Rowerowy absurd do likwidacji. Rusza przebudowa Starzyńskiego
8 kwietnia 2022
Zarząd Dróg Miejskich zapłaci 5,7 mln zł za budowę świateł i zwężenie jezdni w pobliżu ronda Żaba.
Świetne wiadomości dla rowerzystów i hulajnogarzy jeżdżących z Bródna w kierunku ronda Starzyńskiego. Firma Adrog przebuduje fragment Starzyńskiego od Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba. Wyremontuje na nim chodnik i wybuduje drogę dla rowerów, a przejście dla pieszych przez zjazd na Szwedzką wyposaży w sygnalizację świetlną.
Zniknie rowerowy absurd
Przebudowa prowadzona na zlecenie ZDM będzie kosztować 5,7 mln zł. Drogowcy planują podpisać umowę najpóźniej 15 kwietnia. Aby zmieścić drogę dla rowerów i hulajnóg, konieczne stanie się przesunięcie jezdni bliżej torowiska tramwajowego w miejscu przedwojennego bloku podoficerskiego Funduszu Kwaterunku Wojskowego. Dziś jeden z narożników budynku znajduje się zaledwie 275 cm od krawężnika. Zmiana geometrii jezdni pozwoli odzyskać potrzebną przestrzeń i umożliwi poprowadzenie drogi dla rowerów i hulajnóg oraz chodnika o odpowiedniej szerokości.
- Dziś jest tu tzw. teleport, czyli wyrwa w rowerowej infrastrukturze - pisze ZDM. - Nie pozwala ona na przejazd na dwóch kółkach w pełni przepisowo. Rowerzyści muszą omijać pieszych, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i kolizji.
Sygnalizacja świetlna na Starzyńskiego
Przy okazji remont przejdzie też przystanek autobusowy Namysłowska 02. Zatoka postojowa na wysokości Starzyńskiego 12 zostanie zbudowana od nowa. Będzie w całości przeznaczona do parkowania równoległego, ale za to dłuższa niż dotychczas. Obok znajdzie się niebieska koperta dla niepełnosprawnych.
- Ważnym elementem inwestycji będzie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez zjazd Starzyńskiego w kierunku Szwedzkiej - informują drogowcy. - Zjazd biegnie łagodnym łukiem i choć zmienia się klasa drogi z głównej na zbiorczą, to spora część kierowców nie redukuje wystarczająco prędkości, zjeżdżając z fragmentu śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. W dodatku przed zebrą zjazd rozszerza się. To wpływa na niski poziom bezpieczeństwa. W latach 2015-2020 doszło tu do czterech wypadków, w tym jednego śmiertelnego. Światła sprawią, że niezmotoryzowani uczestnicy ruchu będą tu lepiej chronieni, a podobne zdarzenia drogowe nie powinny mieć miejsca.
Obok przejścia powstanie przejazd rowerowy. Jezdnia będzie miała jeden pas, który rozwidli się do trzech prowadzących w stronę Szwedzkiej dopiero za zebrą (dziś rozszerza się tuż przed nią). Kierowcy nie będą więc mieli możliwości wyprzedzania przed przejściem.
(dg)