Najważniejsza przeprawa w Warszawie. Most Grota ma 40 lat
29 listopada 2021
27 listopada 1981 roku pierwsi kierowcy przejechali mostem, który roboczo nazywano Toruńskim. Dziś to najbardziej oblegana przeprawa przez Wisłę.
Podczas gdy używanie skróconej nazwy "most Curie" wciąż wzbudza wśród mieszkańców Białołęki zdziwienie, zwrot "most Grota" przyjął się doskonale. Czterdzieści lat temu sprawa wcale nie była tak oczywista. Gdyby istniały już wówczas media społecznościowe, nazwa "most Grota-Roweckiego" z pewnością spotkałaby się z hejtem jako zbyt długa i zagmatwana. Wówczas spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem.
Most Grota - historia
Budowa mostu pomiędzy Żeraniem a Marymontem nabrała realnych kształtów w latach 70., gdy Warszawa zaczęła "rozlewać się" na północ a kierowcy i pasażerowie autobusów mieli do dyspozycji tylko most Gdański. Jednym z rozwiązań była budowa planowanego już przed II wojną światową mostu Krasińskiego między Żoliborzem a Bródnem. Komunistyczne władze co prawda często sięgały po przedwojenne pomysły, ale koncepcję uznano za przestarzałą.
Zamiast mostu Krasińskiego rozpoczęto w 1977 roku prace nad mostem Toruńskim, który pożyczył nazwę od znajdującej się na prawym brzegu Wisły ulicy. Przeprawę według projektu Witolda Witkowskiego (1924-2015) budowały Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 15 i Mostostal. Podczas gdy konstrukcja rosła, w Polsce rozgrywały się wydarzenia, które wkrótce miały odmienić Europę Wschodnią. Powstanie "Solidarności", fala strajków, odsunięcie od władzy Edwarda Gierka, krótkotrwałe rządy Stanisława Kani i wreszcie przejęcie władzy przez gen. Wojciecha Jaruzelskiego - wszystko rozegrało się w ciągu zaledwie roku.
Otwarcie mostu Grota
W 1981 roku nastroje patriotyczne były tak silne, że władze zgodziły się nazwać prawie gotowy most imieniem gen. Stefana Roweckiego (1895-1944), podczas II wojny światowej pełniącego funkcję komendanta głównego Armii Krajowej. 28 listopada przeprawa została nawet poświęcona przez katolickiego biskupa Jerzego Modzelewskiego. Smaczku sytuacji dodawał fakt, że główny projektant mostu służył podczas wojny w Kedywie, oddziale dywersyjnym AK.
Most Grota był najdalej wysuniętą na północ przeprawą w Warszawie przez 31 lat. Gdy otwarto most Skłodowskiej-Curie, pojawiła się możliwość wyremontowania starej konstrukcji bez paraliżowania północnych dzielnic miasta. W latach 2013-2015 most Grota został poszerzony do dziesięciu pasów ruchu i zyskał drogę rowerową. Firma Metrostav przeprowadziła prace wzorowo, kończąc przed wyznaczonym terminem i zbierając dobre recenzje za profesjonalizm.
Najruchliwszy mosty Warszawie
Most Grota jest od lat najbardziej obleganą przeprawą w mieście. Ponieważ stanowi część trasy szybkiego ruchu S8 i ruch między dzielnicami Warszawy miesza się z tranzytem, liczba korzystających z niego kierowców jest ogromna. Wiosną przejeżdżały nim 194 tysiące pojazdów na dobę, latem 205 tysięcy. Drugie miejsce zajmuje most Łazienkowski, z którego korzysta 116-122 tysiące aut na dobę.
(dg)