REKLAMA

moje bielany 004 1moje bielany 004 2moje bielany 004 0
Białołęka

komunikacja »

 

O transporcie szynowym na Białołęce

  8 września 2011

alt='O transporcie szynowym na Białołęce'

Budowa linii tramwajowej na Tarchomin przez nowy most Północny jest w tej chwili najbliższą realizacji inwestycją w rozwój transportu szynowego na terenie Białołęki. Przygotowania do uruchomienia tramwaju są niestety opóźnione w stosunku do drogowej części inwestycji, jednak władze Warszawy zakładają oddanie pierwszego odcinka - do pętli przy Mehoffera - w 2012 roku.

REKLAMA

mazovia 20250625 2mazovia 20250625 0
Czy termin ten ma szansę na realizację, przekonamy się prawdopodobnie w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Trasa nowego tramwaju rozpocznie się przy stacji metra Młociny, mostem Północnym przeprowadzi nas na drugą stronę Wisły i wzdłuż ulicy Światowida odbije w kierunku północnym. Docelowo od Mehoffera zostanie pociągnięty kolejny odcinek - przez Nowodwory do Winnicy. Tramwaj zapewni położonym tam osiedlom dogodne i w miarę szybkie połączenie z I linią metra. Ze względu na ograniczoną liczbę przystanków na odcinku Młociny - Myśliborska oraz planowaną dla tego połączenia sprzyjającą sygnalizację świetlną tramwaje powinny rozwijać tu średnią prędkość około 24-25 km/h (obecna warszawska średnia to 17 km/h).

W przyszłości rozważa się także budowę linii tramwajowej aż do Marek wzdłuż planowanej obwodnicy Północnej.

W Strategii Rozwoju Systemu Transportowego w Warszawie możemy też znaleźć plany połączenia nowej linii tramwajowej na Tarchomin z pętlą na Żeraniu. Umożliwiłoby to mieszkańcom

25 km/h taką prędkość ma osiągać tramwaj jadący z Młocin przez most Północny na Białołękę.
Tarchomina i Nowodworów sprawny dojazd po szynach nie tylko na zachodnią stronę Wisły, ale także do centrum Pragi. Niestety, inwestycja ta nie ma na razie szans na realizację ze względu na koszty i kłopoty z wykupem potrzebnych gruntów.

O co warto walczyć?

Jakie rozwiązania warto jeszcze poddać pod dyskusję w zakresie rozwoju transportu szynowego w północno-wschodniej części Warszawy? Do rozważenia jest większe wykorzystanie linii kolejowej z Legionowa. Już dzisiaj pełni ona ważną rolę komunikacyjną dla mieszkańców tzw. zielonej Białołęki (linia SKM i pociągi Kolei Mazowieckich). Wybudowanie parkingów park&ride pozwoliłoby na łatwiejsze korzystanie z tego połączenia także mieszkańcom Tarchomina, Nowodworów (szczególnie osobom planującym podróż w stronę Pragi Południe lub Rembertowa) oraz wschodniej części dzielnicy. Taki parking przy stacji Płudy nie jest jednak planowany. Na lata 2014-18 przewidziano natomiast wstępnie budowę P+R przy stacji Żerań, a także przy nowej pętli tramwajowej w Winnicy. Należy jednak pamiętać, że parkingi te pomieszczą łącznie kilkaset samochodów (na Żeraniu, według planów, powinien mieć on 193 miejsca, w Winnicy 471 miejsc postojowych). Są one z pewnością potrzebne, ale nie rozwiążą problemów komunikacyjnych regionu, mogą pełnić jedynie rolę pomocniczą. Do lepszego wykorzystania linii kolejowej z Legionowa przydałoby się też wybudowanie nowych stacji - w okolicy ronda Żaba oraz przy Radzymińskiej. W przyszłym roku pojadą tędy pociągi z Modlina na Okęcie. Brak tych dwóch stacji będzie bardzo dokuczliwy dla pasażerów.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Metrem nie pojedziemy

