Ruszyła przebudowa al. Jana Pawła II. Wielkie zmiany w centrum
19 maja 2020
Na dawnej ulicy Marchlewskiego pojawią się przejścia dla pieszych, droga rowerowa i miejsca parkingowe. Aby wygospodarować miejsce, fragment jezdni zostanie zwężony z pięciu do trzech pasów.
18 maja Zarząd Dróg Miejskich ogłosił początek prac nad przebudową al. Jana Pawła II na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda ONZ. Jak przypomina warszawski ratusz, arteria - oryginalnie nosząca imię socjalisty Juliana Marchlewskiego - powstała w latach 50. ubiegłego wieku. Dekadę później powstało rondo ONZ a w latach 70. - rondo noszące dziś imię Czterdziestolatka, wiadukty przy dworcu i przejścia podziemne.
Przebudowa al. Jana Pawła II
- Ulica ta przetrwała w praktycznie niezmienionym stanie ponad 60 lat, w czasie których toczyły się tam tylko doraźne prace remontowe - pisze urząd miasta. - Wysłużona nawierzchnia jezdni, z licznymi łatami i koleinami, domaga się pilnej wymiany. Krawężniki sprzed kilkudziesięciu lat są wyszczerbione i powykrzywiane. Stare, nierówne, miejscami bardzo wąskie, połatane, asfaltowe chodniki nie przystają do centrum europejskiej stolicy. Parkowanie samochodów odbywa się w większości na chodnikach, częściowo w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
Podczas przebudowy czeka nas m.in. remont jezdni, poszerzenie chodników oraz zasadzenie dużej ilości zieleni. Największą zmianą będzie wyznaczenie przejść dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka, dzięki którym możliwe będzie wygodne przejście z Dworca Centralnego i Złotych Tarasów na przystanki tramwajowe czy do powstającego wieżowca Varso. Powstanie też droga rowerowa oraz zatoki postojowe.
- Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, by zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego - zapowiada ZDM. - Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.
Al. Jana Pawła II - zmiany w ruchu
Na czas przebudowy wyłączone z ruchu zostały skrajne prawe pasy jezdni w kierunku Żoliborza. Połączenie z al. Jana Pawła II tymczasowo straciły Złota, Sienna i Śliska. Dodatkowo wprowadzony został miejscowy zakaz zatrzymywania się i postoju. Roboty obejmą także południowo-zachodni narożnik ronda ONZ - na wylocie z ronda w kierunku Dworca Centralnego są na razie tylko dwa pasy ruchu.
Na sąsiadującym z al. Jana Pawła II odcinku Złotej wprowadzono zakaz zatrzymywania się. Na ul. Siennej nie można zaparkować w rejonie łącznika ze Śliską, natomiast na Śliskiej zakaz zatrzymywania się obowiązuje po północnej stronie ulicy, na odcinku od łącznika z Sienną do al. Jana Pawła II.
Plac budowy objął także część chodnika po wschodniej stronie ulicy. Wzdłuż Złotych Tarasów utrzymane zostało przejście dla pieszych o szerokości 2,5 metra. Czynne są wyjścia z przejścia podziemnego pod rondem Czterdziestolatka przy Dworcu Centralnym, natomiast przejścia dla pieszych po południowej i wschodniej stronie ronda ONZ są zwężone.
(dg)