REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Nieudany urlop

  10 lipca 2006

Co robić, kiedy wycieczka nie jest taka, za jaką zapłaciliśmy? Przede wszystkim reklamacje należy składać jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie trwania imprezy, na miejscu pobytu. Jeżeli jest to wyjazd zorganizowany, to reklamację należy złożyć u pilota wycieczki (może to być też rezydent biura turystycznego, które jest organizatorem).

REKLAMA


Senator - adwokat
radzi czytelnikom "Echa"
Najlepiej taką reklamację złożyć na piśmie. Trzeba wskazać konkretne zarzuty, np. że hotel ma niższą kategorię, jest oddalony od morza nie 100 m, jak było w umowie, ale kilometr itp. Pilot (rezydent) ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji.

Jeżeli w trakcie imprezy pilot na miejscu nie chciał, albo też nie mógł uwzględnić naszych uwag, to reklamację składamy po powrocie w biurze pod-róży. Najważniejsze, by możliwie najlepiej udoku-mentować nasze zarzuty. Jeżeli hotel nie spełnia standardów określonych w umowie, warto zrobić zdjęcia lub nagranie z kamery. Jeżeli w grę wchodzi niższa kategoria hotelu, trzeba poprosić w hotelu o potwierdzenie na piśmie tej kategorii.

Jeżeli nasza reklamacja nie zostanie załatwiona od ręki, to biuro podróży ma obowiązek ustosun-kować się do niej na piśmie, nie później niż w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy. Jeżeli tego nie zrobi, to przyjmuje się, że wszystkie zarzuty, jakie postawiliśmy w reklamacji zostały uznane za uzasadnione.

Jeżeli nie uda się dogadać z biurem podróży w sprawie ewentualnego odszko-dowania, to pozostaje dochodzenie swoich praw przed sądem. Nie warto zrażać się niektórymi niekorzystnymi dla nas zapisami umowy, bo wiele takich zapisów jest niedopuszczalnych i sąd nie weźmie ich pod uwagę.

Zdarza się też, choć coraz rzadziej, że turyści znajdują się w sytuacji kryzy-sowej i na miejscu pobytu nie mają zapewnionego żadnego zakwaterowania. Wtedy w pierwszej kolejności trzeba kontaktować się z organizatorem wycieczki, który ma obowiązek zapewnić inny hotel, nawet o niższym standardzie. Klient nie może ponosić żadnych kosztów związanych ze zmianą hotelu, a jeżeli ma on mniej gwiazdek, można domagać się obniżenia ceny wycieczki. Jednak mamy też prawo w ogóle zrezygnować z wycieczki w takiej sytuacji, a wtedy organizator ma obowiązek zapewnić nam na swój koszt powrót do domu (niezależnie od tego, czy jest to wycieczka zagraniczna czy krajowa). Jeśli z biurem podróży nie można się skontaktować lub pozostaje ono bezczynne, to trzeba zawiadomić wojewodę, w którego województwie biuro podróży ma siedzibę. Wojewoda ma do dyspozycji środki na zapewnienie np. powrotu do domu (również z zagranicy). Oczywiście w sytuacjach nagłych, jeżeli jesteśmy poza Polską, można zwrócić się o pomoc do ambasady lub konsulatu. Co ważne, jako członkowie Unii Europejskiej, możemy zwrócić się do placówki każdego państwa - członka Unii i tam mają obowiązek nam pomóc. Jest to szczególnie ważne poza Europą, bo Polska nie wszędzie przecież ma swoje placówki.

Adw. Robert Smoktunowicz
Senator RP

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe