Nowy Dworzec Zachodni. "To dopiero początek"
20 września 2019
Przetarg na modernizację ogłoszony. Jest szansa, że największa stacja kolejowa w Polsce zmieni się w ciągu najbliższych czterech lat.
Choć Warszawa Zachodnia to największa pod względem liczby odprawianych pasażerów stacja w kraju, jej obecny stan to "trwała prowizorka". Jedyne większe zmiany zaszły w wyglądzie stacji zaszły w 2015 roku, gdy od strony Alej Jerozolimskich powstało nowe, ciekawe architektonicznie wejście, prowadzące do niewielkiej poczekalni z barem.
Mnóstwo nowości
20 września PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o ogłoszeniu przetargu na modernizację stacji. Na peronach wreszcie mają powstać windy, schody ruchome i zadaszenie. W planach jest dodatkowy peron po stronie Tunelowej, kładka dla pieszych łącząca Wolę z Ochotą i całkowita przebudowa głównego przejścia podziemnego.
Na Zachodnim pojawią się też nowe tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem i sieć trakcyjna. Na poziomie -2 zostanie zbudowany tunel umożliwiający poprowadzenie w przyszłości linii tramwajowej z Odolan na Ochotę.
Z Gdańskiego na lotnisko
- Ogłoszenie przetargu na modernizację Warszawy Zachodniej to początek przebudowy linii średnicowej - zapowiada wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - Wcześniej niezbędne było przygotowanie m.in. mostu Gdańskiego oraz linii obwodowej, z której już korzystają mieszkańcy, a także reaktywacja Warszawy Głównej.
Jak zapowiadają kolejarze, nowy układ torów umożliwi uruchomienie bezpośrednich połączeń z Legionowa i Białołęki przez Dworzec Gdański i Zachodni na Lotnisko Chopina oraz do Piaseczna. Prace na stacji są planowane na lata 2020-2023.
(dg)