SKM pojedzie jeszcze dalej. "Pociągi i tak kursują za rzadko"
20 stycznia 2020
Z początkiem roku SKM-ki ruszyły z Radzymina przez Nieporęt i Legionowo aż do lotniska Okęcie. To jednak nie koniec rozwojowych planów Szybkiej Kolei Miejskiej.
Wydłużenie kursów linii S3, która do niedawna kończyła swój bieg w Wieliszewie, to efekt współpracy podjętej przez wójta Nieporętu i burmistrza Radzymina. Po wielomiesięcznych negocjacjach ze stołecznym Zarządem Transportu Miejskiego zapadła decyzja o uruchomieniu przejazdów na trasie: Radzymin - Wólka Radzymińska - Nieporęt - Legionowo - Warszawa - Lotnisko Chopina.
Z Nieporętu do Warszawy Gdańskiej w 30 minut
Z Nieporętu w kierunku lotniska Chopina pociągi SKM odjeżdżają o godz. 4:38, 5:37, 6:35, 7:38, 16:38, 18:38, 19:38 i 20:36. Zaś z Warszawy Gdańskiej do Radzymina, przez Nieporęt i Wólkę Radzymińską, kursy zaplanowano o godz. 4:37, 5:26, 14:27, 17:29 i 18:28. Dodatkowo, o godz. 16:20 z Warszawy Centralnej w kierunku Radzymina odjeżdża pociąg SKM oznaczony jako linia S30. Dojazd ze stacji Warszawa Gdańska (od 15 grudnia 2019 r. pociągi SKM S3 kursują przez Warszawę Gdańską) do Nieporętu zajmuje około 30 minut. Na te kursy oba samorządy - nieporęcki i radzymiński - przeznaczą w tym roku po 525 tys. zł. Radości nie kryją mieszkańcy Nieporętu. Jednak, pojawiają się wśród nich komentarze, że pociągi są przepełnione i kursują zbyt rzadko, zwłaszcza w godzinach szczytu. Inni zaś oczekiwaliby budowy parkingu P+R przy stacji w Nieporęcie.
Z Zegrza do Warszawy za 2 lata?
Na tym nie koniec ekspansji SKM w powiecie legionowskim. Jesienią minionego roku spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na odbudowę 4-kilometrowego odcinka torów do Zegrza. Jest też w planach nowe centrum przesiadkowe dla dojeżdżających do SKM-ki z gmin Serock i Pułtusk. Powstanie też dodatkowy przystanek kolejowy Wieliszew Osiedle przy drodze wojewódzkiej nr 631. Projekt ten przy współpracy z warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego koordynuje starostwo legionowskie. 22 mln zł przekaże na niego Unia Europejska. PKP PLK na dokumentację techniczną i budowę torów przeznaczyła 53,3 mln zł. Wpłynęło dziewięć ofert, z których najtańsza opiewa na kwotę 55,5 mln zł. Wybrany wykonawca dostanie dwa lata i pięć miesięcy od podpisania umowy na wykonanie inwestycji. Zatem w połowie 2022 r. powinna już działać trasa SKM do Zegrza z 30 kursami dziennie w półgodzinnym takcie i z czasem przejazdu 40 minut do centrum Warszawy. Linia S3 będzie więc coraz bardziej rozgałęziona. Już teraz pociągi mają kilka wariantów trasy - sześć z nich dojeżdża do Radzymina, sześć do Wieliszewa, a osiem do stacji Legionowo Piaski.
Mała przepustowość linii
Póki co, jedną z bolączek podróżujących są przepełnione składy. Często słyszymy tłumaczenia, że nie można zwiększyć częstotliwości kursowania SKM-ek, czy też wydłużyć ich składów, ze względu na brak dodatkowego taboru i maksymalne wykorzystanie przez SKM przepustowości linii. Podstawowym problemem jest tu tłok na torach na linii wyjazdowej do Gdańska, gdzie mimo trwającej latami modernizacji powstały tylko trzy tory do Legionowa. To powoduje, że SKM-ka często nie mieści się obok ekspresów Pendolino.
- Od lat najważniejsze na torach są pociągi dalekobieżne, a aglomeracyjne zostają na samym końcu. Chcemy wpłynąć na zmianę tego priorytetu - mówi Alan Beroud, prezes SKM. - Nie powinno być tak, że pociąg SKM z pasażerami, dla których każda minuta jest cenna, musi czekać i przepuszczać np. spóźnione Pendolino. Osoby korzystające z połączeń dalekobieżnych najczęściej nawet nie odczują tych 10 minut, które zresztą na dalekich trasach łatwo nadrobić lub "zgubić", a dla tych dojeżdżających do pracy czy szkół w ruchu aglomeracyjnym, ma to nierzadko kluczowe znaczenie.
(DB)