Strefa Czystego Transportu w Warszawie od 1 lipca. Co musisz wiedzieć?
26 czerwca 2024
Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu zacznie działać od 1 lipca w Warszawie. Od tego dnia do centrum miasta wjechać będą mogły wyłącznie 19-letnie lub nowsze diesle oraz 27-letnie lub nowsze samochody benzynowe.
Warszawa ma pierwszą strefę czystego transportu
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie ma na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza przez pojazdy powodujące wysoką emisję. Zakaz wjazdu będzie dotyczył aut benzynowych starszych niż te wyprodukowane w 1997 roku oraz z silnikiem diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem. W ocenie Zarządu Dróg Miejskich pojazdy te stanowią "nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie". Zaś "połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia". Po uwzględnieniu tych danych prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych dla ludzi i środowiska substancji - tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.
Kto jest wyłączony ze strefy czystego transportu?
Jak wynika z informacji przekazanych przez Zarząd Dróg Miejskich, dotąd wpłynęło 1,5 tys. wniosków o wyłączenie z zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, aby otrzymać decyzję o wyłączeniu muszą spełnić następujące wymogi: mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, albo też mogą otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też starać się firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny. Wniosek o nalepkę, potwierdzającą prawo do wyłączenia, można złożyć przez internet za pomocą strony transport.um.warszawa.pl/sct.
Za obsługę całego procesu odpowiada ZDM. Dla osób, które wolą załatwić sprawę osobiście, przygotowano również możliwość złożenia wniosku fizycznie - w punkcie przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej). Działa on od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Co ciekawe, przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki. Karany jest jedynie wjazd do Strefy Czystego Transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie będzie sprawdzała straż miejska kontrolując kierowców.
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły Strefy Czystego Transportu dotyczyć ich będą od stycznia 2028 roku - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie dieslem starszym niż 14 lat i samochodem benzynowym starszym niż 23 lata.
Sprawdź swój pojazd w 30 sekund
Informację przez telefon najlepiej uzyskać pod numerem 19 115. Centrum informacji o strefie stanowi też miejska strona transport.um.warszawa.pl/sct. Za jej pośrednictwem, lub od razu pod adresem sprawdzsct.zdm.waw.pl/, można też przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców. Na bazie podstawowych informacji o pojeździe (podajemy rok produkcji i rodzaj paliwa oraz opcjonalnie normę emisji spalin) formularz podaje informację czy samochód spełnia wymogi Strefy Czystego Transportu. Cała operacja sprawdzenia zajmuje dosłownie pół minuty. Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to możemy czuć się pewnie wjeżdżając naszym autem do centrum Warszawy. Taki samochód nie ma obowiązku posiadania jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. warszawskich kierowców. A co, jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy? Wówczas program poinformuje jakie ewentualne kroki można podjąć dalej.
Ekipa Trzaskowskiego będzie dążyła do rozszerzenia strefy
Jak wiadomo wielkim orędownikiem wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie jest prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Na początek - być może - wprowadzenie zmian będzie dla większości niezauważalne, jednak z czasem wymogi dotyczące coraz nowszych samochodów i granice strefy, która będzie się powiększać, z całą pewnością zauważy większe grono kierowców. Póki co, granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: aleja Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, aleja Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do alei Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Ale już teraz mówi się o rozszerzaniu granic strefy o kolejne dzielnice jak Bielany, Bemowo, Ochota, Mokotów oraz Targówek.
MB