stylu parkowym, z drzewami i ławkami. Zależy nam na dużej ilości zieleni, szczególnie drzew.

- Torowisko powinno być obsadzone gęstym żywopłotem z krzewów kwitnących różnobarwnie, aby w każdej porze roku kolor kwiatów przydawał ulicy uroku - dodaje radny i członek SISKOM Wojciech Tumasz, ale nie popiera pomysłu Przyjaznego Tarchomina. - Po wschodniej stronie nowej jezdni należałoby zasadzić podwójny szpaler drzew, w cieniu których przebiegałyby droga rowerowa i chodnik. Przy głównych skrzyżowaniach, w oddali od ulic warto byłoby zbudować wodne place zabaw, podobne do fontanny przy Arkadii.

SISKOM: unikniemy bazarków

SISKOM nie zgadza się jednak z Przyjaznym Tarchominem, jeśli chodzi o szerokość drogi, opowiadając się za przekrojem 2x2.

- Zbudowanie drugiej jezdni już teraz spowoduje, że Tarchomin nie będzie na długie lata zagospodarowany tymczasowo w pasie przyszłej jezdni ul. Światowida, jak np. Bielany, gdzie powstały nieuporządkowane parkingi lub bazarki - mówi Tumasz. Według Przyjaznego Tarchomina Zarząd Transportu Miejskiego powinien oficjalnie zrezygnować z budowy drugiej jezdni i skupić się na przedłużeniu linii tramwajowej do Winnicy. - Druga nitka da możliwość wygospodarowania na istniejącej szerokiej jezdni miejsc do parkowania równoległego, tak potrzebnych na Tarchominie, zwłaszcza po likwidacji kilkudziesięciu miejsc parkingowych w zatokach przy ul. Ćmielowskiej - dodaje, przypominając o interesach kierowców.

A jaka ul. Światowida byłaby najlepsza dla pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej?

- Obecny przekrój ulicy jest dużo bezpieczniejszy, niż planowany - mówi Jacek Grunt-Mejer, psycholog transportu z Uniwersytetu Warszawskiego. - Kierowcy nie mają możliwości wyprzedzania w okolicach przejść dla pieszych. Mniejszy przekrój ulicy oznacza też krótszy czas przejścia przez jezdnię. Piesi zdążą przejść przez jezdnię w krótszym czasie, więc czas ewakuacji się skraca - jest to rozwiązanie korzystne także dla kierowców. Węższa jezdnia to także mniejszy hałas, bo jest na niej mniej wolniej jadących aut. Kolejną zaletą jest mniejsza terenochłonność. Pojawia się miejsce na szerszy chodnik, zieleń, szerszą drogę dla rowerów czy więcej drzew.

Jak pisaliśmy niedawno, ZTM oficjalnie utrzymuje, że druga jezdnia powstanie "w przyszłości". Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że wszelkie decyzje są wstrzymane co najmniej do listopadowych wyborów samorządowych.

DG

.
 

REKLAMA

Komentarze (216)

# drugastrona

10.10.2014 10:00

Nie ma to jak tereny rekreacyjne przy ruchliwej ulicy. Przyjazny Tarchomin upadł na głowę. Działajcie, żeby w końcu powstał park na rogu Myśliborskiej i Ćmielowskiej, a nie wydziwiacie z parkiem wzdłuż Światowida.

# wizjoner

10.10.2014 10:03

po przeczytaniu dostaję klaustrofobi a "cholery "dostanę dopiero za kierownicą.

# jestem za ulicą

10.10.2014 10:30

Ten Przyjazny Tarchomin to jakieś zupełnie nieodpowiedzialne towarzystwo.

REKLAMA

# z Dąbrówki

10.10.2014 10:44

Droga rowerowa połączona z przejazdem dla karetek? To wróży więcej rannych w drodze. Obecna ulica wcale nie jest bezpieczniejsza, bo np. niedawno motocyklista wyprzedzał samochód skręcający w lewo do ośrodka sportu i zdarzył się wypadek.

# z Dąbrówki

10.10.2014 10:45

I jeszcze urządzenie zielonego pasażu w miejsce drugiej jezdni na stałe da nam złe rozwiązanie dojazdu do szkoły przy Erazma.

# Olek

10.10.2014 11:05

Ja uważam, że pomysł jest świetny, wreszcie coś dla ludzi na tym śmierdzącym szarym Tarchominie.

REKLAMA

# Mieszkanka

10.10.2014 11:08

Jakie bazarki!? Co za argumenty ma ten Tumasz? Zróbcie wreszcie porządne Plany Zagospodarowania Przestrzennego a żadne bazarki nie powstaną, chociaż nie miałabym nic przeciwko powstaniu w tym rejonie np. kawiarni lub punktów usługowych dających prace lokalnym rzemieślnikom.

# Marmiz

10.10.2014 11:10

#z Dąbrówki napisał(a) 10.10.2014 10:44
Droga rowerowa połączona z przejazdem dla karetek? To wróży więcej rannych w drodze. Obecna ulica wcale nie jest bezpieczniejsza, bo np. niedawno motocyklista wyprzedzał samochód skręcający w lewo do ośrodka sportu i zdarzył się wypadek.

Więcej rannych na drodze? O czym Ty piszesz? Co ma szerokość drogi do tego, że jakiś kretyn wyprzedza skręcający w lewo samochód? Tu nie infrastruktura jest winna tylko śladowy rozmiar mózgu.

# Marmiz

10.10.2014 11:16

#jestem za ulicą napisał(a) 10.10.2014 10:30
Ten Przyjazny Tarchomin to jakieś zupełnie nieodpowiedzialne towarzystwo.

Towarzystwo na pewno bardziej odpowiedzialne od tych, którzy mają gdzieś miejsce w którym mieszkają, bo wracają do niego tylko na noc. Może w ogóle nie kupujcie mieszkań tylko rozbijajcie namioty na parkingach skoro zieleń wam niepotrzebna a samochód jest drugim domem. Będzie taniej, bez kredycików, wspinania się po schodach... Proponuję przemyśleć to rozwiązanie. Przypominam - miasta są dla LUDZI. I trzeba znaleźć złoty środek - jedni nie chcą zieleni za to chcą szersza droge. Tylko po co? Inni nie chcą drogi za to chcą zieleń. Problem w tym, że ci co chcą dróg nie chcą zieleni w ogóle, a ci co chcą zieleni, nie niszczą dróg, tak, żeby nie było ich wcale, tylko chcą je zostawić w obecnym kształcie. Cała Europa, cały świa odchodzi od monstrualnych ulic, zwęża je, usprawnia transport publiczny, tylko Polacy maja pokomunistyczne wizje prospektów Stalina na każdym osiedlu. Ogarnijcie się... Dziś karierowicz, jutro być może ojcowie i matki... I co? Będziecie puszczać swoje dzieci na parkingi, żeby mogły się pobawić w chowanego między samochodami... Bo dziś nie macie wyobraźni tylko własne ego, a jutro będzie płacz i zgrzytanie zębów. Żenada.

REKLAMA

# z Dąbrówki

10.10.2014 11:18

Jakoś nie widzę karetki jadącej na sygnale drogą rowerową pośród rowerzystów. O to mi chodziło.

# kasia2234

10.10.2014 11:25

zalejmy wszystko betonem i asfaltem, zakupy róbmy przez okienko samochodu, w ogóle nie wysiadając z niego, potem na podziemny parking i windą do mieszkania, w którym zaryglujemy się drzwiami antywłamaniowymi a całodobowa ochrona i monitoring odstraszą potencjalnych intruzów, odpalmy nasze plazmy, tablety, ipady, kompy i nacieszmy nasze oczy lajkami od znajomych na FB. Okna nie otwierajmy, bo mucha wleci, nie daj boże komar, a poza tym wszyscy wiedzą, że świeże powietrze i zieleń zabija. Jak już obrośniemy dobrami materialnymi oraz tłuszczem to zamknięci w swoich twierdzach na kredyt będziemy szczęśliwi.

# Mieszkanka

10.10.2014 11:32

I "szczęśliwi" zejdziemy z tego świata, nawet nie wiedząc jak ten świat naprawdę wygląda i ile ma nam do zaoferowania. Już od dawna wiadomo, że ludzie w otoczeniu zieleni czują się lepiej zarówno psychicznie i fizycznie. Ja chcę wracać na Tarchomin, jak do domu w którym odetchnę, odpocznę w dni wolne wraz z rodziną w fajnie zielonej okolicy, a nie w betosmrodostanie. Ja wiem, że 90% mieszkańców Bialołęki w dni wolne od pracy jedzie odpocząć na swoje zielone działki poza miastem lub do ojców i ma gdzieś Tarchomin, ale te pozostałe 10% jest z miasta, albo nie ma działki i chciałoby cieszyć się życiem lokalnie, a nie tylko jeżdząc do odległych dzielnic, które mają tereny rekreacyjne z prawdziwego zdarzenia. My mamy coraz więcej betonu i syfu. I niektórym to jak widać odpowiada...

REKLAMA

# z Dąbrówki

10.10.2014 11:41

Nie przechodźmy ze skrajności w skrajność. Słuszny był protest przeciw 3 pasom ruchu na Światowida. Urzędnicy się ugięli. Teraz jednak widzę, że ludzie dążą, aby nie było w ogóle drugiej jezdni, tylko szeroka droga rowerowa także dla karetek. Wolę 2 pasy ruchu, bo to rozsądne podejście i do tego przyszłościowe. Jak teraz nie będzie zbudowana druga jezdnia, to później i za 20 lat jej pewnie nie będzie. Ile lat się dopraszaliśmy mostu Północnego? Nie chcę, aby to samo miało być ze Światowida.

# Marmiz

10.10.2014 11:44

Bo i pewnie wywołam burzę, ale... o wyglądzie tej dzielnicy i jej funkcjonalności, funkcjach społecznych, powinni decydować Ci, którzy płacą tu podatki, a nie Ci, którzy święta i weekendy spędzają w innych miejscowościach u rodzin. Nie, nie dyskryminuje przyjezdnych. Po prostu uważam, że nie powinni mieć prawa głosu Ci, którzy mają to gdzieś, bo ich mieszkanie to tylko sypialnia. A jeśli byliby kulturalni i uczciwi to by się od głosu wstrzymali zamiast walczyć o coś, z czego będą korzystać przez dwie godziny dziennie, z wyłączeniem weekendów, bo wtedy przecież ich na Tarchominie nie ma...

 Jacek Jackowski

10.10.2014 11:51

Błędem jaki zrobiono przy budowie tramwaju na Tarchomin było to, że za Świderską schodzi na poziom Myśliborskiej aby z nią oraz Światowida krzyżować się kolizyjnie. Tramwaj jeżdżący z dużą częstotliwością zablokuje drogi nawet jeśli ilość samochodów zmniejszy się o połowę. Tramwaj przecina aż trzy trzy drogi w różnych kierunkach na małym obszarze. To nie ma prawa zadziałać. Dopiero podniesie się lament samochodziarzy a o priorytecie dla tramwaju będziemy mogli tylko pomarzyć. Rozumiem, że urzędnicy uznali, że zakończenie tramwaju przy Myśliborskiej na nasypie by bardzo ich ośmieszyło ale należało myśleć perspektywicznie. Przecięcie Światowida a nawet Myśliborskiej przy Lidlu również mogło być na nasypie gdyby ktoś wcześniej pomyślał o tym o czym piszemy w naszej petycji by nie budować drugiej jezdni Światowida. Szereg błędów urzędników oraz niezauważanie problemu przez radnych dzielnicy oraz miasta może spowodować prawdziwe korki, a co dopiero będzie jeśli poszerzą Światowida?

REKLAMA

# Marmiz

10.10.2014 11:51

Na głowę upadli Ci co mądrzą się nie znając faktów. Krzykacze i pieniacze zawsze chcieli zaistnieć, nie mając pojęcia o czym krzyczą. Stowarzyszenie działa w zakresie tego parku. Może najpierw wypadałoby zapytać zamiast krytykować. Ale jest problem w zakresie tego gruntu i tego Stowarzyszenie samo nie przeskoczy, a większość zamiast pomagać, czeka tylko "co z tego będzie". To czekajcie dalej. I wtedy gów** z tego będzie. A wzdłuż Światowida nikt nie chce parku. Jedynie przyjaznej ludziom alei, obsadzonej drzewami, a nie donicami, z ławkami, latarniami, z fajnym klimatem. Jak ktoś woli modny miejski (choć nic nie dający) design a'la HGW to polecam spacery Świętokrzyską. Tam w cieniu dwumetrowej wiśni japońskiej z koroną o średnicy pół metra spokojnie odpocznie w cieniu drzewa.

 Jacek Jackowski

10.10.2014 11:54

Zamiast tworzyć drugą jezdnię Światowida można na odcinku, który czasem się minimalnie przypycha zrobić 3 pasy. Mowa o odcinku od Ćmielowskiej do Myśliborskiej. Można to zrobić likwidując lewoskręty, których i tak nie będzie jeśli powstanie druga jezdnia. Wytyczenie trzech pasów na 10,5 metrowej jezdni nie jest problemem.

# realista

10.10.2014 11:56

#z Dąbrówki napisał(a) 10.10.2014 11:41
Nie przechodźmy ze skrajności w skrajność. Słuszny był protest przeciw 3 pasom ruchu na Światowida. Urzędnicy się ugięli. Teraz jednak widzę, że ludzie dążą, aby nie było w ogóle drugiej jezdni, tylko szeroka droga rowerowa także dla karetek. Wolę 2 pasy ruchu, bo to rozsądne podejście i do tego przyszłościowe. Jak teraz nie będzie zbudowana druga jezdnia, to później i za 20 lat jej pewnie nie będzie. Ile lat się dopraszaliśmy mostu Północnego? Nie chcę, aby to samo miało być ze Światowida.

wierzysz w to że "urzędnicy się ugięli"??? Oni nawet nie mieli kase na budowę nowej ulicy a ten protest spadł im jak manna z nieba by ogłosić swiatu ze jednak posłuchają głosu ludu protestującego i poszerzenie Światowida wstrzymują.

REKLAMA

# zainteresowany

10.10.2014 11:56

Zastanówcie się, proszę. Ten tramwaj to wielka lipa (ani szybki ani skuteczny). Komplikuje ruch kołowy na Tarchominie, jest kosztowny w budowie i eksploatacji. Dodatkowo zapewne zabiorą nam autobusy. Nie powstanie druga nitka Światowida bo się komuś odwidziało.
Blok blokiem pogania, ludzi przybywa, samochodów przybywa a sieć drogowa bez zmian
Już teraz przejazd przez Tarchomin jest "upierdliwy". Wystarczy jeden skręcający w dowolną stronę i cały ruch stoi i czeka (wjazdów na osiedla nie brakuje). Na Światowida świateł czerwonych tłum, pozostałe ulice alternatywne są wąskie (Światowida szerokością po przebudowie też nie grzeszy).

 Jacek Jackowski

10.10.2014 12:03, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 10.10.2014 12:04

No właśnie. Należy tworzyć równomierną sieć dróg a nie poszerzać jedną drogę, która nawet nie biegnie przez środek pasa od Modlińskiej do Wisły lecz na jej obrzeżu. Zapraszam do spojrzenia na te koncepcje dróg http://goo.gl/DI8C3i. Co więcej, jedna z dróg jakie tam proponuje biegnąca w śladzie projektowanej, talarowej, oczary i Świklińskiej mogłaby być szerokości Myśliborskiej od Lida do Strumykowej czyli zwykła lokalna droga. Droga ta prowadzić by mogła bezkolizyjnie nad Światowida obok planowanej galerii i wchodzić bezkolizyjnym łącznikiem na TMP. Można? Można. I podkreślam - to nie ma być arteria zamiast arterii Światowida lecz lokalna droga pozwalająca równomiernie rozłożyć ruch samochodów. Co więcej - połowę tej drogi miasto ma ponoć w planach ale od Mehoffera kieruje ją do Stefanika. Ja zaś myślę o tym by przeciągnąć ją do Ćwiklińskiej pokrywając równomiernie Nowodwory siatką dróg.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024