REKLAMA

Targówek

inwestycje »

 

Nie chcą tramwajów na Bródnie

  15 listopada 2011

alt='Nie chcą tramwajów na Bródnie'

Radni Targówka zadecydowali, że w przyszłości tramwaje nie powinny jeździć ulicami Wincentego oraz Głębocką. Chodzi o przedłużenie linii od Rembielińskiej wzdłuż muru cmentarnego i dalej wspomnianymi ulicami w kierunku nowych osiedli na Białołęce. O takie połączenie od kilku lat walczą radni z nowych blokowisk zbudowanych na północ od Trasy Toruńskiej. - Jesteśmy wkurzeni na maksa - mówi radny Białołęki Waldemar Roszak, pomysłodawca tej linii.

REKLAMA

9 listopada rada dzielnicy Targówek debatowała nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Głębockiej i Malborskiej. Jednym z kluczowych elementów planu jest pomysł wybudowania linii tramwajowej, biegnącej m.in. ulicami Wincentego oraz Głębocką, która łączyłaby Targówek z Białołęką. Ponadto ulice te, według planu, miałyby być ulicami głównymi przyśpieszonymi, a więc takimi, po których można jeździć z prędkością 70 km/h. Obie te propozycje większość radnych oceniła negatywnie.

Stawiamy na metro

- Warszawa jest na zakręcie finansowym, a na linię potrzeba 500 mln złotych. Trzeba poszerzyć Wincentego oraz wybudować wiadukt tramwajowy na Głębockiej. Skąd na to wziąć fundusze? - argumentował podczas sesji Marek Sadłowski, naczelnik wydziału architektury i budownictwa dzielnicy Targówek.
Trzeba inwestować w metro. To jest dla nas priorytet. Jeśli metro będzie dojeżdżało do Rembielińskiej, to mieszkańcy Targówka i Białołęki będą mogli w tym miejscu przesiąść się do metra i jechać na drugi koniec Warszawy - uważa Zbigniew Poczesny.
Zdaniem Sadłowskiego na tramwaje nie ma nie tylko pieniędzy, ale także miejsca. - Głębocka jest za wąska, aby mógł tam powstać most tramwajowy. Także Wincentego nie ma jak poszerzyć - podsumował naczelnik.

- Zarówno na Głębockiej, jak i na Wincentego możliwe jest uruchomienie transportu szynowego - ripostował radny Miłosz Stanisławski. - Tramwaj to ekologiczny i szybki środek transportu. Skoro miasto nie znalazło pieniędzy na metro dla Białołęki, to trzeba znaleźć pieniądze na tramwaje - stwierdził Stanisławski.

- Wybudowanie wiaduktu tramwajowego nad Trasą Toruńską i całej infrastruktury, to olbrzymie koszty. Pytam, kto za to zapłaci i kiedy? Z taką wielką inwestycją trzeba poczekać 10-15 lat - stwierdził przewodniczący rady Targówka Zbigniew Poczesny. - Tramwaj nie rozwiąże w pełni problemów komunikacyjnych. Najłatwiej powiedzieć, że trzeba budować. Tylko co i komu zabrać, aby wybudować? Trzeba inwestować w metro. To jest dla nas priorytet. Jeśli metro będzie dojeżdżało do Rembielińskiej, to mieszkańcy Targówka i Białołęki będą mogli w tym miejscu przesiąść się do metra i jechać na drugi koniec Warszawy - podsumował Poczesny.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Zaskoczeni mieszkańcy

- Moje dzieci mieszkają na Derbach. Znam co najmniej kilkanaście osób na Bródnie, które mają tam dzieci i wnuki - mówi mieszkanka Malborskiej. - Moje sąsiadki jeżdżą tam jako opiekunki do dzieci. Taki tramwaj bardzo jest potrzebny.

- Do szkół na Bródnie i Targówku chodzi mnóstwo dzieci z nowych białołęckich osiedli. Te rejony zawsze będą się wzajemnie przenikać - mówi nauczycielka z Bródna i dodaje, że decyzji władz nie rozumie, bo nie można rezygnować z dobrych połączeń między najbliższymi sąsiadami. - Moje koleżanki z pracy tam mieszkają i codziennie mają kłopot z dojazdem - podsumowuje.

REKLAMA

Białołęka w szoku

- Nie jesteśmy w stanie zrozumieć stanowiska dzielnicy Targówek w tej sprawie. Tramwaj planowany jest przez gęsto zabudowane osiedlami mieszkaniowymi tereny na Bródnie.
Przedłużenie tej przyszłej linii tramwajowej na wschodnią Białołękę umożliwiłoby świetne połączenie z centrum miasta osiedli przy Skarbka z Gór i Zdziarskiej - mówi białołęcki radny Waldemar Roszak.
Do sprawnego przewiezienia dużej liczby mieszkańców poza metrem nie wymyślono nic lepszego niż tramwaj - mówi Waldemar Roszak, białołęcki radny. - Przedłużenie tej przyszłej linii tramwajowej na wschodnią Białołękę umożliwiłoby świetne połączenie z centrum miasta stale rozbudowujących się wielkich osiedli, np. przy Skarbka z Gór lub Zdziarskiej. Działania Targówka, blokujące powstanie tej linii, praktycznie odcinają tę część Białołęki od systemu komunikacji publicznej Warszawy. Jesteśmy wkurzeni na maksa, dzielnica Białołęka nie pozostanie w tej sprawie bezczynna - zapowiada radny Roszak.

REKLAMA

Zdziwiony ZTM

Także Zarząd Transportu Miejskiego dziwi się decyzji radnych Targówka. - ZTM popiera ideę budowy tramwaju wzdłuż ul. Wincentego, chociaż ta inwestycja nie była ujęta w planach na najbliższe lata. - Postulowaliśmy jednak, żeby w ramach przyszłej przebudowy tej ulicy zapewnić rezerwę terenu pod przebieg linii tramwajowej. To dawałoby szansę, żeby w przyszłości puścić tamtędy tramwaje - mówi Andrzej Skwarek, rzecznik ZTM.

Alternatywa

Władze Targówka sugerują, że na wschodnią Białołękę powinna zostać przedłużona linia z Annopola, ewentualnie zgadzają się na tramwaj wzdłuż planowanej trasy Olszynki Grochowskiej. Jedno i drugie rozwiązanie jest problematyczne. Trasa Olszynki nie istnieje w żadnych realnych, nawet wieloletnich planach inwestycyjnych. Jest jedynie od dawna rezerwą na mapie.
Władze Targówka chyba uwierzyły we własne hasło marketingowe, że tu zaczyna się Warszawa - komentuje radna Białołęki Agnieszka Borowska.
Wciąż też trwa spór, kto ma ją zbudować. Natomiast linia z Annopola, mimo że nie trzeba budować wiaduktu nad Trasą Toruńską, szacowana jest jako dużo droższa ze względu na konieczność wykupu gruntów. Poza tym samo wytyczenie tej linii może okazać się niemożliwe wśród coraz bardziej gęstej zabudowy.

- Podczas prac nad studium komunikacyjnym dla terenu wschodniej Białołęki rozważane były różne możliwości - mówi radna Białołęki Agnieszka Borowska. - Eksperci jednoznacznie ocenili, że wytyczenie przedłużenia linii z Annopola jest o wiele trudniejsze, niż przedłużenie tej samej linii od skrzyżowania Rembielińskiej i Matki Teresy wzdłuż muru cmentarnego, Wincentego i Głębockiej. Będziemy walczyć o to rozwiązanie. Postępowanie władz Targówka jest niepokojące. Uczestniczyli podczas prac nad studium. Nie słyszałam, aby zgłaszali uwagi. Ponowna dyskusja na ten temat to marnotrawstwo czasu i pieniędzy. Oni chyba uwierzyli we własne hasło marketingowe, że na Targówku zaczyna się Warszawa - komentuje radna Borowska.

Nic nie jest przesądzone

Z argumentami radnych Targówka nie zgadza się także Wojciech Tumasz, rzecznik Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji i białołęcki radny. - Fundusze na tramwaje się znajdą, bo przecież wraz z zakończeniem jednych inwestycji rozpoczynają się kolejne - mówi. - Tą linią tramwajową jeździliby m.in. mieszkańcy osiedli Derby czy Lewandów. Radni Targówka boją się, że na Bródno tramwaj dojeżdżałby zatłoczony i mieszkańcy z tego rejonu mieliby kłopoty z wejściem do środka. Na szczęście, jeśli miasto uzna, że z punktu widzenia strategicznego dla Warszawy linia tramwajowa jest tam konieczna, to ona powstanie - dodaje.

Uchwała radnych Targówka niczego nie przesądza. Prace nad planem zagospodarowania trwają. Ostateczny jego projekt będzie musiał być przez miasto wyłożony do publicznego osądu. Wówczas mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi. Póki co trafi do miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, gdzie propozycja radnych Targówka zostanie oceniona przez specjalistów. Ostateczny głos w sprawie będzie miała rada Warszawy.

Marcin Frączak, Marzena Zemlich, oko

Nasz komentarz:

Radni Targówka podjęli decyzję skandaliczną, zupełnie niezrozumiałą, głupią, nieperspektywniczną i egoistyczną. Stawiamy na metro - twierdzi przewodniczący rady. A czym do tego metra za 10 lat dojedzie 100 tysięcy mieszkańców wschodniej Białołęki? Bródno stanie w megakorku, a o miejscu do zaparkowania będzie można pomarzyć. Używanie argumentów o braku pieniędzy na etapie planowania przestrzennego świadczy o tym, że urzędnicy i radni świadomie manipulują mieszkańcami, bo przecież doskonale wiedzą, że rezerwa w planie zagospodarowania, to nie to samo co program inwestycyjny. Zapis w planie miejscowym nie oznacza "natychmiast budować", ale daje gwarancję, że w ogóle w przyszłości będzie można do budowy linii przystąpić. Taka rezerwa też niczego nie przesądza. Jeżeli znajdzie się skuteczne rozwiązanie alternatywne, zawsze będzie można ją wykreślić. Władze Targówka twierdzą, że jest alternatywa - przedłużenie tramwaju z Annopola. Jest z nim jednak bardzo poważny problem - być może w ogóle nie da się tej linii zaprojektować właśnie dlatego, że nikt nigdy nie uwzględnił w planach rezerwy pod nią.

Tramwaj wzdłuż ulic Matki Teresy, Wincentego i Głębockiej jest potrzebny tak samo, jak most Krasińskiego, zaś radni Targówka zachowali się identycznie, jak swego czasu rajcy Żoliborza, którzy stwierdzili, że wspomniany most jest im niepotrzebny, bo nie chcą na Żoliborzu samochodów z Bródna.

Bartek Wołek

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (14)

 janka

18.11.2011 08:55

przecież to bzdura tramwaj powinien być, zresztą był do cmentarza kiedyś ,,2" zlikwidowana na początku lat 70-tych jes to w dobie tramwajów szybkich świetna komunikacja, bo na metro wnuki się nie doczekają.

# Marek z Malborskiej

18.11.2011 09:41

Radni Targówka chyba są nie z tego świata. Może zbudujmy Chiński Mur wzdłuż Trasy AK i nie wpuszczajmy tych z Białołęki. Dawno nie słyszałem o większym absurdzie. Czy radni spytali się nas - mieszkańców. Kiedyś był pomysł zbudowania tramwaju wzdłuż Kondratowicza do ratusza. Mieszkańcy byli za. Pomysł upadł. Teraz ktoś mądrzejszy od radnych wymyślił nową, nawet lepszą trasę. I nasi radni nie raczyli w tej sprawie nawet pytać sie, co o tym myślą mieszkańcy. To kpina jakaś. Pan przewodniczący Poczesny za swoją wypowiedź w gazecie Targówka powinien zostać odwołany.

# ogarnijsie

26.06.2012 13:36

Popieram przedmówcę. Tramwaj w tym miejscu to konieczność! Bez tramwaju przy istniejącym metrze będziemy mieć najazd dziko parkujących samochodów z Białołęki i okolic. Zrobić tramwaj i P&R przy Toruńskiej! Ale oczywiście nasi "radni" wiedzą lepiej... żenada.. Od jakiegoś czasu władze Targówka działają tylko na jego szkodę...

REKLAMA

# abrakadabra

14.03.2013 09:47

Weźmy więc metro, będzie najtaniej, zamiast na Bródno niech poleci na Derby.

 mamonka

14.03.2013 12:18

Tramwaj plus metro byłyby idealnym rozwiązaniem, ale "lepszy rydz niż nic"
Choć nie popieram decyzji Radnych Targówka to ją rozumiem.Dokonali trudnego wyboru.
Tyle już HGW naobiecywała mieszkańcom naszej dzielnicy i nie dotrzymała ani słowa.
Władze Targówka wyraźnie postawiły na metro i znając politykę warszawskiego ratusza i ich pokrętne argumenty (" Macie Metro to nie potrzebny wam tramwaj" lub "macie tramwaj to nie potrzebne wam Metro) mające na celu minimalizację inwestycji po nasze stronie Wisły, wolą dmuchać na zimne i zadbać o możliwość jego powstania .

# abrakadabra

26.03.2013 13:25

Do mamonka:
owszem, tramwaj dla Targówka zwłuż Wincentego nie jest potrzebny, bo to obrzeza targówka i jest on potrzebny dla Białołeki.
Targówek już ma tramwaje i będzie miec metro (stawia na metro, jak to się wyrażono), bo Targówek (radni) to egoiści! Powinno się ich odciąć od reszty Warszawy i uniemożliwic przeprawę na druga stronę Wisły!!!

REKLAMA

# Haha

24.04.2013 22:30

Skoro na Targówku nie chcą tramwaju, to niech trasa tramwaju przez Targówek będzie bez przystanków (może nawet w tunelu), a przystanki niech się zaczną na Białołęce. I wtedy wszyscy będą zadowoleni :-)

# RJW

03.09.2013 17:33

Przede wszystkim radni dzielnicowi mają jedynie kompetencje konsultacyjne. W temn sposób miasta nie da się dobrze komponować. Piszę o tym na blogach www.eksploatyka.pl oraz http://grochowniepragapd.blox.pl. Sklejaniwe systemu z kawałkowym poruektow jest niezwykle szkodliwe. Zwracam uwagę na zaprojwektowany przeze mnie przebieg III linii metra. I tu i gdzie indziej kłóci się on z projektami typu tramwaj wzdłuż Trasy Olszynki Grochowskiej".(-) ekspert eksploatacji

# Mieszkanka Targówka

23.09.2013 11:54

Radni z Targówka mają sposób na wszystko, na bezprawny najazd samochodów też, można postawić szlaban na parking ratusza aby radni mieli się gdzie parkować. Szarzy ludzie przecież już nie muszą, zwłaszcza mieszkańcy wysokiego budynku zlokalizowanego przy samym ratuszu.

REKLAMA

# MarianRadna

16.01.2014 18:01

Trzeba pilnować budowy METRA na Os Brodno. Niedługo bedzie wymierac pokolenie które miało nadzieje nim jeździć do Centrum W-wy. Najwyższy czas aby przycisnąć władze Targowka - aby METRO stało się priorytetową sprawą dla nich - bo jest taką dla wszystkich mieszkańców. Jedyna wspólna sprawą dla ponad 100 tys ludzi jest METRO! Nigdy nie zapominajcie o tym, bo budowa jest stale hamowana jak koncza sie kolejne wybory.
Pozostała komunikacja ma byc tam projektowana aby dowozic do stacji - ale to ma byc "pozostała". METRO jest Nr 1

# nICK

19.03.2014 00:21

A ja się im nie dziwię. Jak ma się przy każdym przejeździe przez zwrotnicę trząść całe osiedle, to lepiej już chyba liczyć na metro, a nawet na powrót trolejbusów. Nie ma bardziej topornego rozwiązania niż pociągi -- to, że pod ziemią jeździ metro, a nie samochody, to kwestia wentylacji i przyśpieszenia na prostej; w możliwościach zmiany trasy, przesuwania przystanków, omijania popsutych maszyn, radzenia sobie z kiepską powierzchnią, współwykorzystania powierzchni (jeśli nie z samochodami, to z karetkami) itd. autobusy i trolejbusy biją tramwaje.

# uuuuuuu

21.05.2014 00:43

Wypada tylko zluzować takich radnych...

REKLAMA

# evik

21.05.2014 08:11

#MarianRadna napisał(a) 16.01.2014 18:01
...Najwyższy czas aby przycisnąć władze Targowka - aby METRO stało się priorytetową sprawą dla nich...
Metro im zwisa. Oni mają samochody.

# Znafca

25.04.2015 10:24

"Tyle już HGW naobiecywała mieszkańcom naszej dzielnicy i nie dotrzymała ani słowa."
Za takie oszustwa powinno się posyłać do łagra.
więcej na forum

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni