Rewolucja komunikacyjna: tramwaj nr 11 kręgosłupem Bemowa
6 maja 2014
Po otwarciu wolskiego odcinka II linii metra również na Bemowie nastąpią duże zmiany. ZTM zapowiada korekty, których chciałby dokonać po otwarciu ostatniego fragmentu linii tramwajowej na Powstańców Śląskich. Trwają konsultacje społeczne na ten temat.
"Dziesiątka" także wróci na dawną trasę z Wyścigów na os. Górczewska przez Prostą i Kasprzaka. W godzinach szczytu ma kursować co 10 minut, a jej rozkład będzie skoordynowany z rozkładem "jedenastki". Nowa linia tramwajowa ma kursować na trasie: Os. Górczewska - Górczewska - Powstańców Śląskich - Połczyńska - Wolska - Towarowa - Grójecka - Pl. Narutowicza. Jej zadaniem będzie dowożenie do metra mieszkańców Bemowa, Woli i Ochoty. Gdy nowy odcinek trasy na Powstańców Śląskich zostanie oddany do użytku, linia przestanie skręcać koło ratusza w Górczewską i pojedzie prosto Powstańców Śląskich, al. Reymonta, Wólczyńską i Nocznickiego do stacji Młociny. Oznacza to, że "jedenastka" stanie się kręgosłupem komunikacyjnym dzielnicy.
26 także wróci na starą trasę z os. Górczewska na Wiatraczną i będzie kursować co 5 minut w godzinach szczytu i co 7-8 w weekendy i święta.
ZTM chce, by po otwarciu brakującego odcinka torów na Powstańców Śląskich linia 28 została wycofana z Radiowej oraz Dywizjonu 303 i skierowana nowym odcinkiem na osiedle Górczewska.
Jak widać znacznie większą rolę w komunikacji miejskiej na Bemowie zaczną odgrywać tramwaje. I słusznie, bo to wygodny i ekologiczny środek transportu, na który stawia cała Europa. Problem polega na tym, że w Warszawie tramwaje jeżdżą zdecydowanie za wolno. Powszechne są głosy, że na Połczyńskiej i Powstańców Śląskich konieczne jest ich uprzywilejowanie.
Kontrowersje wzbudza pomysł, by skrócić autobus 105 do ronda Daszyńskiego. W internetowych dyskusjach mieszkańcy zwracają uwagę, że pasażerowie jadący z Jelonek do centrum musieliby przesiadać się do metra na rondzie Daszyńskiego po to, by przejechać nim ostatnie 2-6 minut trasy. Tramwaje w Warszawie jeżdżą zdecydowanie za wolno. Powszechne są głosy, że na Połczyńskiej i Powstańców Śląskich konieczne jest ich uprzywilejowanie. Jelonki są poszkodowane także z powodu lokalizacji przystanków tramwajowych przy rondzie na Woli. Niektóre tramwaje jadące na Połczyńską będą odjeżdżać z przystanku po północnej stronie ronda, inne - z tego po zachodniej.
W ramach konsultacji społecznych ZTM chce uzyskać odpowiedzi na cztery pytania:
Spotkania konsultacyjne odbędą się:
Swoje uwagi można przekazywać już teraz e-mailem pod adresem konsultacje@ztm.waw.pl, w Punktach Obsługi Pasażerów lub pocztą (Żelazna 61, 00-848 Warszawa, z dopiskiem "Konsultacje").
DG