Nowy koncept na komunikację w Wawrze
30 kwietnia 2010
Mieszkańcy Wawra z systemu komunikacyjnego w swojej dzielnicy zadowoleni nie są, o czym pisaliśmy już nie jeden raz. Społecznicy nie ustają w tworzeniu wciąż innych koncepcji ulepszenia systemu transportu.
- 113 (10/15/10/15
Falenica - Bysławska - Patriotów - Przewodowa - Wał Miedzeszyński - Trakt Lubel-ski - ... Płowiecka - Grochowska - Wiatraczna. Ma to być linia obsługująca Faleni-cę, Miedzeszyn zachodni, osiedle Nadwiśle, osiedle Zerzeń wzdłuż Traktu Lubel-skiego zapewniające dojazd bezpośredni na Grochów i przystanku kolejowego Miedzeszyn, pośredni z jedną przesiadką na Mokotów, Pragę, centrum, Ochotę. Zastąpienie linii 142 i 305. Obciążenie linii 521. - 115 (10/15/10/15
Linia ma obsługiwać docelowo Dworzec Wschodni od Kijowskiej - Metro Sta-dion/PKP Stadion - Zamoyskiego - Grochowska - Płowiecka - Czecha - Kajki - Po-żaryskiego - Żegańska - aleja Dzieci Polskich - Międzylesie. Ma zapewnić dojazd ze szpitali i osiedli Międzylesie, Anin na Grochów, Kamionek i stację kolejową Sta-dion, pośrednio z jedną przesiadką do centrum, Ochoty, Woli, Mokotowa. Zastą-pienie linii 125, zastępstwo na pozostałej części trasy przez linie 146 i 215. - 119 połączenie z linią 130 i 147 w linię 147.
- 125 połączenie z linią 115 w linię 115.
- 137 (10/15/10/15
Dworzec Wschodni (Lubelska) - Lubelska - Bliska - Żupnicza - Chodakowska - Mińska - Stanisławowska - Dwernickiego - Wiatraczna - Grochowska - Płowiecka - Marsa - Okularowa - Stepowa - Korkowa - Wspólna - Niemcewicza - 1 Praskiego Pułku - Armii Krajowej - Żółkiewskiego - Wola Grzybowska z wybranymi kursami do Starej Miłosnej po trasie obecnej linii 173. Skomasowanie linii 115, 173 i 315. Zastąpienie na obecnej trasie linii 137 przez linie 245. Zapewnienie bezpośred-niego połączenia Wesołej, Marysina z Grochowem, Dworcem Warszawa Wschodnia i przystankiem kolejowym Gocławek i pośredniego z jedną przesiadką z centrum, Wolą, Mokotowem itp. - 142 (10/15/10/15
Falenica - Bysławska - Patriotów - Szpotańskiego - Widoczna - Płowiecka - Gro-chowska - Wiatraczna. Zastąpienie linii 521 na linii otwockiej. Zapewnienie bez-pośredniego połączenia z przystankami kolejowymi wzdłuż linii otwockiej, z Gro-chowem, pośredc Centrum, Mokotowem, Pragą, Wolą itp. Linia zastąpi linie 521 pod warunkiem uruchomienia linii S-1 do Otwocka lub każdej innej z początkiem S-x. - 146 (10/15/10/15
Aleksandrów - Podkowy - Złotej Jesieni - Techniczna - Hiacyntowa - Petunii - Wal-cownicza - Narcyzowa - Ochocza - Bystrzycka - Walcownicza - Młoda - Derkaczy - Bysławska - Wał Miedzeszyński - Wersalska - Paryska - Francuska - aleja Ziele-niecka - Dworzec Stadion - Kijowska - Dworzec Warszawa Wschodnia. Zastąpienie linii 115, 142 w Aleksandrowie, linii 147 do Wschodniego z Wału Miedzeszyń-skiego. Zapewnienie bezpośredniego połączenia ze stacją kolejową Falenica, z Gocławiem, Saską Kępą, tramwajów 7, 8, 9, 22, 24, 25, stacją i Metrem Stadion z dzielnicą. Pośrednio z jedną przesiadką do Centrum, na Ochotę, Wolę, Mokotów, Ursynów itp. - 147 (10/15/10/15/10
Międzylesie - aleja Dzieci Polskich - Żegańska - Zwoleńska - Trakt Lubelski - Bro-nowska - Wał Miedzeszyński - most Siekierkowski - aleja Becka - aleja Witosa - Beethovena - Bobrowiecka - Chełmska - Dolna - Puławska - Rakowiecka - Metro Pole Mokotowskie - Rakowiecka Kościół. Zastąpienie linii 119 w Wawrze, 130 na Mokotowie. Zapewnienie bezpośredniego połączenia Międzylesia, ulicy Zwoleń-skiej, Zerzenia, z linią metra M1 poprzez Pole Mokotowskie, z Mokotowem, po-średnio z jedną przesiadką z centrum, Pragą, Grochowem, Gocławiem, Wolą, Ochotą itp. - 161 (20/30/20/30
Olecka - Włókiennicza - Michalinki - Patriotów (powrót - Bysławska - Poezji, Olec-ka) - Przewodowa - Zasadowa - Panny Wodnej - Patriotów po stronie wschodniej - Żegańska - aleja Dzieci Polskich - Wiśniowa Góra. Zastąpienie linii 305, na naj-bardziej uczęszczanych odcinkach wspomaganie w postaci linii 113, 213 i 215. W przyszłości obsługa zachodniego odcinka Panny Wodnej i dojazd do ronda Wał Miedzeszyński / Trakt Lubelski do linii 113 i 146, wtedy częstotliwość co 10/15/10/15. - 173 zastąpienie przez linię 137.
- 213 (10/15/10/15) Skrócenie do trasy Aleksandrów - Podkowy - Złotej Jesieni - Zagórzańska - Iz-bicka (z podjazdem na pętlę Zbójna Góra) - Panny Wodnej - Mrówcza - Lucerny - Kadetów - Wał Miedzeszyński - Fieldorfa - Umińskiego - Bora - Gocław. Zastąpie-nie linii 119 na ulicy Lucerny, zastąpienie na południowej części trasy przez linie 146. Zapewni bezpośredni dojazd do przystanków kolejowych Radość, Między-lesie, Anin oraz do osiedla Gocław, pośrednio z jedną przesiadką na Mokotów, Pragę, Grochów, Ochotę, Wolę itp.
- 215 (20/30/20/30)
Mokry Ług - Aleje Sztandarów - Chruściela - Cyrulików - Marsa - Ilskiego - aleja Komandosów - Grzybowa - Szosowa - Wspólna - Korkowa - rondo przy Łysakow-skiej - Korkowa - Kościuszkowców - Kajki - Pożaryskiego - Żegańska - Patriotów wsch. - Młoda - Derkaczy - Bysławska - Wał Miedzeszyński - Błota. Linia mię-dzydzielnicowa łącząca Wawer z Rembertowem. Zapewni dojazd z Błot do stacji kolejowej Falenica, pośrednio z jedną przesiadką na Grochów, Pragę, centrum itp. Zastąpi 115 na ulicy Patriotów. - 305 (40/40/x)
Strusia - Skrzyneckiego - Powszechna - Czecha - Płowiecka - węzeł Marsa - Pło-wiecka - Czecha - Sejmikowa - Wydawnicza - Kaczeńca - Łysakowska - Korkowa - Kościuszkowców - Czecha - Potockich - Skrzyneckiego - Strusia. Linia socjalna zapewniająca dojazd do głównej przychodni wawerskiej, skomunikowanie z liniami z pozostałej części Wawra, połączenie Marysina z ulicą Płowiecką oraz zespołem Trakt Lubelski, przesiadka do Wawra zachodniego. Lepsze skomunikowanie przy-chodni z pozostałą częścią miasta poprzez przejazd przez Węzeł Marsa. - 315 połączenie z linią 115 i 173 w 137.
- 521 zamiana w linię 142, pod warunkiem powstania linii S1. Częstotliwość 10/15/10/15
- 411, 502, 520, 525, 702, 704, 720, 722, 730 i linie nocne bez zmian.
- S1 Otwock - Józefów - Wawer - Wschodnia - Śródmieście - Zachodnia - Włochy - Ursus - Piastów - Pruszków.
Zarząd Transportu Miejskiego póki co nie komentuje projektu, nie wspomina też o możliwym terminie wprowadzenia ewentualnych zmian. - W tej chwili trwają roz-mowy dotyczące rozwiązań związanych z budową drugiej linii metra, które wpłyną niemal na cały system komunikacyjny - mówi Konrad Klimczak z zespołu prasowe-go Zarządu Transportu Miejskiego. - Zmiany doraźne wprowadzamy na bieżąco, informując o nich na naszej stronie internetowej.
Póki co szanse na zmiany są minimalne. A co wawerczycy sądzą o propozycji modernizacji układu komunikacyjnego w dzielnicy?
Czekamy na opinie: wiktor.tomon@gazetaecho.pl.
(wt)