Remont Grota nadszedł
17 października 2013
Ruszają prace przy remoncie mostu Grota-Roweckiego. Czekają nas duże utrudnienia.
- Trasa jest intensywnie używana, mamy do czynienia z ruchem ponad 100 tys. samochodów na dobę. Budowana kilkadziesiąt lat temu droga nie spełnia parametrów trasy ekspresowej, a jest w tym ciągu, więc wymaga przebudowy. Wszyscy też wiemy, jaki jest jej stan techniczny. Zdajemy sobie sprawę, że ta przebudowa będzie generować rozliczne problemy dla kierowców. Będziemy się starali zapewnić maksymalnie możliwą przejezdność mostu - mówi wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. Podkreśla też, że pierwotnie planowano całkowite zamknięcie mostu. Prace będą jednak prowadzone etapami, a dzięki temu przeprawa nie będzie całkowicie wyłączona z ruchu. Miasto wystąpiło też do GDDKiA o wprowadzenie zakazu wjazdu TIR-ów do Warszawy z autostrady.
8 listopada
Jako pierwsza do remontu pójdzie północna część mostu. Nocą 25 października rozpocznie się również rozbieranie kładki dla pieszych między ul. Gwiaździstą a Mickiewicza.
Główny etap utrudnień zacznie się 8 listopada. Na prawym brzegu Wisły kierowcy stracą możliwość wjazdu z Modlińskiej w kierunku Marek i CH Targówek (trzeba będzie zawrócić pod mostem i wjechać na przeprawę od strony Jagiellońskiej). Na lewym: zjazd z mostu na Wisłostradę w stronę centrum.
Zamknięta dla ruchu będzie północna jezdnia Trasy AK od ul. Modlińskiej do ul. Gwiaździstej. Ruch w obydwu kierunkach zostanie przełożony na jezdnię południową. Będą tam po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Również dwa pasy będą udostępnione na dalszym odcinku, tj. od ul. Gwiaździstej do Powązkowskiej, gdzie zwężone będą wewnętrzne (lewe) pasy obydwu jezdni.
Na całe dwa lata zniknie także przejazd ul. Gwiaździstą pod Trasą AK. Czasowych utrudnień można spodziewać się na ulicach nad trasą: Mickiewicza, Słowackiego, Powązkowskiej a także Broniewskiego.
Tumasz: minusem jest brak mostu tymczasowego
- Dobrze, że podczas remontu pomyślano o zakazie wjazdu do miasta dla tranzytowych ciężarówek. Odrębną kwestią będzie egzekwowanie przepisów, ale pierwsze kroki w celu eliminacji ruchu TIR wykonano - mówi białołęcki radny Wojciech Tumasz. Dodaje też, że przebudowa trasy, to przede wszystkim dużo zmian w komunikacji miejskiej, choćby linie: 186, 511, 518, czy podmiejskie 705 i 735, które nie będą miały możliwości wjazdu na most Grota z ul. Modlińskiej, będą musiały zmienić trasy. - Najchętniej skierowałbym linię 511 do Młocin, a 186 i 518 przez most Północny i dalej Marymoncką do dotychczasowych tras. Na minus należy zaliczyć brak przeprawy tymczasowej na wysokości planowanego w przyszłości mostu Krasińskiego, mimo że na tę przeprawę uzyskano decyzję środowiskową. Ta nagła informacja zmartwi przede wszystkim zmotoryzowanych mieszkańców, którym od południa pozostanie most Gdański. Pocieszeniem może być to, ze już za dwa lata most Grota będzie poszerzony do pięciu pasów w każdą stronę i komfort jazdy tą przeprawą znacznie wzrośnie - komentuje Wojciech Tumasz.
Inna lokalna radna, Agnieszka Borowska, dodaje, dopiero teraz przekonamy się, jak ważnym dla mieszkańców Białołęki wschodniej jest wyjazd ulicami Daniszewską - Przykoszarową i ul. Szlachecką oraz od strony Płochocińskiej.
- Ulica Daniszewska będzie budowana w weekendy, tak abyśmy mogli się z niej wydostać. W znacznej części ratuje mieszkańców wschodniej Białołęki przejazd ul. Odlewniczą do ul. Marywilskiej i fakt, że zostało zrobione przebicie ul. Innowłodzkiej do Marywilskiej. Tam już do ul. Kondratowicza blisko. Można też korzystać z tramwajów - gorąco polecam. Odjeżdżają rano co 3-5 minut. Pełen komfort, czekają puste na dwóch pętlach tramwajowych - Annopolu i Żeraniu - mówi Agnieszka Borowska. Dodaje też, że wielkie korki czekają nas na Płochocińskiej.
- Duży ruch będzie na ul. Szamocin, ul. Klasyków od strony ul. Cieślewskich, ponieważ kierowcy będą chcieli się przedostać do mostu Skłodowskiej-Curie. W Stowarzyszeniu Moja Białołęka od dawna eksperci zwracają uwagę na konieczność sygnalizacji świetlnej przy ul. Szamocin. Niewykluczone, że będą potrzebni policjanci do kierowania tam ruchem - zapowiada radna.
Byle do 2015
Remont mostu i trasy potrwa do października 2015 r. Trzeba rozebrać, a potem odbudować 33 wiadukty i estakady między Powązkami a Żeraniem, w tym wszystkie w węźle z Wisłostradą, tunel na ul. Gdańskiej oraz przejazd nad Gwiaździstą i Kępą Potocką. Kolejnych 27 obiektów przejdzie remont - to m.in. wiadukty na ul. Mickiewicza, Słowackiego, Powązkowskiej i nad Broniewskiego.
AS