Podziemny parking przy metrze na Bródnie? "Należy to zrobić"
23 stycznia 2023
Od lat rozważane jest zaadaptowanie tzw. pustki technologicznej przy stacji metra Plac Wilsona pod podziemny parking park&ride. Czy podobną przestrzeń można wykorzystać przy stacji Bródno?
Michał Jamiński, przewodniczący rady dzielnicy Targówek, zwrócił się z zapytaniem o możliwość wykorzystania tzw. pustki technologicznej metra przy stacji Bródno. Jak się dowiedzieliśmy, znajduje się ona na końcu korpusu stacji, pod terenem zielonym za skrzyżowaniem Rembielińskiej i Bazyliańskiej.
Dlaczego wciąż nie otwierają Wincentego?
Wincentego została wyłączona z ruchu indywidualnego, aby zmniejszyć korki i poprawić punktualność komunikacji miejskiej. Wygląda na to, że nikt nie zna precyzyjnej odpowiedzi, kiedy ponownie zostanie otwarta.
Kondratowicza (nie)zgodna z oczekiwaniami mieszkańców?
Często jest tak, że piękne wizualizacje przedstawiane przez projektantów odbiegają od finalnego wykonania danej inwestycji. Niektórzy mieszkańcy Bródna zarzucają urzędnikom, że nawet projekt nie zgadza się z finalnym wykonaniem ulicy Kondratowicza.
Kończy się na terenie boiska, zaś zaczyna na wysokości bloku Bazyliańska 7.
Miejsce na parking obok metra?
- Ze względu na lokalizację i przestrzeń pustki technologicznej uważam, że mogłaby służyć jako parking dla ogromnej liczby samochodów, w tym także spełniać rolę parkingu park&ride - wyraził nadzieję radny, który poprosił o przedstawienie szacunkowych kosztów zaadaptowania tego miejsca na parking.
Zarząd Transportu Miejskiego przekazał, że na przeszkodzie stoi jedynie... miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.
- Zapisy miejscowego planu uniemożliwiają rozpoczęcie procedur związanych z pozyskaniem decyzji administracyjnych dla budowy parkingu podziemnego przy stacji metra C21 Bródno - czytamy w odpowiedzi.
Jak zapewnił ZTM, aktualnie prowadzone są prace przygotowawcze do budowy innego parkingu przesiadkowego na ok. 475 miejsc.
- Jesteśmy na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Po jej wydaniu rozpoczniemy starania o uzyskanie środków inwestycyjnych z budżetu m.st. Warszawy oraz zewnętrznych środków pomocowych dla zaprojektowania i robót budowlanych. Po zapewnieniu finansowania możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację - informuje ZTM.
Metro Warszawskie studzi nadzieje
- Jeżeli jest gotowa przestrzeń, którą można dostosować na potrzeby parkingu P+R lub zwiększyć dostępność miejsc parkingowych dla mieszkańców dzielnicy, to należy to zrobić. Jeżeli wymaga to zmiany miejscowego planu, to trzeba go zmienić. Adaptacja istniejącej przestrzeni wydaje się być korzystniejszym rozwiązaniem niż ponoszenie dodatkowych nakładów na budowę nowego parkingu P+R przy stacji metra Bródno - powiedział nam radny Jamiński.
Metro Warszawskie studzi te nadzieje. Jak się okazuje, na Bródnie nie mamy do czynienia z podobną pustką technologiczną, jak pod pl. Wilsona, gdzie od wielu lat rozważane jest wykorzystanie przestrzeni pod parking na około 200 samochodów.
Pustka technologiczna na Bródnie ma niewielką szerokość 21 metrów. Ponadto pośrodku stoją masywne słupy.
- Wąskie przestrzenie między słupami uniemożliwiają racjonalne zaprojektowanie miejsc postojowych zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ich wymiarów minimalnych. Ponadto słupy uniemożliwiają wydzielenie dojazdu do ewentualnych miejsc postojowych. Przestrzeń nie posiada też niezbędnych systemów, m.in. wentylacji, przeciwpożarowych i oświetlenia. Brakuje też na powierzchni terenu ogólnodostępnego dojazdu do tej części stacji - wylicza Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
(db)
.