Najgorsze ulice Woli. Stąd najczęściej kursuje karetka
3 lutego 2017
Zebrane przez drogówkę statystyki z wolskich ulic są fatalne. Sprawdzamy, które ulice są najgorsze, a które czekają w tym roku zmiany.
Policyjny raport o bezpieczeństwie na ulicach Warszawy to przygnębiająca lektura. W statystykach fatalnie wypadają przecinające Wolę, szerokie ulice łączące po kilka dzielnic, takie jak al. "Solidarności" (jedna ofiara śmiertelna, 13 rannych), Górczewska (16 rannych) czy trasa Prymasa Tysiąclecia (15 rannych). Ciąg Kasprzaka i Wolskiej można bez wielkiej przesady określić jako przerażający. W ciągu dwunastu miesięcy zginęła tam jedna osoba, zaś aż 31 zostało rannych. Spośród dróg pełniących funkcje lokalne zdecydowanie wyróżnia się Żelazna, z której odwieziono do szpitala osiem osób.
Trzy najgorsze skrzyżowania
Tradycyjnie za najbardziej niebezpieczne uchodzą rozległe skrzyżowania, na których przejścia dla pieszych prowadzą nawet przez 4-5 pasów ruchu. Na Woli do groźnych sytuacji dochodzi np. na krzyżówkach Kasprzaka z Karolkową oraz rondzie Tybetu, gdzie trasa Prymasa Tysiąclecia spotyka się z ulicą Kasprzaka.
A jak wytłumaczyć problemy na skrzyżowaniu dwóch Żelaznej i Chłodnej? Cztery osoby ranne w ciągu dwunastu miesięcy to zdecydowanie za dużo, szczególnie na ulicach z tak dużym ruchem pieszym. Być może problemem jest szerokość Chłodnej, połączona z brakiem wysp azylu i krótkim zielonym dla przechodniów.
Giną głównie najsłabsi
W ubiegłym roku w Warszawie zginęły w wypadkach drogowych 62 osoby. Statystycznie do przeciętnego wypadku śmiertelnego doszło o 12:00 w grudniowy czwartek lub piątek. Szczególnie zagrożeni są najstarsi warszawiacy. Osoby po sześćdziesiątce stanowiły 28% rannych i aż 69% zabitych w wypadkach. Najczęściej zabijają kierowcy w wieku 40-59 lat, a główną przyczyną śmierci na drodze jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, przechodzącemu przez jezdnię zgodnie z przepisami.
Gdzie będzie bezpieczniej?
Co bardzo ważne, brak bezpieczeństwa na ulicach odbija się też w wynikach głosowania nad budżetem partycypacyjnym dzielnicy. Dzięki głosom mieszkańców w tym roku zmieni się geometria skrzyżowań Twardej z Sienną i Śliską oraz Ogrodowej z Wronią, dzięki czemu skręcające samochody będą musiały jechać wolniej. Projekty złożone na przyszły rok dotyczą skrzyżowań Prostej z Wronią i Pańską, Kasprzaka z Brylowską, Zegadłowicza i Korczaka, Żelaznej z Chłodną, Grzybowską, Łucką i Ogrodową, Smoczej ze Stawkami, Niską, Miłą, Dzielną, Nowolipiem i Nowolipkami, Szulborskiej z Baltazara i Norwida oraz Stanisława z Wawrzyszewską i Obozową. Nie wiadomo jeszcze, które z nich zostaną dopuszczone do czerwcowego głosowania.
(dg)