SKM-ka zatrzyma się przy Radzymińskiej. Za osiem lat
26 listopada 2014
W ciągu najbliższych ośmiu lat władze miasta w porozumieniu z kolejarzami wyremontują większość warszawskich linii kolejowych i zbudują kilka nowych stacji dla SKM-ek. Zmiany nie ominą Targówka.
- W pierwszej kolejności, w perspektywie na lata 2014-2020 zaplanowaliśmy budowę peronów na linii obwodowej - mówi Maciej Dutkiewicz z PKP Polskich Linii Kolejowych. - Będą to dwa perony położone na północ od ul. Radzymińskiej, z wyjściami na tę ulicę. Rozważamy, jak zorganizować wyjścia na przedłużeniu ul. Stalowej w okolice projektowanej stacji metra.
Po otwarciu stacji przy Radzymińskiej straci na znaczeniu przystanek autobusowy przy Piotra Skargi i prawdopodobnie powstanie nowy, w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Pozostaje żałować, że linii metra M2 nie poprowadzono tak, by stacja metra wypadła pod przecięciem linii obwodowej z wołomińską. O trójpoziomowym węźle przesiadkowym trzeba więc zapomnieć. SKM-ką będzie można dojechać bez przesiadek do Rembertowa, na Dworzec Gdański (z Targówka powinno być szybciej niż metrem), Bemowo (gdzie powstaną stacje przy Wola Parku i Forcie Wola) i do Ożarowa Mazowieckiego.
Na razie nie ma w planach trzeciego i czwartego peronu dla pociągów z osiedla Wilno, Ząbek i Wołomina, chociaż przecięcie dwóch linii kolejowych aż prosi się o przekształcenie w duży węzeł przesiadkowy.
- Jeżeli chodzi o linię wołomińską, biegnącą ze stacji Warszawa Wileńska, uważnie śledzimy rozwój miasta i jesteśmy w kontakcie z przewoźnikami i samorządem, by móc planować dodatkowe inwestycje na tej trasie - mówi Dutkiewicz.
Dokładny harmonogram prac nad rozbudową sieci SKM jeszcze nie jest znany, ale wszystko musi zakończyć się w 2022 r. W tym roku będą już czynne stacje metra Targówek, Trocka, Zacisze, Kondratowicza i Bródno, więc SKM-ka będzie już tylko wisienką na torcie. Pozostaje żałować, że linii metra M2 nie poprowadzono tak, by stacja metra wypadła pod przecięciem linii obwodowej z wołomińską. O trójpoziomowym węźle przesiadkowym trzeba więc zapomnieć.
Wszystkie inwestycje w SKM-kę będą w sumie kosztować aż 25 mld zł. Warszawa wyda 11 mld, PKP Polskie Linie Kolejowe - 8 mld, PKP S.A. - 6 mld.
DG