Najbardziej wymarzoną inwestycją byłoby oczywiście doprowadzenie metra na Białołękę. Nie można na to jednak liczyć w najbliższej przyszłości. W tej chwili budowany jest centralny odcinek II linii (planowane zakończenie - 2013), który kończy się przy stacji Wileńska. W ramach obecnego dofinansowania dla metra z funduszy UE uwzględniono też wykonanie projektów budowlanych dla siedmiu kolejnych stacji - w tym trzech w kierunku wschodnim - przy Szwedzkiej oraz dwóch na Targówku. Ich budowa jest uzależniona w dużej mierze od otrzymania kolejnej dotacji unijnej w latach 2014-2020. W optymistycznym wariancie udałoby się może rozpocząć także przygotowania do dalszego drążenia tunelu - w kierunku Zacisza i Bródna. Przy ocenie możliwości finansowych należy pamiętać, że równocześnie planuje się przedłużenie II linii w kierunku zachodnim (na Wolę i Bemowo). Pytanie, kiedy i czy w ogóle II linia dotrze kiedyś np. na Tarchomin, pozostaje ciągle otwarte.

Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)

 

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

Komentarze (16)

# tarchominianka

08.09.2011 15:28

Co za brednie. Nadal nie ma pozwolenia na budowę linii tramwajowej ani do Mehoffera, ani do Winnicy. Plany lini tramwajowej z Żerania są od lat - szkoda że są to cały czas plany. A pan Święcicki snuje wizje o tramwaju do Marek. Czemu ma służyć ten przedwyborczy bełkot?

# viki

08.09.2011 15:39

dlaczego planuje sie budowe p+r w winnicy, chociaz wciąż nie wiadomo, ktory wariant tramwaju bedzie budowany i gdzie bedzie pętla, a przede wszystkim nie wiadomo kiedy ta linia zostanie doprowadzona do petli. Dlaczego zaniechano planów budowy p+r przy linii kolejowej, ktora juz istnieje - choszczowka i pludy?

# z Dąbrówki

08.09.2011 23:41

Pozwolenie na budowę odcinka do Mehoffera jest, ale zostało oprotestowane przez mieszkańców ul. Nagodziców.

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0

# derbianin

14.09.2011 10:39

Tramwaj do Marek poprzez łąki i pola???
kto to zbuduje, za co i dla kogo?
Potrzebny jest tramwaj z Pragi przez Bródno na Derby i Lewandów!

# Mariusz

16.09.2011 08:52

popieram, tramwaj wzdłuż Budowlanej, Wincentego i Głębockiej jest bardziej potrzebny, a przede wszystkim bardziej realny. Szkoda, że nie uwzględniono wiaduktu dla tej linii od razu przy budowie Trasy AK przez GDDKiA

# arti26x

17.09.2011 09:49

Pomysł takiej linii został zgłoszony jeszcze przed popraednimi wyborami samorządowymi przez radnych dzielnicy. P wielu spotkaniach ZTM nawet ją rozważaa ale nie ma współpracy i koordynacji z sejmikiem wojewódzkim a zwłaszcza z GDDkIA i ministerstwem. Dlatego nie zbudują wiaduktu, choć mogli to zrobić za kase z UE ktorą dostali na S8

REKLAMA

moje bielany 003 2moje bielany 003 0

# Ryś

27.09.2011 15:10

Popieram. Budowa szybkiego tramwaju jest kilka razy tańsza niż budowa metra, a szybkość poruszania się matra i tramwaju porównywalna. To najlepszy sposób aby dostać się do Śródmieścia.

# Odkryta 44

01.10.2011 19:44

Ale wkrótce może się okazać, że budowa tramwaju na Tarchomin trwa dłużej niż budowa II linii metra, wiec nie wiem czy tramwaj to byl dobry wybór

# 2lukasz81

14.03.2012 11:15

Pan Święcicki jako były prezydent Warszawy, globalnie ma nie najgorsze rozeznanie w potrzebach komunikacyjnych naszej stolicy. Nieco gorzej jest jego znajomością potrzeb i możliwości modernizacji komunikacji na Białołęce. Przecież tak na prawdę "metro" przebiega przez Białołęka. Chodzi tylko o umożliwienie dojazdu z Nowodworów np. ulicami Aluzyjną, Chlubną i Mehoffera do stacji Choszczówka czy z Tarchomina ulicami Mehoffera, Klasyków i Kołacińską do stacji Płudy. Parkingi powstaną same na prywatnych posesjach. Za symboliczna opłatą można będzie zostawić tam samochód.
Ulice Mehoffera i Klasyków to istny tor przeszkód, nie posiadają odwodnienia, w czasie opadów zamieniają się w rzeczki, a miejscami strumyki, mimo że przecina je Kanał Henrykowski, który gotów jest wody deszczowe w całości odebrać, trzeba je tylko tam skierować.
O tym jednak Pan ŚWIECICKI NIE WIE, BO I SKĄD MIAŁBY WIEDZIEĆ. Tak było również za jego prezydentury, ale z wysokości fotela prezydenckiego tych ulic nie było widać przed laty i obecnie !!!

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

# z Dąbrówki

14.03.2012 12:09

A ty widziałeś Chlubną, że chcesz tamtędy poprowadzić dojazd do Choszczówki? To samo z Kołacińską i jej przedłużeniem - Szynową? Rozumiem, że p. Święcicki nie wie, ale jak się domyślam mieszkaniec dzielnicy też nie?

# 2lukasz81

14.03.2012 21:47

#z Dąbrówki 14.03.2012 12:09
A ty widziałeś Chlubną, że chcesz tamtędy poprowadzić dojazd do Choszczówki? To samo z Kołacińską i jej przedłużeniem - Szynową? Rozumiem, że p. Święcicki nie wie, ale jak się domyślam mieszkaniec dzielnicy też nie?
++++++++++
Ulice te znam co najmniej od 60 lat. Młodzieńcze, gdyby ulice te, Chlubna od Modlińskiej przez ul. Czajki do stacji Choszczówka i Kołacińska przez las do ul. Szynowej były ulicami z nawierzchnią asfaltowa, a ulice Mehoffera i Klasyków nie były torem przeszkód i rzeczkami w czasie opadów, to i ty jeździłbyś w pięć minut samochodem lub w 10 autobusem do np. stacji Choszczówka i dalej SKM w 17 min. do metra przy dworcu Gdańskim.
Nie byłoby wówczas tematu remontu i budowy dróg stanowiących najkrótszy (prostopadły do trasy kolejowej) dojazd do stacji w Choszczówce czy Płudach. Chyba, że mieszkasz w Dąbrówce Grzybowskiej, to wtedy w dwie - trzy minuty pieszo dochodzisz do stacji Płudy i dla tego moja propozycja wydaje Ci się absurdalna, lub jesteś fanatycznie zapatrzony w Pana ŚWIĘCICKIEGO.

# 2Jerzy51

29.04.2012 09:31

"NIE ODDAMY WAM TELEWIZJI TRWAM"

REKLAMA

biedonka 038 2

# telebomba

29.04.2012 17:51

a weźcie sobie ten shit, ja tego trwam nie oglądam, a niestety kablówa mi to wcisnęła. Zresztą chorzy widzowie tv trwam, na waszych dekoderach satelitarnych, w kablówkach itp dalej będzie. A w sygnale analogowym nigdy jej nie było, a w cyfrowym być nie powinno!

 Matka_Sławka_z_Gdańska

30.04.2012 23:18

TRAMWAJ... szukaja Matka jakiegos zwiazku ze stacja nadawcza katolickiej telewizji w Toruniu, z komunikacja szynową ... i co?
Sukces!
JA TRWAM! - po prostu!
Trwaja zatem Matka w przekonaniu, ze predzej "tramwaj w oku, a szyna z boku" nim partyjne ''utrzymanki'' (... ludzkie bydlo obojga plci ) folksdojcza, bandyty z Sopotu zamkna projekt tutejszej komunikacji w jakas rozsadna calosc.

# Lewy

15.11.2013 14:05

Dokładnie!! Lewandów i Derby to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się okolica pod względem przyrostu liczby mieszkańców i nowych osiedl w Warszawie!! Pani Prezydent, drodzy radni, czas podjąć zdecydowaną walkę o metro przy ul. Głębockiej i Tramwaj na Derby.

REKLAMA

olowkowa kraina 003 2olowkowa kraina 003 0

# tarchominianka z winnicy

23.12.2014 12:51

Co za brednie. Plany lini tramwajowej z Żerania są od lat - szkoda że są to cały czas plany. A pan Święcicki snuje fantastyczne wizje z innego świata. Czemu ma służyć ten bełkot?
więcej na forum

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni