REKLAMA

Wola

komunikacja »

 

O transporcie szynowym na Woli

  9 września 2011

alt='O transporcie szynowym na Woli'
Odcinek II linii metra do Wola Parku powinien być gotowy w latach 2014-2020 r.

Budowa II linii metra jest z pewnością najbardziej wyczekiwaną inwestycją związaną z rozbudową transportu szynowego na Woli. Centralny odcinek nowej linii powinien być gotowy w 2013 roku. Pozwoli on nieznacznie skrócić podróż do centrum dzięki umożliwieniu przesiadki z innych środków lokomocji na rondzie Daszyńskiego.

REKLAMA

W ramach obecnego dofinansowania z funduszy UE na budowę centralnego odcinka II linii uwzględniono też wykonanie projektów budowlanych dla siedmiu kolejnych stacji, w tym czterech w kierunku zachodnim. Są to: Wolska (wzdłuż Wolskiej, pomiędzy Płocką i al. Prymasa), Moczydło (al. Prymasa/Górczewska), Księcia Janusza (wzdłuż Górczewskiej, przy ul. ks. Janusza) i Wola Park
W 2014 r. pojedziemy już tramwajem wzdłuż ulicy Kasprzaka - od Skierniewickiej przez Ordona do Wolskiej.
(przy centrum handlowym). Ciężko podać konkretną datę oddania kolejnych stacji. W dużej mierze jest to uzależnione od szans na nową dotację unijną w przyszłej perspektywie finansowania 2014-2020 (obecna perspektywa finansowa UE jest realizowana do 2013 roku). Bez wsparcia z funduszy europejskich Warszawa nie udźwignie raczej kosztów budowy. Jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie, odcinek do Wola Parku powinien zostać zakończony w latach 2014-2020. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jednocześnie będą budowane stacje w stronę Targówka - miasto zdecydowało się na symetryczne wydłużanie II linii po obydwu stronach Wisły.

Inwestycje w tory

Mniej spektakularna inwestycja związana z rozwojem transportu szynowego dla Woli to budowa torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Kasprzaka - od Skierniewickiej przez Ordona do Wolskiej. Tory na Kasprzaka rozebrano ze względów technicznych podczas budowy al. Prymasa. Obecnie Tramwaje Warszawskie prowadzą prace projektowe i jeżeli możliwości budżetowe nie staną im na przeszkodzie, inwestycja powinna zostać zrealizowana do 2014 roku. Poprowadzenie tramwajów tym rejonem jest częścią większych planów budowy torowiska łączącego Wolę z Ochotą - wzdłuż al. Prymasa (zbudowano tu nawet dodatkowy tunel pod torami kolejowymi, wykorzystywany obecnie przez samochody) i Bitwy Warszawskiej 1920 oraz dalej z Mokotowem (wzdłuż Banacha i Rostafińskich do Rakowieckiej).

Zostało już także opracowane studium dalszego pociągnięcia linii tramwajowej ulicą Goworka w dół z rozgałęzieniem do Gagarina (byłoby to przywrócenie linii tramwajowej istniejącej tam 30 lat temu) i ul. Belwederską, aleją Sobieskiego do Świątyni Opatrzności, a w przyszłości nawet do Konstancina. Projekt ten, który znacznie ułatwiłby podróż pomiędzy Wolą, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem, nie jest jednak umieszczony w planach wykonawczych na najbliższe lata - ze względów finansowych.

Kup bilet

O co warto walczyć?

Należy rozpocząć dyskusję o pełniejszym wykorzystaniu linii kolejowej z Warszawy Gdańskiej do stacji Wola. Konieczna byłaby modernizacja tej linii, zwiększenie prędkości i częstotliwości kursujących tam składów. Inwestowanie w to połączenie miałoby jednak sens w przypadku jednoczesnej budowy łącznika ze stacji Wola do Warszawy Zachodniej. Inwestycja ta wymaga uciążliwej dla ruchu pociągów przebudowy układu torowisk w rejonie Warszawy Zachodniej, ale pozwoliłaby na stworzenie małej "obwodnicy" kolejowej centrum Warszawy - pociągi mogłyby zataczać koło od Dworca Zachodniego, przez Śródmieście, Warszawę Wschodnią, Gdańską i z powrotem przez stacje na Woli. Poszerzyłoby to paletę połączeń w różne regiony miasta, szczególnie po dobudowaniu nowych przystanków w rejonie Obozowej i Powązkowskiej.

Koncepcję małej obwodnicy kolejowej przedstawiło Kolejowe Biuro Projektowe w 2008 r. Zakłada się w niej przystanki kolejowe przy Arkadii, pod wiaduktem przy ul. Powązkowskiej i na wiadukcie z ul. Obozową. Po stronie praskiej planowano przystanki przy Radzymińskiej oraz w sąsiedztwie ronda Żaba.

Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# saba11

20.06.2012 10:36

plany ambitne służące rożwoju naszego miasta tylko realizować polecam wszystkim naszym radnymtomek_1953@wp.pl

# Waryjot_X

16.07.2012 03:40

Piramidy szybciej budowano. No, ale w Egipcie za faraona Hefrena czy innego Amenhotepa był wyzysk człowieka przez człowieka. I maszyny mieli wydajniejsze. A u nas jak nie wiatr w oczy, to w uszy i brak gotówki. Bo "górne dziesięć tysięcy" musi sprywatyzować się najpierw, i może... Za kilka, kilkanaście pokoleń zakumuluje taki kapitał, że nawet dla ludu coś kapnie na uciechy w rodzaju DARMOWEGO TEGO DNIA dojazdu metrem do pośredniaka, aby się dowiedzieć, że jest praca przy odśnieżaniu (zima), zamiataniu (wiosna), sprzątaniu psich kupek Czworonogów Jaśniepaństwa (lato) albo grabieniu trawnika (jesień).

# ij27Y9CZ3neF

12.12.2014 11:10

You have a very valid point. Europeans don't worry as much about gaining wehigt or being as active in theirďťż leisure time. I guess I'm gonna try to chill in the park this weekend and do nothing.

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe