Piesi kontra rowerzyści na Broniewskiego. Będzie bezpieczniej?
12 października 2024
Mieszkańcy chcieliby więcej wyznaczonych przejść dla pieszych na drogach rowerowych. Po interwencji radnej przy ulicy Broniewskiego ZDM namalował szeroką "zebrę". Czy zda egzamin?
Żoliborska radna Klaudia Ziemiańska zwróciła się z prośbą o oznaczenie przejścia dla pieszych na ścieżce rowerowej przy ul. Broniewskiego 28 (na wysokości sklepu Auchan).
- Przebiegająca wzdłuż Broniewskiego ścieżka rowerowa, a w szczególności ten odcinek, wymaga odpowiedniego oznaczenia z uwagi na zjazd z wzniesienia i rozwijanie przez rowerzystów w tym miejscu nadmiernych prędkości - przekonuje radna. Jeszcze niedawno, na ścieżce nie było oznaczenia przejścia dla pieszych, które jest kontynuacją chodnika oraz bezpośrednim dojściem do "zebry" przez ulicę, w kierunku przystanków tramwajowych oraz ul. Elbląskiej.
ZDM "wie lepiej"?
I choć warszawski Zarząd Dróg Miejskich jest nieco innego zdania i wstępnie odmówił utworzenia "zebry" w tym miejscu, to ostatecznie wykonał oznakowanie przejścia dla pieszych w okolicy Auchan. Bo jak przekonują drogowcy, przejścia dla pieszych przez drogi dla rowerów wyznacza się przede wszystkim na odcinkach między skrzyżowaniami, na przecięciach drogi dla rowerów z chodnikiem, na którym występuje duże natężenie ruchu pieszego.
- W obrębie skrzyżowań piesi przechodzą przez drogi dla rowerów w dogodnym dla siebie miejscu, zatem niemożliwe jest oznakowanie każdego kierunku - twierdzi ZDM. A to dlatego, że wyznaczenie "zebry" pociąga za sobą obowiązek korzystania z niej podczas przechodzenia w odległości do 100 metrów, a zatem ogranicza możliwość swobodnego przekraczania drogi dla rowerów poza wyznaczonymi do tego celu miejscami. W tym przypadku wykonano dość szeroką zebrę, więc zdaje się, że problem łamania przepisów przez pieszych też został w tym miejscu rozwiązany. Jednak czy będzie dzięki temu bezpieczniej? Na każdej "zebrze" to pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo, jednak już z pierwszych komentarzy wynika, że w tym miejscu przydałby się przede wszystkim próg zwalniający dla rowerzystów. Czas pokaże, czy radna swoją interpelacją osiągnęła cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa pieszych w tym miejscu.
DB