Na nowo o Olszynce
18 grudnia 2009
Trasa Olszynki Grochowskiej, choć nadal nie powstanie w ciągu najbliższych lat, wciąż pozostaje tematem rozmów na wszystkich szczeblach samorządowych.
Podczas listopadowej sesji rady powiatu legionowskiego przedstawiciele gminy Nieporęt przedstawili propozycję nowego przebiegu tzw. trasy Olszynki Grochow-skiej. Koncepcja ta jest jednak sprzeczna z zarezerwowanym korytarzem trasy, zapisanym w studium rozwoju gminy Wieliszew. Nowa propozycja Nieporętu wyglą-dała nastepująco: od Białołęki miałaby ona biec przez niezabudowane tereny pod lasem, w pobliżu rezerwatu Czarnej Strugi, przez łąki i pola w Stanisławowie Pier-wszym, Izabelinie i Aleksandrowie - do ulicy Pogonowskiego, a następnie śladem drogi nr 631 biegnącej wzdłuż brzegu Zalewu Zegrzyńskiego do ronda w Zegrzu.
Władze Wieliszewa, kóre widziałby trasę bliżej torów kolejowych w gminie, roz-poczęły rozmowy z Nieporętem.
- Trasa została już przez naszą gminę wykreślona z planów zagospodarowania, ale ponieważ w planach województwa była nadal uwzględniona, to musiała wrócić także do naszych planów. Na prośbę starosty ustaliliśmy jej nowy przebieg przez naszą gminę, w tej sprawie konsultowaliśmy się z gminą Wieliszew - mówi Sławo-mir Mazur, wójt Nieporętu. Z kolei Waldemar Kownacki, wójt Wieliszewa twierdzi, że nowe poprowadzenie trasy zostało wymuszone przez jego gminę. - Uzgodniliś-my, że zostanie wprowadzona korekta, co do przebiegu "końcówki" trasy na obsza-rze styku z gminą Nieporęt, tak by "ułożyć" to w jeden ciąg. Szczegóły te są dopra-cowywane, następnie zostaną przekazane do instytucji uzgadniających. W obowią-zującym studium zagospodarowania podjęto uchwałę o wykreśleniu trasy, ale trasa wróciła i jesteśmy w końcowym etapie wpisywania jej do studium.
TOG planowana jest od kilkudziesięciu lat. Wielu traci już nadzieję, że kiedy-kolwiek powstanie. Nieporęt wykreślił ją już nawet ze swoich studiów, zezwalając na budowę nowych domów w pasie dotychczas przeznaczonym na rezerwę budow-laną. A Olszynka nie powstanie wcześniej, niż przed rokiem 2020.
(wt), bk
Kolorem szarym oznaczyliśmy dotychczasowy, oficjalny przebieg trasy,
kolor czerwony - propozycja Wieliszewa,
niebieski - wersja Nieporętu przedstawiona na sesji.