Piesi kontra rowerzyści na Broniewskiego. Będzie bezpieczniej?
dzisiaj, 05:11
Mieszkańcy chcieliby więcej wyznaczonych przejść dla pieszych na drogach rowerowych. Po interwencji radnej przy ulicy Broniewskiego ZDM namalował szeroką "zebrę". Czy zda egzamin?
Żoliborska radna Klaudia Ziemiańska zwróciła się z prośbą o oznaczenie przejścia dla pieszych na ścieżce rowerowej przy ul. Broniewskiego 28 (na wysokości sklepu Auchan).
- Przebiegająca wzdłuż Broniewskiego ścieżka rowerowa, a w szczególności ten odcinek, wymaga odpowiedniego oznaczenia z uwagi na zjazd z wzniesienia i rozwijanie przez rowerzystów w tym miejscu nadmiernych prędkości - przekonuje radna. Jeszcze niedawno, na ścieżce nie było oznaczenia przejścia dla pieszych, które jest kontynuacją chodnika oraz bezpośrednim dojściem do "zebry" przez ulicę, w kierunku przystanków tramwajowych oraz ul. Elbląskiej.
ZDM "wie lepiej"?
I choć warszawski Zarząd Dróg Miejskich jest nieco innego zdania i wstępnie odmówił utworzenia "zebry" w tym miejscu, to ostatecznie wykonał oznakowanie przejścia dla pieszych w okolicy Auchan. Bo jak przekonują drogowcy, przejścia dla pieszych przez drogi dla rowerów wyznacza się przede wszystkim na odcinkach między skrzyżowaniami, na przecięciach drogi dla rowerów z chodnikiem, na którym występuje duże natężenie ruchu pieszego.
- W obrębie skrzyżowań piesi przechodzą przez drogi dla rowerów w dogodnym dla siebie miejscu, zatem niemożliwe jest oznakowanie każdego kierunku - twierdzi ZDM. A to dlatego, że wyznaczenie "zebry" pociąga za sobą obowiązek korzystania z niej podczas przechodzenia w odległości do 100 metrów, a zatem ogranicza możliwość swobodnego przekraczania drogi dla rowerów poza wyznaczonymi do tego celu miejscami. W tym przypadku wykonano dość szeroką zebrę, więc zdaje się, że problem łamania przepisów przez pieszych też został w tym miejscu rozwiązany. Jednak czy będzie dzięki temu bezpieczniej? Na każdej "zebrze" to pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo, jednak już z pierwszych komentarzy wynika, że w tym miejscu przydałby się przede wszystkim próg zwalniający dla rowerzystów. Czas pokaże, czy radna swoją interpelacją osiągnęła cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa pieszych w tym miejscu.
DB