REKLAMA

Puls Warszawy

drogi »

 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie od 1 lipca. Co musisz wiedzieć?

  26 czerwca 2024

alt='Strefa Czystego Transportu w Warszawie od 1 lipca. Co musisz wiedzieć?'
źródło: ZDM

Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu zacznie działać od 1 lipca w Warszawie. Od tego dnia do centrum miasta wjechać będą mogły wyłącznie 19-letnie lub nowsze diesle oraz 27-letnie lub nowsze samochody benzynowe.

REKLAMA

Warszawa ma pierwszą strefę czystego transportu

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie ma na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza przez pojazdy powodujące wysoką emisję. Zakaz wjazdu będzie dotyczył aut benzynowych starszych niż te wyprodukowane w 1997 roku oraz z silnikiem diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem. W ocenie Zarządu Dróg Miejskich pojazdy te stanowią "nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie". Zaś "połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia". Po uwzględnieniu tych danych prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych dla ludzi i środowiska substancji - tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.

Zapraszamy na zakupy

Kto jest wyłączony ze strefy czystego transportu?

Jak wynika z informacji przekazanych przez Zarząd Dróg Miejskich, dotąd wpłynęło 1,5 tys. wniosków o wyłączenie z zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, aby otrzymać decyzję o wyłączeniu muszą spełnić następujące wymogi: mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, albo też mogą otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też starać się firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny. Wniosek o nalepkę, potwierdzającą prawo do wyłączenia, można złożyć przez internet za pomocą strony transport.um.warszawa.pl/sct.

Za obsługę całego procesu odpowiada ZDM. Dla osób, które wolą załatwić sprawę osobiście, przygotowano również możliwość złożenia wniosku fizycznie - w punkcie przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej). Działa on od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Co ciekawe, przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki. Karany jest jedynie wjazd do Strefy Czystego Transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie będzie sprawdzała straż miejska kontrolując kierowców.

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły Strefy Czystego Transportu dotyczyć ich będą od stycznia 2028 roku - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie dieslem starszym niż 14 lat i samochodem benzynowym starszym niż 23 lata.

REKLAMA

Sprawdź swój pojazd w 30 sekund

Informację przez telefon najlepiej uzyskać pod numerem 19 115. Centrum informacji o strefie stanowi też miejska strona transport.um.warszawa.pl/sct. Za jej pośrednictwem, lub od razu pod adresem sprawdzsct.zdm.waw.pl/, można też przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców. Na bazie podstawowych informacji o pojeździe (podajemy rok produkcji i rodzaj paliwa oraz opcjonalnie normę emisji spalin) formularz podaje informację czy samochód spełnia wymogi Strefy Czystego Transportu. Cała operacja sprawdzenia zajmuje dosłownie pół minuty. Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to możemy czuć się pewnie wjeżdżając naszym autem do centrum Warszawy. Taki samochód nie ma obowiązku posiadania jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. warszawskich kierowców. A co, jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy? Wówczas program poinformuje jakie ewentualne kroki można podjąć dalej.

REKLAMA

Ekipa Trzaskowskiego będzie dążyła do rozszerzenia strefy

Jak wiadomo wielkim orędownikiem wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie jest prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Na początek - być może - wprowadzenie zmian będzie dla większości niezauważalne, jednak z czasem wymogi dotyczące coraz nowszych samochodów i granice strefy, która będzie się powiększać, z całą pewnością zauważy większe grono kierowców. Póki co, granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: aleja Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, aleja Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do alei Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Ale już teraz mówi się o rozszerzaniu granic strefy o kolejne dzielnice jak Bielany, Bemowo, Ochota, Mokotów oraz Targówek.

MB

 

REKLAMA

Komentarze (6)

# Bella

26.06.2024 11:36

Sprzedam starą Corsę rodziców. Kupię SUV-a, bo łatwiej jeździć po progach. Jaki bedzie efekt?

# Zaoszczędzisz

26.06.2024 22:10

#Bella napisał(a) 26.06.2024 11:36
Sprzedam starą Corsę rodziców. Kupię SUV-a, bo łatwiej jeździć po progach. Jaki bedzie efekt?
Sprzedaj Corsę, kup bilet okresowy na komunikację miejską. Jaki wtedy będzie efekt?

# Tubylec

27.06.2024 09:23

Brawo. Biedota niech nie smorodzi w mieście i nie psuje widoku pięknej stolicy swoimi gratami. Biedaki mają zakaz wjazdu, bo w uśmiechniętym mieście uśmiechniętego prezydenta, biedy nie może być widać. I bardzo dobrze, że prezydent stolicy zaciska pętlę na szyi swoich mieszkańców i będzie im kazał wymieniać auta na coraz nowsze. Jak z wami skończą, najstarsze auto jakie wjedzie do centrum, będzie musiałobyć wyprodukowane w 2021 roku. Na nic innego niż zakazy mieszkańcy usmiechniętego miasta nie zasługują.

REKLAMA

# Olaf antyKLIMA

27.06.2024 09:51

#Tubylec napisał(a) 27.06.2024 09:23
(...) Jak z wami skończą, najstarsze auto jakie wjedzie do centrum, będzie musiałobyć wyprodukowane w 2021 roku. Na nic innego niż zakazy mieszkańcy usmiechniętego miasta nie zasługują.

No to się łapię;) Ale tak serio, to smutne są teraz czasy, przerażają mnie te wszystkie zakazy. Niedługo to nawet człowiekowi nie będzie można puścić bąka bo sąsiad do ratusza doniesie, że coś tam mu śmierdzi. Chcą poprawić środowisko naturalne - niech zaczną od siebie. Każdy nowo zainstalowany klimatyzator w urzędzie, w domu czy w mieszkaniu to dodatkowe obciążenie dla środowiska. Im więcej ich w upalne dni chodzi na maxa, tym bardziej napędzamy tą spiralę upałów. Przyczyniamy się tym samym do ocieplenia globalnego. Bo klima nie chodzi na powietrze, ale na prąd. Chcesz się schłodzić to napij się wody, schłodź głowę pod kranem, posiedź w cieniu, zamiast pędzić do marketu po kolejny klimatyzator dla własnego - egoistycznego dla świata - komfortu.

# Marian

27.06.2024 13:28

Dlaczego piszecie że zakaz do Centrum? Zakaz dotyczy też Pragi, nie będzie przejazdu dla biednych z Wawra na Białołękę. Będzie też zakaz dojazdu do parkingu na Stadionie dla biednych. Jakie to Centrum?

# Tubylec

27.06.2024 14:47

Praga północ to też będzie strefa czystego transportu. Kiedyś byli czyściciele kamienić, teraz władza się zmieniła i tak utrodnią życie mieszkańcom starych budynków, takie podatki nałożą, że ci sami się wyprowadzą. Nie będzie ich stać na samochód, ogrzewanie i kary za brak spełnienia norm emisji co2. Kapitał budynki przejmie, wyburzy, albo zrewitalizuje i sprzeda tym, co mają pieniądze na mieszkanie w uśmiechniętym mieście. Właśnie zaczyna się wywłaszczanie ludzi, którzy mają za mało pieniędzy, by spełnić normy.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe