REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pierwszeństwo dla pieszych od lipca. Statystyki zatrważają

źródło: ZDM


REKLAMA

Pierwszeństwo dla pieszych od lipca. Statystyki zatrważają

Już od lipca ma wejść w życie przepis mówiący o pierwszeństwie pieszego jeszcze przed przejściem. Zbliżając się do zebry, kierowcy muszą mieć oczy dookoła głowy.

REKLAMA

W projekcie zmian w prawie drogowym napisano: "Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem". Nowością jest to, że pieszy będzie musiał obserwować drogę jeszcze przed wejściem na przejście.

Kierowca i pieszy muszą bardziej uważać

Podobnie jest z kierowcami: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu". Prowadzący pojazdy zostaną zobowiązani do obserwowania nie tylko przejść, ale również ich otoczenia i będą musieli ustąpić pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście.

W wypadkach życie tracą głównie piesi

Na terenie Warszawy w całym 2019 roku policja odnotowała aż 929 wypadków drogowych. Statystyki zatrważają. 20% dotyczyło sytuacji, w której kierowca nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych. Ośmiu pieszych straciło w tej sytuacji życie, a 166 było rannych. Co ciekawe, również piesi "co nieco" mają na sumieniu. 22 wypadki, w których śmierć poniosła jedna osoba, a 22 zostały ranne, były spowodowane poprzez nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem. Aż 18 wypadków, w których pięciu pieszych straciło życie (a 13 zostało rannych) dotyczyło przekroczenia jezdni w miejscu niedozwolonym. Aż 17 wypadków, w których trzy osoby zginęły i 15 zostało rannych dotyczyło wejścia na jezdnię przy czerwonym świetle. Łącznie na warszawskich drogach w całym 2019 roku zginęło 21 pieszych i aż 285 zostało rannych. Za kierowcą zginęło w tym czasie 9 osób.

(DB)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica




14.05.2020 22:25 #Sync17
Najglubsza ustawa/przepis. I tak chodzą z klapkami na oczach a ten co to wymyślił nie wziął pod uwagę, że warunki pogodowe są różne i słońce może kierowcę oślepić a pieszy pomyśli ja mam pierwszeństwo. Co ratuje życie? Farba na asfalcie czy własne bezpieczeństwo i korzystanie z mózgu?
15.05.2020 14:12 #Marian
Czaskos likwiduje bezpieczne kładki i przejścia podziemne i efekt jest widoczny.
15.05.2020 18:12 #Ob. świata
Marudzicie bez sensu. Skoro w Niemczech i Holandii to działa, to dlaczego nie miałoby u nas się udać?
15.05.2020 19:24 #Marian
#Ob. świata napisał(a) 15.05.2020 18:12

Marudzicie bez sensu. Skoro w Niemczech i Holandii to działa, to dlaczego nie miałoby u nas się udać?
Tam to działa bo nikt po mieście nie jeździ. Nie ma tranzytu przez miasto tak jak u nas
16.05.2020 09:19 #Bemwaw
Brawo. W końcu i u nas zapanuje normalność.
REKLAMA

17.05.2020 21:57 #qvertz
Nie ma się co martwić. Podobne przepisy działają w cywilizowanych krajach Europy i zmniejszają ryzyko śmiertelnych wypadków na przejściach. Dzieje się tak dlatego, że kierowcy są zmuszeni prawem do obserwowania nie tylko samej jezdni, ale także otoczenia. Sam ten fakt zmusza do zmniejszenia prędkości, by mieć czas na skuteczną reakcję. Statystycznie wprowadzenie podobnych regulacji w Polsce zmniejszy średnią prędkość poruszania się pojazdów w terenie zabudowanym i zwiększy bezpieczeństwo na drodze. Podobne przepisy funkcjonują od niedawna na Litwie i efekt jest pozytywny. Nienormalne były przepisy obowiązujące do tej pory. Wynikało z nich wprost, że pieszy musiał czekać cierpliwie, aż kierowca z własnej woli zacznie hamować, by ewentualnie wpuścić pieszego na pasy. Jeśli tego nie robił, pieszy nie miał prawa wkroczyć "pod koła". Wielu kierowców nadużywało tego niesprawiedliwego przywileju. No, ale z tym już koniec. I bardzo dobrze.
18.05.2020 14:53 #Gitara
A producenci czarnych worków zacierają ręce
18.05.2020 16:56 #Justa87
A moje zdanie jest takie że większość pieszych bo nie wszyscy ale większość chodzi jak święte krowy i nie patrzą wogle czy coś jedzie I jest już za blisko pasów aby się zatrzymać a później wina kierowcy bo pieszy wtargnol. Jak by ukarali spora suma kilku takich pieszych to by szybko się nauczyli patrzeć o co więcej kultury przed przejściem na pasach. Pochwalam tych pieszych którzy zatrzymują się przed pasami bo taki pieszy jest wtedy bardzo widoczny dla kierowcy i z chęcią się zatrzymuje przed pasami
18.05.2020 18:17 #Wars
Kolejna bzdura, podobnie jak jazda rowerem "pod prąd " na drodze jednokierunkowej. Na zatrzymanie się pieszy potrzebuje góra pół metra, samochód kilkunastu. Jak paniusie będą chciały pogadać sobie przy "zebrze" to kierowca nie pojedzie. Zajęli by się prostym udogodnieniem które widziałem np. w Płocku a mianowicie sygnalizatorami odmierzającymi czas do zmiany świateł. To na pewno było by bezpieczniejsze i ruch płynniejszy.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%

 
 
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA