Pomysł na Odolany: bloki, więcej bloków
13 listopada 2015
Władze miasta prezentują projekt planu miejscowego dla Odolan, samorząd Woli nie zostawia na nim suchej nitki a my pytamy: co zrobić z gigantycznym pustym terenem, położonym prawie w centrum Warszawy?
Odolany to obecnie jeden z największych placów budowy w Polsce, ale wciąż jest tam mnóstwo miejsca na nowe inwestycje. W jaki sposób powinno się zagospodarować zaniedbane tereny kolejowe i poprzemysłowe? Wizja władz Warszawy jest prosta: zabudować jak najgęściej, tak by nowe mieszkania i miejsca pracy powstawały w sąsiedztwie centrum i zgodnie z planem, a nie na pozbawionych infrastruktury peryferiach, takich jak Białołęka. Zarząd dzielnicy Wola przypomina, że poza miejscem na mieszkania i usługi potrzebne są też tereny zielone, szkoły i przedszkola.
Obowiązujące studium uwarunkowań przestrzennych zakłada, że w przyszłości Odolany zostaną przecięte na dwie części przez biegnącą równolegle do ul. Powstańców Śląskich trasę S7, a więc czwartą (!) zachodnią obwodnicę w Warszawie. Projekt planu miejscowego precyzuje, że zachodnia część Odolan, dochodząca do ul. Dźwigowej, ma zachować charakter przemysłowy. Część wschodnia, między trasą S7 a ul. Ordona, jest już zabudowywana blokami. Jeśli plan zostanie przyjęty w obecnym kształcie, zabudowa mieszkaniowa i usługowa będzie mogła powstać na całym obszarze, aż do torów kolejowych, zaś między Jana Kazimierza a Gniewkowską powstaną dwie nowe ulice, wokół których skoncentruje się zabudowa.
- Plan w obecnej formie nie uzyska naszej akceptacji - mówi burmistrz Krzysztof Strzałkowski. - Mamy bardzo dużo zastrzeżeń, które zgłosimy do Biura Architektury m.st. Warszawy.
Zdaniem zarządu i radnych dzielnicy plan przewiduje zbyt mało miejsca na tereny zielone, placówki oświatowe i kulturalne. Szykuje się więc "przedmieście w centrum", z którego trzeba będzie możliwie najczęściej wyjeżdżać. Wyjeżdżać samochodem, bo tylko kilka planowanych ulic będzie nadawać się do obsługi przez autobusy, nie przewiduje się linii tramwajowej ani prostej drogi rowerowej, prowadzącej do centrum. Zarówno plan, jak i zgłaszane przez zarząd dzielnicy uwagi sprawiają wrażenie archaicznych. Zupełnie jakby nikt nie konsultował swoich pomysłów na miasto z urbanistami...
16 listopada o 16:30 w Sali Kisielewskiego w Pałacu Kultury odbędzie się dyskusja publiczna na temat planu. Uwagi można zgłaszać do 30 grudnia. Z tekstem projektu planu można zapoznać się tutaj.
Dominik Gadomski