Rusza przebudowa Zachodniego. Najdroższa inwestycja w Warszawie
7 lipca 2020
Kolejarze podpisali umowę na kapitalny remont najbardziej ruchliwego dworca w Polsce.
Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę kursujących pociągów, Dworzec Zachodni jest zdecydowanie najbardziej ruchliwą stacją kolejową w Polsce, bijącą na głowę m.in. Dworzec Centralny. Dziennie przejeżdża tamtędy około tysiąca składów aglomeracyjnych, regionalnych, krajowych i międzynarodowych, ale jakość obsługi pozostawia wiele do życzenia - brakuje nawet schodów ruchomych i zadaszenia peronów. Pięć dni przed II turą wyborów prezydenckich PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały uroczyste podpisanie umowy na przebudowę z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Warszawa Zachodnia - przebudowa rusza
Przebudowa dworca będzie najdroższą publiczną inwestycją w Warszawie. PKP PLK zapłaci Budimexowi aż 2,4 mld zł - to więcej, niż warszawski ratusz wydawał na budowę odcinków metra liczących po 2-3 stacje. Skala zmian będzie ogromna: perony zostaną zadaszone, powstaną schody ruchome i windy a od strony Tunelowej zbudowany zostanie dodatkowy peron. Nad wykopem linii kolejowej przerzucona zostanie kładka dla pieszych łącząca Czyste i Ochotę, a przejście podziemne pod Alejami Jerozolimskimi wydłuży się aż do peronu 8, z którego odjeżdżają pociągi w stronę Białołęki i Legionowa. Zmieni się nawet układ torów, co umożliwi uruchomienie bezpośrednich połączeń z Legionowa na Lotnisko Chopina i do Piaseczna. W sumie przebudowanych zostanie aż 30 kilometrów torów i 130 rozjazdów.
- Przebudowana przez nas Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce - zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. - Tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyskają atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski.
Przebudowa Dworca Zachodniego - czy będą utrudnienia?
Podczas przebudowy Warszawy Zachodniej ruch pociągów nie będzie wstrzymywany. W pierwszej kolejności przewidziano budowę przejścia podziemnego od strony tzw. linii obwodowej, czyli peronu 8. Przygotowane zostanie m.in. lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym oraz nowy peron od strony Tunelowej. Następnie Budimex przystąpi do budowy kładki po wschodniej stronie dworca.
- Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewniony będzie dostęp do peronów podczas przebudowy dotychczasowego przejścia podziemnego - zapowiadają kolejarze. - Zasadnicze prace torowe rozpoczną się od Tunelowej i będą realizowane w kierunku Al. Jerozolimskich. Zakończenie inwestycji planowane jest w drugiej połowie 2023 roku.
(dg)