REKLAMA

Wola

komunikacja »

 

O transporcie szynowym na Woli

  9 września 2011

alt='O transporcie szynowym na Woli'
Odcinek II linii metra do Wola Parku powinien być gotowy w latach 2014-2020 r.

Budowa II linii metra jest z pewnością najbardziej wyczekiwaną inwestycją związaną z rozbudową transportu szynowego na Woli. Centralny odcinek nowej linii powinien być gotowy w 2013 roku. Pozwoli on nieznacznie skrócić podróż do centrum dzięki umożliwieniu przesiadki z innych środków lokomocji na rondzie Daszyńskiego.

REKLAMA

W ramach obecnego dofinansowania z funduszy UE na budowę centralnego odcinka II linii uwzględniono też wykonanie projektów budowlanych dla siedmiu kolejnych stacji, w tym czterech w kierunku zachodnim. Są to: Wolska (wzdłuż Wolskiej, pomiędzy Płocką i al. Prymasa), Moczydło (al. Prymasa/Górczewska), Księcia Janusza (wzdłuż Górczewskiej, przy ul. ks. Janusza) i Wola Park
W 2014 r. pojedziemy już tramwajem wzdłuż ulicy Kasprzaka - od Skierniewickiej przez Ordona do Wolskiej.
(przy centrum handlowym). Ciężko podać konkretną datę oddania kolejnych stacji. W dużej mierze jest to uzależnione od szans na nową dotację unijną w przyszłej perspektywie finansowania 2014-2020 (obecna perspektywa finansowa UE jest realizowana do 2013 roku). Bez wsparcia z funduszy europejskich Warszawa nie udźwignie raczej kosztów budowy. Jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie, odcinek do Wola Parku powinien zostać zakończony w latach 2014-2020. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jednocześnie będą budowane stacje w stronę Targówka - miasto zdecydowało się na symetryczne wydłużanie II linii po obydwu stronach Wisły.

Inwestycje w tory

Mniej spektakularna inwestycja związana z rozwojem transportu szynowego dla Woli to budowa torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Kasprzaka - od Skierniewickiej przez Ordona do Wolskiej. Tory na Kasprzaka rozebrano ze względów technicznych podczas budowy al. Prymasa. Obecnie Tramwaje Warszawskie prowadzą prace projektowe i jeżeli możliwości budżetowe nie staną im na przeszkodzie, inwestycja powinna zostać zrealizowana do 2014 roku. Poprowadzenie tramwajów tym rejonem jest częścią większych planów budowy torowiska łączącego Wolę z Ochotą - wzdłuż al. Prymasa (zbudowano tu nawet dodatkowy tunel pod torami kolejowymi, wykorzystywany obecnie przez samochody) i Bitwy Warszawskiej 1920 oraz dalej z Mokotowem (wzdłuż Banacha i Rostafińskich do Rakowieckiej).

Zostało już także opracowane studium dalszego pociągnięcia linii tramwajowej ulicą Goworka w dół z rozgałęzieniem do Gagarina (byłoby to przywrócenie linii tramwajowej istniejącej tam 30 lat temu) i ul. Belwederską, aleją Sobieskiego do Świątyni Opatrzności, a w przyszłości nawet do Konstancina. Projekt ten, który znacznie ułatwiłby podróż pomiędzy Wolą, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem, nie jest jednak umieszczony w planach wykonawczych na najbliższe lata - ze względów finansowych.

Zapraszamy na zakupy

O co warto walczyć?

Należy rozpocząć dyskusję o pełniejszym wykorzystaniu linii kolejowej z Warszawy Gdańskiej do stacji Wola. Konieczna byłaby modernizacja tej linii, zwiększenie prędkości i częstotliwości kursujących tam składów. Inwestowanie w to połączenie miałoby jednak sens w przypadku jednoczesnej budowy łącznika ze stacji Wola do Warszawy Zachodniej. Inwestycja ta wymaga uciążliwej dla ruchu pociągów przebudowy układu torowisk w rejonie Warszawy Zachodniej, ale pozwoliłaby na stworzenie małej "obwodnicy" kolejowej centrum Warszawy - pociągi mogłyby zataczać koło od Dworca Zachodniego, przez Śródmieście, Warszawę Wschodnią, Gdańską i z powrotem przez stacje na Woli. Poszerzyłoby to paletę połączeń w różne regiony miasta, szczególnie po dobudowaniu nowych przystanków w rejonie Obozowej i Powązkowskiej.

Koncepcję małej obwodnicy kolejowej przedstawiło Kolejowe Biuro Projektowe w 2008 r. Zakłada się w niej przystanki kolejowe przy Arkadii, pod wiaduktem przy ul. Powązkowskiej i na wiadukcie z ul. Obozową. Po stronie praskiej planowano przystanki przy Radzymińskiej oraz w sąsiedztwie ronda Żaba.

Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# saba11

20.06.2012 10:36

plany ambitne służące rożwoju naszego miasta tylko realizować polecam wszystkim naszym radnymtomek_1953@wp.pl

# Waryjot_X

16.07.2012 03:40

Piramidy szybciej budowano. No, ale w Egipcie za faraona Hefrena czy innego Amenhotepa był wyzysk człowieka przez człowieka. I maszyny mieli wydajniejsze. A u nas jak nie wiatr w oczy, to w uszy i brak gotówki. Bo "górne dziesięć tysięcy" musi sprywatyzować się najpierw, i może... Za kilka, kilkanaście pokoleń zakumuluje taki kapitał, że nawet dla ludu coś kapnie na uciechy w rodzaju DARMOWEGO TEGO DNIA dojazdu metrem do pośredniaka, aby się dowiedzieć, że jest praca przy odśnieżaniu (zima), zamiataniu (wiosna), sprzątaniu psich kupek Czworonogów Jaśniepaństwa (lato) albo grabieniu trawnika (jesień).

# ij27Y9CZ3neF

12.12.2014 11:10

You have a very valid point. Europeans don't worry as much about gaining wehigt or being as active in theirďťż leisure time. I guess I'm gonna try to chill in the park this weekend and do nothing.

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025