REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

O transporcie szynowym na Białołęce

  8 września 2011

alt='O transporcie szynowym na Białołęce'

Budowa linii tramwajowej na Tarchomin przez nowy most Północny jest w tej chwili najbliższą realizacji inwestycją w rozwój transportu szynowego na terenie Białołęki. Przygotowania do uruchomienia tramwaju są niestety opóźnione w stosunku do drogowej części inwestycji, jednak władze Warszawy zakładają oddanie pierwszego odcinka - do pętli przy Mehoffera - w 2012 roku.

REKLAMA

Czy termin ten ma szansę na realizację, przekonamy się prawdopodobnie w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Trasa nowego tramwaju rozpocznie się przy stacji metra Młociny, mostem Północnym przeprowadzi nas na drugą stronę Wisły i wzdłuż ulicy Światowida odbije w kierunku północnym. Docelowo od Mehoffera zostanie pociągnięty kolejny odcinek - przez Nowodwory do Winnicy. Tramwaj zapewni położonym tam osiedlom dogodne i w miarę szybkie połączenie z I linią metra. Ze względu na ograniczoną liczbę przystanków na odcinku Młociny - Myśliborska oraz planowaną dla tego połączenia sprzyjającą sygnalizację świetlną tramwaje powinny rozwijać tu średnią prędkość około 24-25 km/h (obecna warszawska średnia to 17 km/h).

W przyszłości rozważa się także budowę linii tramwajowej aż do Marek wzdłuż planowanej obwodnicy Północnej.

W Strategii Rozwoju Systemu Transportowego w Warszawie możemy też znaleźć plany połączenia nowej linii tramwajowej na Tarchomin z pętlą na Żeraniu. Umożliwiłoby to mieszkańcom

25 km/h taką prędkość ma osiągać tramwaj jadący z Młocin przez most Północny na Białołękę.
Tarchomina i Nowodworów sprawny dojazd po szynach nie tylko na zachodnią stronę Wisły, ale także do centrum Pragi. Niestety, inwestycja ta nie ma na razie szans na realizację ze względu na koszty i kłopoty z wykupem potrzebnych gruntów.

O co warto walczyć?

Jakie rozwiązania warto jeszcze poddać pod dyskusję w zakresie rozwoju transportu szynowego w północno-wschodniej części Warszawy? Do rozważenia jest większe wykorzystanie linii kolejowej z Legionowa. Już dzisiaj pełni ona ważną rolę komunikacyjną dla mieszkańców tzw. zielonej Białołęki (linia SKM i pociągi Kolei Mazowieckich). Wybudowanie parkingów park&ride pozwoliłoby na łatwiejsze korzystanie z tego połączenia także mieszkańcom Tarchomina, Nowodworów (szczególnie osobom planującym podróż w stronę Pragi Południe lub Rembertowa) oraz wschodniej części dzielnicy. Taki parking przy stacji Płudy nie jest jednak planowany. Na lata 2014-18 przewidziano natomiast wstępnie budowę P+R przy stacji Żerań, a także przy nowej pętli tramwajowej w Winnicy. Należy jednak pamiętać, że parkingi te pomieszczą łącznie kilkaset samochodów (na Żeraniu, według planów, powinien mieć on 193 miejsca, w Winnicy 471 miejsc postojowych). Są one z pewnością potrzebne, ale nie rozwiążą problemów komunikacyjnych regionu, mogą pełnić jedynie rolę pomocniczą. Do lepszego wykorzystania linii kolejowej z Legionowa przydałoby się też wybudowanie nowych stacji - w okolicy ronda Żaba oraz przy Radzymińskiej. W przyszłym roku pojadą tędy pociągi z Modlina na Okęcie. Brak tych dwóch stacji będzie bardzo dokuczliwy dla pasażerów.

Kup bilet

Metrem nie pojedziemy

Najbardziej wymarzoną inwestycją byłoby oczywiście doprowadzenie metra na Białołękę. Nie można na to jednak liczyć w najbliższej przyszłości. W tej chwili budowany jest centralny odcinek II linii (planowane zakończenie - 2013), który kończy się przy stacji Wileńska. W ramach obecnego dofinansowania dla metra z funduszy UE uwzględniono też wykonanie projektów budowlanych dla siedmiu kolejnych stacji - w tym trzech w kierunku wschodnim - przy Szwedzkiej oraz dwóch na Targówku. Ich budowa jest uzależniona w dużej mierze od otrzymania kolejnej dotacji unijnej w latach 2014-2020. W optymistycznym wariancie udałoby się może rozpocząć także przygotowania do dalszego drążenia tunelu - w kierunku Zacisza i Bródna. Przy ocenie możliwości finansowych należy pamiętać, że równocześnie planuje się przedłużenie II linii w kierunku zachodnim (na Wolę i Bemowo). Pytanie, kiedy i czy w ogóle II linia dotrze kiedyś np. na Tarchomin, pozostaje ciągle otwarte.

Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)

 

REKLAMA

Komentarze (16)

# tarchominianka

08.09.2011 15:28

Co za brednie. Nadal nie ma pozwolenia na budowę linii tramwajowej ani do Mehoffera, ani do Winnicy. Plany lini tramwajowej z Żerania są od lat - szkoda że są to cały czas plany. A pan Święcicki snuje wizje o tramwaju do Marek. Czemu ma służyć ten przedwyborczy bełkot?

# viki

08.09.2011 15:39

dlaczego planuje sie budowe p+r w winnicy, chociaz wciąż nie wiadomo, ktory wariant tramwaju bedzie budowany i gdzie bedzie pętla, a przede wszystkim nie wiadomo kiedy ta linia zostanie doprowadzona do petli. Dlaczego zaniechano planów budowy p+r przy linii kolejowej, ktora juz istnieje - choszczowka i pludy?

# z Dąbrówki

08.09.2011 23:41

Pozwolenie na budowę odcinka do Mehoffera jest, ale zostało oprotestowane przez mieszkańców ul. Nagodziców.

REKLAMA

# derbianin

14.09.2011 10:39

Tramwaj do Marek poprzez łąki i pola???
kto to zbuduje, za co i dla kogo?
Potrzebny jest tramwaj z Pragi przez Bródno na Derby i Lewandów!

# Mariusz

16.09.2011 08:52

popieram, tramwaj wzdłuż Budowlanej, Wincentego i Głębockiej jest bardziej potrzebny, a przede wszystkim bardziej realny. Szkoda, że nie uwzględniono wiaduktu dla tej linii od razu przy budowie Trasy AK przez GDDKiA

# arti26x

17.09.2011 09:49

Pomysł takiej linii został zgłoszony jeszcze przed popraednimi wyborami samorządowymi przez radnych dzielnicy. P wielu spotkaniach ZTM nawet ją rozważaa ale nie ma współpracy i koordynacji z sejmikiem wojewódzkim a zwłaszcza z GDDkIA i ministerstwem. Dlatego nie zbudują wiaduktu, choć mogli to zrobić za kase z UE ktorą dostali na S8

REKLAMA

# Ryś

27.09.2011 15:10

Popieram. Budowa szybkiego tramwaju jest kilka razy tańsza niż budowa metra, a szybkość poruszania się matra i tramwaju porównywalna. To najlepszy sposób aby dostać się do Śródmieścia.

# Odkryta 44

01.10.2011 19:44

Ale wkrótce może się okazać, że budowa tramwaju na Tarchomin trwa dłużej niż budowa II linii metra, wiec nie wiem czy tramwaj to byl dobry wybór

# 2lukasz81

14.03.2012 11:15

Pan Święcicki jako były prezydent Warszawy, globalnie ma nie najgorsze rozeznanie w potrzebach komunikacyjnych naszej stolicy. Nieco gorzej jest jego znajomością potrzeb i możliwości modernizacji komunikacji na Białołęce. Przecież tak na prawdę "metro" przebiega przez Białołęka. Chodzi tylko o umożliwienie dojazdu z Nowodworów np. ulicami Aluzyjną, Chlubną i Mehoffera do stacji Choszczówka czy z Tarchomina ulicami Mehoffera, Klasyków i Kołacińską do stacji Płudy. Parkingi powstaną same na prywatnych posesjach. Za symboliczna opłatą można będzie zostawić tam samochód.
Ulice Mehoffera i Klasyków to istny tor przeszkód, nie posiadają odwodnienia, w czasie opadów zamieniają się w rzeczki, a miejscami strumyki, mimo że przecina je Kanał Henrykowski, który gotów jest wody deszczowe w całości odebrać, trzeba je tylko tam skierować.
O tym jednak Pan ŚWIECICKI NIE WIE, BO I SKĄD MIAŁBY WIEDZIEĆ. Tak było również za jego prezydentury, ale z wysokości fotela prezydenckiego tych ulic nie było widać przed laty i obecnie !!!

REKLAMA

# z Dąbrówki

14.03.2012 12:09

A ty widziałeś Chlubną, że chcesz tamtędy poprowadzić dojazd do Choszczówki? To samo z Kołacińską i jej przedłużeniem - Szynową? Rozumiem, że p. Święcicki nie wie, ale jak się domyślam mieszkaniec dzielnicy też nie?

# 2lukasz81

14.03.2012 21:47

#z Dąbrówki 14.03.2012 12:09
A ty widziałeś Chlubną, że chcesz tamtędy poprowadzić dojazd do Choszczówki? To samo z Kołacińską i jej przedłużeniem - Szynową? Rozumiem, że p. Święcicki nie wie, ale jak się domyślam mieszkaniec dzielnicy też nie?
++++++++++
Ulice te znam co najmniej od 60 lat. Młodzieńcze, gdyby ulice te, Chlubna od Modlińskiej przez ul. Czajki do stacji Choszczówka i Kołacińska przez las do ul. Szynowej były ulicami z nawierzchnią asfaltowa, a ulice Mehoffera i Klasyków nie były torem przeszkód i rzeczkami w czasie opadów, to i ty jeździłbyś w pięć minut samochodem lub w 10 autobusem do np. stacji Choszczówka i dalej SKM w 17 min. do metra przy dworcu Gdańskim.
Nie byłoby wówczas tematu remontu i budowy dróg stanowiących najkrótszy (prostopadły do trasy kolejowej) dojazd do stacji w Choszczówce czy Płudach. Chyba, że mieszkasz w Dąbrówce Grzybowskiej, to wtedy w dwie - trzy minuty pieszo dochodzisz do stacji Płudy i dla tego moja propozycja wydaje Ci się absurdalna, lub jesteś fanatycznie zapatrzony w Pana ŚWIĘCICKIEGO.

# 2Jerzy51

29.04.2012 09:31

"NIE ODDAMY WAM TELEWIZJI TRWAM"

REKLAMA

# telebomba

29.04.2012 17:51

a weźcie sobie ten shit, ja tego trwam nie oglądam, a niestety kablówa mi to wcisnęła. Zresztą chorzy widzowie tv trwam, na waszych dekoderach satelitarnych, w kablówkach itp dalej będzie. A w sygnale analogowym nigdy jej nie było, a w cyfrowym być nie powinno!

 Matka_Sławka_z_Gdańska

30.04.2012 23:18

TRAMWAJ... szukaja Matka jakiegos zwiazku ze stacja nadawcza katolickiej telewizji w Toruniu, z komunikacja szynową ... i co?
Sukces!
JA TRWAM! - po prostu!
Trwaja zatem Matka w przekonaniu, ze predzej "tramwaj w oku, a szyna z boku" nim partyjne ''utrzymanki'' (... ludzkie bydlo obojga plci ) folksdojcza, bandyty z Sopotu zamkna projekt tutejszej komunikacji w jakas rozsadna calosc.

# Lewy

15.11.2013 14:05

Dokładnie!! Lewandów i Derby to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się okolica pod względem przyrostu liczby mieszkańców i nowych osiedl w Warszawie!! Pani Prezydent, drodzy radni, czas podjąć zdecydowaną walkę o metro przy ul. Głębockiej i Tramwaj na Derby.

REKLAMA

# tarchominianka z winnicy

23.12.2014 12:51

Co za brednie. Plany lini tramwajowej z Żerania są od lat - szkoda że są to cały czas plany. A pan Święcicki snuje fantastyczne wizje z innego świata. Czemu ma służyć ten bełkot?
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy