Nauka online w praktyce. "Jedne lekcje trwają 45 minut, inne pół godziny"
10 listopada 2020
- Dlaczego lekcje online zaczynają się o różnych porach dnia i raz trwają 30 minut, innym razem 45 minut? Czy są jasne wytyczne Kuratorium Oświaty na temat organizacji zdalnych lekcji? - napisała do naszej redakcji pani Monika, mama czwartoklasisty.
Jak się dowiedzieliśmy w warszawskim Kuratorium Oświaty, to dyrektor szkoły odpowiada za prawidłową realizację zadań szkoły, w tym za opracowanie szczegółowych wytycznych dla uczniów i nauczycieli dotyczących wykorzystywania metod i technik kształcenia na odległość.
Dyrektor decyduje
- We wrześniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło ułatwienia w funkcjonowaniu szkół. Zgodnie ze zmianami, dyrektor może dostosować czas zajęć edukacyjnych do indywidualnych potrzeb szkoły i charakteru zajęć. Podstawowym wymiarem czasu trwania zajęć jest 45 minut, jednakże w uzasadnionych przypadkach może on wynosić od 30 do 60 minut. Dyrektor szkoły po uzyskaniu uprzednio opinii rady pedagogicznej może również modyfikować czasowo tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć - informuje Andrzej Kulmatycki, rzecznik prasowy Kuratorium Oświaty w Warszawie.
Rodzice oburzeni
W wielu szkołach dopiero po interwencjach rodziców uczniowie będą mieli zajęcia zgodnie z normalnym planem lekcji. Wcześniej dyrektorzy raczej niefrasobliwie do tego podchodzili. - Według planu powinno być sześć 45-minutowych lekcji, a są np. trzy półgodzinne - nie kryje irytacji matka 8-klasistki. - Jak można tak nieodpowiedzialnie traktować swoje obowiązki, szczególnie wobec uczniów, którzy za kilka miesięcy mają egzamin - oburza się. - Musieliśmy interweniować u dyrektorki, żeby był normalny plan lekcji. To skandal!
Bezpłatne oprogramowanie
Na początku pandemii Warszawa uruchomiła program przygotowywania szkół do nauczania zdalnego. W kwietniu ruszyła budowa platformy edukacyjnej eduwarszawa.pl, która docelowo obejmie swoim zasięgiem około 30 tysięcy nauczycieli i 260 tys. uczniów. Znajdzie się w niej pakiet biurowy Microsoft Office 365 ProPlus, poczta elektroniczna, ale też możliwość integracji z e-dziennikiem, arkuszem organizacji pracy szkoły, systemami rekrutacji i innymi, wykorzystywanymi przez nauczycieli i uczniów oraz pracowników administracji narzędziami. To nowa wirtualna przestrzeń, do której stopniowo przenoszone będą kolejne zadania związane z organizacją warszawskiej oświaty. Docelowo każdy uczeń oraz nauczyciel uzyska dostęp do usług Microsoft Office 365 w chmurze oraz prawo do instalacji najnowszego pakietu. To pełna i najbardziej rozbudowana wersja pakietu Office w ofercie Microsoft, pozwalająca na instalację na pięciu komputerach, pięciu tabletach i pięciu smartfonach użytkownika. Koszt jej wdrożenia i zakup licencji MS Office365 to 12 mln zł.
Spostrzeżenia na temat nauki online
Urząd miasta w połowie sierpnia zorganizował specjalną ankietę dla dyrektorów szkół i nauczycieli z 361 szkół pod nazwą "Organizacja procesu edukacji zdalnej w warszawskich szkołach oraz wnioski z pracy w czasie pandemii". Nauczyciele zwracali uwagę na utrudniony kontakt z uczniami (absencje, brak bezpośredniego kontaktu), problemy związane z realizowaniem stacjonarnej podstawy programowej, kontrolowaniem i motywowaniem uczniów, czy obiektywną i rzetelną oceną ich postępów w nauce (niesamodzielne wywiązywanie się z zadanych prac przez starszych uczniów, często praca z rodzicem zamiast z uczniem w przypadku mniejszych dzieci). Są też i plusy. Indywidualny kontakt z uczniami pozwolił nauczycielom na indywidualizację procesu nauczania oraz dostosowanie wymagań do możliwości poszczególnych uczniów. I zmianę perspektywy w postrzeganiu niektórych dzieci, które w standardowej, stacjonarnej nauce nie były aktywne i miały tendencję do wycofywania się.
(DB)