REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Prawa kupującego

  4 listopada 2005

Sprzedawca zawsze jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru, a także nazwę towaru, określenie producenta lub importera, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach.

REKLAMA


Senator - adwokat
radzi czytelnikom "Echa"
Informacje te powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opako-waniu jednostkowym lub w zestawie. Sprzedawca obowiązany jest także do udzielenia kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru.

Zdarza się, że po dokonaniu zakupów okazuje się, że nabyty towar jest niepełnowartościowy. Wów-czas mamy prawo złożyć reklamację. Jeżeli towar ma wady to możemy żądać dokonania nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nad-miernych kosztów. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Jeżeli wymiana jest niemożliwa, wyma-ga nadmiernych kosztów lub też jeżeli sprzedawca nie zdoła dokonać naprawy lub wymiany w odpowiednim czasie, to mamy prawo domagać się stosownego obni-żenia ceny albo odstąpić od umowy o ile wada nie zostanie uznana za nieistotną.

Wadę zakupionego towaru należy zgłosić sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy od jej zauważenia. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawia-domienia przed jego upływem.

Sprzedawca powinien w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia ustosunkować się do niego. Jeżeli tego nie zrobi, to w myśl ustawy uważa się, że uznał żądanie za uzasadnione. Sprzedawca odpowiada za wadę towaru jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Natomiast roszczenia kupującego przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia wady towaru, jednak przedawnienie nie może się skończyć przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Natomiast jeżeli sprzedawca w chwili zawarcia umowy wiedział o wadzie i nie zwrócił na to uwagi kupującego to upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania swoich uprawnień przez kupującego.

Natomiast jeśli zakupiony już towar po prostu przestanie nam się podobać, to niestety nie przysługuje nam prawo do zwrotu takiego towaru. Oczywiście sprzedawcy sami mogą przyznać nam prawo do zwrotu towaru jeśli rozmyślimy się z jego nabycia już po dokonaniu zakupu. Jednak jest to tylko dobra wola sprzedawcy, a nie ich prawny obowiązek.

Instytucją powołaną do ochrony interesów konsumentów jest powiatowy rzecz-nik konsumentów.

Robert Smoktunowicz

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024