Nowe azyle, słupki, progi. Zrobiło się bezpieczniej?
19 września 2014
Zarząd Dróg Miejskich wdrożył nową organizację ruchu na niektórych ulicach w Wawrze. Chwali się, że zmiany zostały wprowadzone po "wzorcowej współpracy z mieszkańcami".
Choć Wawer pod względem liczby wypadków drogowych wcale nie wypada źle na tle całej stolicy, to jednak statystyki ofiar śmiertelnych powodują, że jest w połowie zestawień. To dlatego właśnie uspokojenie ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa było priorytetem przy wprowadzaniu zmian. Co zatem się zmieniło po "wzorcowej współpracy"?
Dzieci Polskich - lepiej widać pieszych
Spore zmiany przy szpitalu dziecięcym w Międzylesiu - uporządkowano miejsca parkingowe, decydując się zarówno na parkowanie skośne, jak i równoległe. Ma to lepiej zagospodarować miejsce, ale też pozwolić na łatwiejsze wysiadanie osób z dziećmi. Jezdnie ulicy Dzieci Polskich mają nową nawierzchnię i są węższe przy przejściach dla pieszych - tam nie tylko ustawiono azyle dla przechodzących, ale też wyłączono z ruchu jeden pas, ustawiając na nim słupki uniemożliwiające parkowanie, dzięki czemu piesi i kierowcy mają lepszą widoczność. Przy okazji - biało-czerwone słupki są zastępowane czarnymi z syrenką, tak zwanymi "gamdzykami".
Zwoleńska - ma być spokojniej?
Na skrzyżowaniu Zwoleńskiej i Traktu Lubelskiego powstało rondo - podobnie jak w przypadku Traktu i Bronowskiej. W obu miejscach nie wystarczyło miejsca na klasyczne rondo z wyspą, dlatego zdecydowano o jego przejezdności, tym bardziej że kursują tamtędy autobusy. Takie rozwiązanie ma usprawnić wyjazd z Bronowskiej i Zwoleńskiej, które korkowały się zawsze ze względu na nadrzędność Traktu Lubelskiego. Sama Zwoleńska zyskała azyle dla pieszych oraz progi wyspowe, dodatkowo zmieniono lekko przebieg chodników, co ma wymusić zmniejszenie prędkości u kierowców. - Nowe chodniki, rondo i liczne azyle mają za zadanie uspokoić ruch, dając mieszkańcom szansę bezpiecznej zmiany strony ulicy, dojścia do przystanków, powrót do domu autem, a zatem poprawić komfort funkcjonowania w tej części dzielnicy - twierdzą drogowcy.
ZDM przypomina też, że trwają rozstrzygnięcia przetargowe dotyczące infrastruktury drogowej ciągu ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej pod linią kolejową. To oznacza, że trwają przygotowania do budowy tunelu w Międzylesiu.
Czy zmiany rzeczywiście powodują, że na tych ulicach zrobiło się bezpieczniej? Czekamy na obserwacje mieszkańców.
(wt)