REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 1smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0
Wawer

drogi »

 

Samochody pędzą Nowozabielską. Zły projekt ulicy?

  12 grudnia 2014

alt='Samochody pędzą Nowozabielską. Zły projekt ulicy?'

Mieszkańcy osiedla Las najpierw czekali na budowę ulicy Nowozabielskiej, a teraz czekają, aż jeżdżący nią kierowcy przypomną sobie o istnieniu w samochodach hamulców.

REKLAMA

biedronka020 2
Nowozabielska to nowe, otwarte kilka miesięcy temu przedłużenie ul. Bora-Komorowskiego na wawerską stronę Trasy Siekierkowskiej. Dzięki jej otwarciu powstał alternatywny dla Wału Miedzeszyńskiego wyjazd z osiedla Las w kierunku północnym, który miał być wykorzystywany głównie przez ruch lokalny. Uruchomiono tam również lokalną linię autobusową 219, łączącą m.in. Gocław, Las i Anin. Powstały nowe przystanki Nowozabielska i Stoczniowców, dzięki którym mieszkańcy mieli dojeżdżać do przesiadek na pętli Gocław i do stacji Anin. A jak jest w praktyce?

- Ulica ta była w wieloletnich planach i zapewne była konieczna jako lokalna droga zapewniająca dojazd do okolicznych domów czy osiedli domków szeregowych - pisze nasz czytelnik, pan Robert. - Jako ulica lokalna, bo taki był jej projektowany charakter, powinna posiadać infrastrukturę uspokojenia ruchu. Tymczasem takiej infrastruktury nie posiada a jej parametry techniczne sprawiają, że rozpędzenie się na tym krótkim odcinku do 150 km/h nie stanowi najmniejszego problemu - opowiada.

Już wkrótce po otwarciu okazało się, że Nowozabielska jest ulicą lokalną tylko wirtualnie. Ponieważ da się nią wjechać na Trasę Siekierkowską, szybko stała się alternatywą dla Wału Miedzeszyńskiego, z której korzystają kierowcy z osiedli Wawer i Sadul. Gdy w okolicy pojawi się infrastruktura dla dzieci, np. boiska czy place zabaw, może tam dochodzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji - mówi radny Sławomir Kacprowicz. Nowozabielska służy także za objazd zamkniętego odcinka Traktu Lubelskiego, ponadto przejęła ruch z Sęczkowej i Poprawnej. W rezultacie ruch na ulicy, która miała być drogą lokalną, jest duży. Tak bardzo, że w połączeniu z wawerską szkołą ruchu drogowego, zabraniającą przepuścić pieszego na przejściu, wiele osób - zwłaszcza dzieci i seniorów - ma problem z przejściem na drugą stronę.

- Przewidując ten problem, już wielokrotnie postulowałem, aby na tej ulicy jak najszybciej wprowadzić elementy uspokojenia ruchu w postaci progów wyspowych, które są jedyną formą akceptowalną przez Zarząd Transportu Miejskiego - pisze pan Robert. - Progi wyspowe proponuję zainstalować w rejonie przejść dla pieszych i powiązać je z dodatkowymi wyspami kanalizującymi ruch.

- Ulica Nowozabielska ma w liniach rozgraniczających szerokość ok. 16-20 m, która w połączeniu z rzadką zabudową i brakiem małej architektury sprawia, że można jechać bardzo szybko w złudnym poczuciu bezpieczeństwa - mówi radny Sławomir Kacprowicz. - Progi wyspowe są pewnym rozwiązaniem, ale nie są idealne. Np. na Mrówczej wielu kierowców przejeżdża środkiem między nimi, jednak z pewnością progi przyczyniają się do uspokojenia ruchu. Urząd dzielnicy powinien rozważyć bardzo poważnie ich instalację. Gdy w okolicy pojawi się infrastruktura dla dzieci, np. boiska czy place zabaw, może tam dochodzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji.

Co na to samorząd Wawra?

- Ulica Nowozabielska została wykonana zgodnie z projektem i wszelkimi standardami bezpieczeństwa dotyczącymi drogi tej kategorii - mówi Konrad Rajca, rzecznik urzędu dzielnicy Wawer. - Na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, od egzekwowania tego ograniczenia jest policja.

To prawda, że policja jest od egzekwowania ograniczeń prędkości. Projektując nową drogę warto chyba jednak pamiętać, że jej parametry powinny być dostosowane do warunków panujących w okolicy. Lubimy narzekać na pracę policji (bardzo często słusznie), ale instytucja ta powinna zajmować się czymś innym, niż ratowaniem sytuacji po błędach popełnionych już na etapie projektowania miasta.

