Rewolucja w centrum. Nową zebrą na Centralny
4 grudnia 2020
Węższa jezdnia, nowe przejścia dla pieszych, więcej zieleni - tak zmieniła się al. Jana Pawła II między rondem ONZ a Nowogrodzką.
Na pograniczu Woli i Śródmieścia dobiega końca chyba najbardziej kontrowersyjna inwestycja, prowadzona w tym roku w Warszawie. Szerokość jezdni al. Jana Pawła II została zmniejszona do trzech pasów w każdym kierunku. Drogowcy zapewniają, że nie powiększy to korków, bo o przepustowości arterii decydują ronda ONZ i Czterdziestolatka. W zamian można było znacznie poszerzyć chodniki, zbudować drogi rowerowe, zasadzić drzewa i ustawić ławki.
Al. Jana Pawła II - przebudowa
- Tak jak zapowiadaliśmy, mamy naziemne przejścia dla pieszych, nowe drogi rowerowe i zieleń - mówi prezydent Rafał Trzaskowski. - Teraz to miejsce jest dostępne i przyjazne dla wszystkich: pieszych, rowerzystów i kierowców. Przebudowa al. Jana Pawła II była pierwszym krokiem do nowego centrum Warszawy. Drugi, czyli przebudowa "placu pięciu rogów", niebawem zostanie postawiony. Trzeci i czwarty (droga rowerowa wzdłuż Marszałkowskiej oraz przejścia dla pieszych przez rondo Dmowskiego), postawimy w 2021 roku.
Jak zaznacza prezydent Trzaskowski, kluczowa była likwidacja barier architektonicznych wokół ronda Czterdziestolatka. Dzięki budowie nowych przejść dla pieszych przez al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskie okolica Dworca Centralnego stała się dostępna dla osób z wózkami dziecięcymi, seniorów i niepełnosprawnych.
Rondo Czterdziestolatka - co się zmieniło?
Przejściu po zachodniej stronie ronda towarzyszy przejazd rowerowy, a prowadząca dalej droga rowerowa łączy się z Nowogrodzką. Dwie części Nowogrodzkiej, po której rowerzyści mogą poruszać się po jezdni w obu kierunkach, zostały połączone przejściem dla pieszych i szerokim na 9 metrów przejazdem rowerowym.
- Oczy cieszy zieleń, której przy okazji przebudowy posadziliśmy bardzo dużo: 35 lip holenderskich, dwa dęby, krzewy, a także szerokie pasy rozchodnika - pisze warszawski ratusz. - Po obu stronach alei pojawiły się pasy zieleni. Ważną zmianą jest mała architektura, czyli przede wszystkim ławki, co również jest bardzo przydatne, szczególnie dla starszych warszawiaków.
Łatwiej w lewo
Zmieniony został także cykl sygnalizacji na rondzie Czterdziestolatka. W nowym programie lewoskręt nie odbywa się już na dwa razy, ale tak, jak na zwykłym skrzyżowaniu. Kierowcy czekają na zielone światło przed rondem, a następnie pokonują całe skrzyżowanie bez dodatkowych świateł. Powinno to wyeliminować blokowanie torów tramwajowych, a drogowcy szacują, że również upłynni ruch.
(dg)