P+R przy Patriotów?
27 sierpnia 2010
Przy ul. Patriotów powstanie parking park&ride, który umożliwi przesiadkę do komunikacji szynowej mieszkańcom Starej Miłosnej, Zerzenia i Lasu. Naziemny, jednopoziomowy pomieści 150 samochodów, znajdzie się tam również około 100 miejsc dla rowerów.
I właśnie dla korzystających z niej pasażerów ma zostać zbudowany parking w Wawrze.
Do przetargu stanęły trzy firmy: Zakład Robót Drogowych i Inżynieryjno-Insta-lacyjnych Krol z Wołomina, spółka Nobile Apartamenty z Warszawy oraz konsor-cjum firm PolDróg Warszawa (która jest liderem konsorcjum) oraz PolDróg Piła. O wyborze jednego z tych przedsiębiorstw zadecyduje licytacja elektroniczna. Ponie-waż najniższa oferta złożona w przetargu to 3,2 mln zł brutto, najwyższa - 8,9 mln zł brutto, w elektronicznej dogrywce oferenci będą mogli skorygować swoje ceny i zwiększyć szanse na zdobycie zamówienia.
Po co ten parking?
Jednak nie dla wszystkich P+R w Wawrze jest rozsądnym pomysłem. Nie chodzi jednak o sam parking przesiadkowy, a o jego lokalizację. Wiele osób uważa, że miejsce do zaparkowania samochodu bardziej przydałoby się w Falenicy. - P+R jest w Aninie i dopiero od niedawna zauważalny jest tam ruch. Przez wiele miesięcy święcił pustkami - twierdzi mieszkanka dzielnicy. - P+R ma rację bytu w Falenicy, w której tabuny ludzi z linii otwockiej zostawiają swoje samochody, gdzie kończy się strefa biletu miejskiego.Powyższe twierdzenie wydaje się słuszne - czy nie lepiej wybudować parking w miejscu, gdzie więcej osób będzie chciało z niego skorzystać?
Do roku 2012 w Falenicy nie będzie
- Parkingi "parkuj i jedź" są budowane systemowo i objęte są budową w cyklach - mówi Andrzej Skwarek z zespołu prasowego ZTM. - W pierwszym etapie budowano je w pobliżu metra, obecny, drugi etap koncentruje się na okolicach linii kolejo-wych. Właśnie dlatego powstaje teraz P+R w Wawrze. Ten etap trwać będzie do 2012 roku i nie ma w nim planów budowy parkingu przesiadkowego w Falenicy. Trwają jednak prace nad ustalaniem lokalizacji P+R w kolejnych etapach, bierzemy też pod uwagę przystanek falenicki. Szczegóły jednak będą znane w przyszłości.Pewne jest jedno: P+R jest przydatny, pod warunkiem że ludzie będą z niego korzystać. A że ceny benzyny rosną - warto zastanowić się nad kupnem biletu dłu-gookresowego. Wyjdzie taniej i szybciej, a w miarę poprawy stanu taboru może (kiedyś) wygodniej?
Bardzo ważna jest też poprawa częstotliwości kursowania pociągow. Dopóki będą jeździć tak jak teraz, zainteresowanie parkingami nie będzie powalało.
(wt)
Park&ride w Aninie |
Park&ride w Wawrze |