Stop przez protesty
10 lutego 2006
Jeszcze nie tak dawno wydawało się, że korki w Jabłonnie i Legionowie na drodze krajowej nr 61 przejdą wkrótce do historii. W zeszłym roku pisaliśmy o mającej wkrótce nastąpić modernizacji całego odcinka legionowskiego, m.in. wiaduktu nad torami kolejowymi.
Rzecznik Ministerstwa Transportu i Budownictwa twierdzi, że jest to decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaniepokojone nią są władze samorządowe Legionowa, Jabłonny, Nieporętu, Serocka, Wieliszewa, a także starostwo powiatowe. Napisali wspólny list do ministra transportu i budownictwa Jerzego Polaczka.
"Z ogromnym niepokojem przyjmujemy informacje, że przygotowywane od wielu lat inwestycje modernizacyjne drogi krajowej nr 61, przebiegającej przez tereny naszego powiatu i gmin są wykreślane z planów realizacyjnych" - czytamy w liście samorządowców do ministra Polaczka. "Pragniemy podkreślić, że do tej pory zrealizowano bądź realizuje się ważne zadania modernizujące tę trasę - most w Zegrzu i obwodnicę Jabłonny. Niemałe nakłady na te inwestycje nie mogą być w pełni wykorzystane, gdy nie są realizowane kolejne odcinki drogi nr 61. Poza niekonsekwencją, takiemu działaniu można przypisać też zwyczajne marnotraw-stwo. Samorządy powiatu legionowskiego od wielu lat wspólnie wspierają wszelkie działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (i poprzedników prawnych) modernizujące tę trasę. Nie tylko logistycznie, ale także finansowo. Nadal będziemy to robić, jeśli tylko nam się to umożliwi."
Rzecznik prasowy GDDKiA Andrzej Maciejewski twierdzi, że rozpoczęcie prac nie jest możliwe ze względu na brak uzgodnień ze społecznością lokalną co do zaproponowanego przez GDDKiA projektu przebudowy odcinka legionowskiego. - Krótko mówiąc - twierdzi Maciejewski - modernizację wstrzymali mieszkańcy protestując przeciwko propozycjom Dyrekcji. Liczba i umiejscowienie zjazdów, skrzyżowań i ekranów dzwiękochłonnych - logiczna z punktu widzenia przeprowa-dzenia ruchu samochodowego - nie odpowiada w szczególności przedsiębiorcom zgromadzonym wokół tej trasy.
Nie jest wykluczone, że wielu właścicieli firm zlokalizowanych obecnie przy ulicy Warszawskiej będzie protestować tak długo, jak to możliwe. Chcą pozostać w obecnie zlokalizowanych sklepach i zakładach jak najdłużej. Modernizacja drogi nr 61 wielu zmusza do przeniesienia firm.
- Wstrzymanie z podanych powodów tej inwestycji skutkuje także koniecz-nością przeprowadzenia analizy wpływu na środowisko przy modernizacji tej drogi, zgodnie z nowym prawem ochrony środowiska - dodaje rzecznik GDDKiA. - Te warunki powodują, że obecnie trudno jest przewidzieć, czy modernizację rozpo-czniemy w roku przyszłym.
- Na najbliższym posiedzeniu Senatu złożę w tej sprawie interwencję w Ministerstwie Budownictwa i Transportu - obiecuje senator Robert Smoktunowicz i dodaje, że z faktu niezapisania w budżecie państwa realizacji drogi nr 61 nie wynika, iż ta inwestycja nie bedzie na pewno realizowna. - W budżecie państwa wymienia się tylko największe, najbardziej kosztowne inwestycje - mówi senator. - Reszta to decyzja GDDKiA. Więc budżet państwa tutaj nie zamyka jeszcze drogi.
bw