Proponują metro na Tarchomin. "Pierwsza linia się przepełnia"
28 marca 2019
Coraz więcej specjalistów zwraca uwagę, że trzecia linia metra powinna biec z północny na południe. Tym razem padła propozycja budowy na Białołęce aż pięciu stacji.
Według oficjalnych planów linia metra M3 ma łączyć stację Stadion Narodowy, rondo Wiatraczna i Gocław, zmuszając mieszkańców tego ogromnego osiedla do przesiadki w drodze do centrum i odbywania podziemnej wycieczki krajoznawczej. Tak absurdalnego przebiegu bronią już tylko niektórzy urzędnicy, obawiający się konsekwencji za wydanie pieniędzy na budowę niepotrzebnego peronu stacji Stadion Narodowy. Wydaje się oczywiste, że Gocław będzie docelowo obsługiwany tramwajem a pomysł na "łuk metra" trafi do kosza.
Naziemne metro na Tarchomin. "Nie wyobrażam sobie"
Gdyby ziściły się marzenia, przed Galerią Północną powstałaby linia kolejowa na estakadzie. Byłby to pierwszy w Warszawie naziemny odcinek metra.
Dlatego coraz częściej pojawiają się pomysły na nowy, lepszy przebieg trzeciej linii.
Którędy przez Białołękę?
Zespół analiz transportowych Multiconsult Polska zainteresował się metrem łączącym Winnicę, Tarchomin, Śródmieście i Wilanów.
- Schemat zakłada podłączenie linii w następujących węzłach: Aluzyjna, Winnica, Nowodwory, Erazma, Tarchomin, Białołęka-Ratusz, Modlińska, Żerań, Os. Ruda, Marymont, Sady Żoliborskie, Rondo Radosława, Muranów, Okopowa, Rondo Daszyńskiego, Pl. Zawiszy, Pl. Narutowicza, Bitwy Warszawskiej, Rakowiec, Woronicza, Postępu, Bokserska, Puławska, Ursynów, Ciszewskiego, Świątynia Opatrzności Bożej, Wilanów - wyjaśniają analitycy.
Jak łatwo odgadnąć po nazwach, metro jechałoby z początku łukiem przez Winnicę, Nowodwory i Tarchomin aż do Modlińskiej. Z mapy poglądowej wynika, że dalej tunel prowadzi pod Myśliborską, obsługując teren dawnej fabryki domów, a następnie przeskakuje pod Wisłą na osiedle Ruda. Na rysunkach szczegółowych widzimy jednak metro pod Modlińską i mostem Grota-Roweckiego, co dla mieszkańców Żerania stanowi gigantyczną różnicę.
"Optymistyczne wyniki"
- W wyniku przeprowadzonych prac otrzymano bardzo optymistyczne wyniki napełnienia III linii metra w wyznaczonym przebiegu - informuje Multiconsult. - Najbardziej obciążonym odcinkiem III linii metra byłby odcinek pomiędzy pl. Zawiszy a rondem "Radosława". Analizując przedstawione rezultaty można również zauważyć zbliżone rozłożenie potoków pasażerskich pomiędzy pierwszą a trzecią linią metra, z lekką przewagą nowej linii.
Z analizy wynika też, że zainteresowanie metrem na Tarchominie i Ursynowie byłoby stosunkowo małe. Nic dziwnego: pierwsze osiedle ma szybki tramwaj na Młociny, drugie - bezpośrednie metro do Śródmieścia.
W kampanii wyborczej Rafał Trzaskowski zapowiedział, że koncepcja III linii metra powstanie w tej kadencji, czyli do 2023 roku. Jest to jak najbardziej możliwe, ale poważnym problemem będzie znalezienie pieniędzy na budowę. Warszawa jest ciągle zadłużona a takie inwestycje, jak rozbudowa spalarni śmieci na Targówku (ostatnio miała kosztować ok. 1,7 mld zł) nie mogą czekać.
(dg)
.