DG

 

REKLAMA

biedronka021 2

Czytaj na ten temat

Komentarze (6)

# miłośnik_motyk

12.12.2014 09:55

Jakoś nie widzę tam nikogo pędzącego 150 km/h i obawiam się że autor tych bzdur (nie artykułu) miałby bardzo poważny problem z oceną prędkości pojazdu a jeszcze większy z opanowaniem pojazdu jadącego ze wskazaną przez niego prędkością na tym odcinku, chociaż jak twierdzi "nie stanowi to najmniejszego problemu".
Średnia prędkość którą obserwuję to 50-70 km/h. W nocy gdy jest luźniej 80-90 km/h czyli można powiedzieć że warszawski standard. Takie same (a nawet wyższe) prędkości ludzie osiągają na Lucerny, Patriotów, Bronowskiej, Izbickiej, Panny Wodnej czy Bysławskiej.
Z przejściem przez jezdnię też nie widzę problemu. Problemem jest dojście do Centrum Las gdyż jedyne przejście jest dopiero przy szkole, a na wprost nie ma możliwości przekroczyć jezdni ponieważ stale z obu kierunków jadą samochody.
Myślę że jest to kolejna sytuacja gdzie własna wygoda zaburzona przez hałas jest ubierana w otoczkę bezpieczeństwa ruchu aby przepchnąć progi, które bezpieczeństwa wcale nie poprawią (patrz: zachowania na Mrówczej).

# Rozjeżdżany

16.12.2014 15:47

W 100 % zgadzam się z artykułem. Nowozabielska jako ulica lokalnego ruchu ma sens ale jako ulica zbiorcza to już nie. To jest niedopuszczalne aby ulica o tak szybkim i gęstym ruchu samochodowym biegła przez środek osiedla domków jednorodzinnych z dość licznymi wjazdami.
Co do prędkości to zgadzam się, że większość kierowców porusza się z prędkością 50-70 km/h. Jednak w ciągu dnia znajdzie się kilka osób, które notują na liczniku 3 cyfrową prędkość. Taką prędkość dzień w dzień rozwija dostawca pieczywa o godzinie około 5.30.
Co do standardów do zwiększanie prędkości się nie łapie bo standardem w Europie jest zmniejszanie prędkości samochodów do co najwyżej 30 km/h i wprowadzanie priorytetu ruchu pieszego i rowerowego. W przypadku tej ulicy oraz wszelkich inwestycji drogowych w Wawrze, takich standardów nie widzę.

# gość

18.12.2014 10:21

Zrobić Nowozabielską jako deptak dla pieszych.

REKLAMA

cemat box 2cemat box 0

# miłośnik_motyk

19.12.2014 10:39

#Rozjeżdżany napisał(a) 16.12.2014 15:47
W 100 % zgadzam się z artykułem. Nowozabielska jako ulica lokalnego ruchu ma sens ale jako ulica zbiorcza to już nie. To jest niedopuszczalne aby ulica o tak szybkim i gęstym ruchu samochodowym biegła przez środek osiedla domków jednorodzinnych z dość licznymi wjazdami.
(...)
Co do standardów do zwiększanie prędkości się nie łapie bo standardem w Europie jest zmniejszanie prędkości samochodów do co najwyżej 30 km/h i wprowadzanie priorytetu ruchu pieszego i rowerowego. W przypadku tej ulicy oraz wszelkich inwestycji drogowych w Wawrze, takich standardów nie widzę.
1. A czym ta ulica pod względem ilości wjazdów i szerokości różni się np. od Lucerny, Zwoleńskiej, Kajki, Bronowskiej czy Traktu Lubelskiego ? Niczym.
2. Wskazane standardy dotyczą miast mających obwodnice a co za tym idzie adekwatne obciążenie dróg zbiorczych. Jeśli Wał Miedzeszyński i B. Czecha zamiast realizacji celów dróg wylotowych realizują cele obwodnicy, a Patriotów i Trakt Lubelski przejmują funkcję dróg głównych to nie ma się co dziwić że Nowozabielska przejmuje funkcję drogi zbiorczej lokalnej mimo że powinna to być droga osiedlowa.
I dlatego Ograniczenia prędkości być nie powinno dopóki nie będzie obwodnicy.

# VW Garbus

22.12.2014 23:05

Nowozabielska stała sie ulicą zbiorczą gdyż nie posiada żadnej infrastruktury uspokajającej ruch. Gdyby z Sęczkowej i Poprawnej znikneły garby to wówczas ruch by się rozłożył na te 3 ulice. Jeśli na Nowozabielskiej powstanie infrastruktura uspokajająca ruch to także ruch rozłoży sie na te 3 ulice oraz na Wał Miedzeszyński, który w tym rejonie jest arterią zbiorczą.
Natura kierowców jest taka, że jak tylko dostaną ulicę bez żadnych barier to będą z niej na potęge korzystać a właśnie na Nowozabielskiej tych barier w ogóle nie ma. Co więcej owych barier jest na niej mniej niż na Wale Miedzeszyńskim gdyż tam są światła!
Dlatego będę domagać pilnej infrastruktury uspokajającej ruch.

# Lasak

27.02.2015 10:01

Rownież domagam sie tego, aby uspokoić ruch na Nowozabielskiej (Łasaka). Dla wielu osób zastąpiła ona Wał Miedzyszynski. Tylko, że na Wale są ekrany i światla, a u nas nie ma nic. Ciągły ruch od rana do pozńych godzin nocnych, notoryczne przekraczanie prędkości ( w tum także w pobliżu szkoły) i znacząca zmiana komfortu żucia dla kilkuset osób. My mieszkańcy nie zyskaliśmy prawie nic. Mieszkańcy dalszych dzielnic detali skrót w drodze do centrum. Fajne, tylko dlaczego kosztem naszego zdrowia???!

REKLAMA

biedronka019 2
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 3refleks chlodnictwo 2024-11-21 0
Kup bilet

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni