Na lepsze czy na gorsze?
9 lutego 2007
W listopadzie opisywaliśmy kontrowersyjny dla mieszkańców Białołęki Dworskiej projekt zabrania autobusów 152 z Tarchomina. Teraz te plany stały się prawie rzeczywistością.
Poniżej prezentujemy listę planowanych zmian autobusowych, dotyczących Białołęki i Targówka oraz mapkę poglądową tych zmian.
Linie przyspieszone.
Od dnia 12 lutego 2007 r. wprowadzone zostaną następujące zmiany:
- 518 (Nowodwory - Natolin Płn.)
Połączenie linii 503 z linią 518 w jedną linię 503 kursującą na trasie: NOWODWORY - Światowida - Myśliborska - Obrazkowa - Modlińska - Jagiellońska - most Gdański - Słomiń-skiego - Międzyparkowa - Bonifraterska - Miodowa - Krakowskie Przedmieście (obecnie z uwzględnieniem trasy objazdowej) - Nowy Świat - Al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobies-kiego - Sikorskiego - Dolina Służewiecka - Rodowicza "Anody" - Rosoła - Indiry Gandhi - Dereniowa - Płaskowickiej - NATOLIN PŁN. Częstotliwość kursowania linii 503 - co ok. 7-10 min w szczycie, co ok. 15 min poza szczytem oraz co ok. 20 min w sobotę i święto. W celu zapewnienia szybszego przejazdu między osiedlami Nowodwory i Tarchomin, a centrum linia 503 będzie pomijać przystanki Ekspresowa i Płochocińska oraz Dyrekcja FSO i Bu-dzyńskiej-Tylickiej. Wykonane pomiary wykorzystania tych przystanków uzasadniają przy-jęcie takiego założenia. - 326 zamiast 518
Na odcinku: Świderska - Porajów - Myśliborska - Światowida - Modlińska linia 518 zostanie zastąpiona linią 326 z jednoczesnym rozszerzeniem godzin jej kursowania na cały dzień powszedni. - połączenie Targówek - Centrum - Groty
Połączenie linii 310 z linią 403 w jedną linię 410 kursującą na trasie: GROTY - Hubala-Dobrzańskiego - Bolimowska (powrót: Bolimowska - Spychowska - Hubala-Dobrzańskiego) - Kocjana - Kaliskiego - Radiowa - Powstańców Śląskich - Górczewska - Leszno - al. Soli-darności - most Śląsko-Dąbrowski - al. Solidarności - Radzymińska - Gorzykowska - Handlowa - Pratulińska - Trocka - TARGÓWEK. Częstotliwość kursowania linii 410 - co ok. 10 min w szczycie i co ok. 15 min poza szczytem. Linia 410, kursująca z częstotliwością większą niż dotychczas linie 310 i 403, wzmocni charakteryzujące się bardzo dużym wyko-rzystaniem przez pasażerów linie 190 i 512. Linia 410 będzie pomijać następujące przys-tanki (na większej części trasy analogicznie do innych linii przyspieszonych): Kocjana-Bocznica, Dywizjonu 303, Białowiejska, PKP Koło, Syreny, Młynarska, Leszno, Okopowa, Stare Miasto, Rzeszotarskiej, Szwedzka, al. Solidarności oraz Gorzykowska. Na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych w autobusach linii 403 (Targówek - Natolin Płn.) stwierdzone zostało, że pasażerowie podróżują tą linią przede wszystkim między Tar-gówkiem i centrum oraz między Natolinem i centrum. Udział podróży tranzytowych (przez centrum) w ogólnej liczbie podróży odbywanych tą linią nie przekracza 11%. Trasa linii 403 pokrywa się z trasami linii 503 (Natolin Płn. - Konwiktorska) oraz 160 (Targówek - Dw. Centralny).
- 104 i 304 razem
Połączenie linii 104 i 304 w jedną linię 104 kursującą na trasie: ŻERAŃ FSO - Toruńska - Wysockiego - Bazyliańska - Kondratowicza - Łabiszyńska - Białołęcka - BRZEZINY. Częstotliwość kursowania linii 104 - co ok. 20 min w szczycie oraz co ok. 30 min poza szczytem, w sobotę i święto. Zmiana trasy przyczyni się do polepszenia obsługi komunika-cyjnej ul. Białołęckiej poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów i zapew-nienie bezpośredniego dojazdu do linii tramwajowych realizujących połączenia do centrum miasta i innych dzielnic. Podjazdy do szkoły w Kobiałce (do Olesina) zamiast linii 304 będzie realizować linia 104. - zmiana trasy 120 i 152
Skierowanie linii 120 na trasę: DW. WSCHODNI (KIJOWSKA) - Kijowska - Targowa - al. Solidarności - Radzymińska - Jórskiego - Samarytanka - Gilarska - św. Wincentego - Kon-dratowicza - Malborska - Głębocka - Toruńska - Ostródzka - Berensona - SKARBKA Z GÓR (powrót: Berensona - Oknicka - Lewandów - Głębocka). Częstotliwość kursowania linii 120 co ok. 20 min w szczycie oraz co ok. 30 min poza szczytem, w sobotę i święto. Na zmie-nionej trasie zastąpi linię 152 na ciągu ulic: Jórskiego - Samarytanka - Gilarska. Zwięk-szenie częstotliwości kursowania autobusów na tym odcinku poprawi obsługę komuni-kacyjną tego rejonu. Dodatkowo linia 120 zapewni bezpośrednie połączenie najkrótszą trasą z centrum Pragi. Skierowanie linii 120 do nowego przystanku na ul. Berensona przy ul. Skarbka z Gór przyczyni się do poprawy obsługi komunikacyjnej nowo powstałych i rozbu-dowujących się osiedli w tym rejonie. - 126 do Polfy
Wprowadzenie na stałe podjazdów linii 126 do Polfy (w miejsce linii 326). - zmiana trasy 145
Skierowanie linii 145 na trasę: ŻERAŃ FSO - Toruńska - Wysockiego - Bazyliańska - Kon-dratowicza - Młodzieńcza - Łodygowa - Warszawska - Piłsudskiego - Chełmżyńska - Marsa - Grochowska - WIATRACZNA. Częstotliwość kursowania linii 145 nie ulegnie zmianie. Skróceniu ulegnie przejazd między wschodnimi rejonami miasta i Ząbkami, a Bródnem i Żeraniem. Linia 145 nabierze charakteru linii obwodowej, zapewniającej możliwie szybkie połączenie pomiędzy odległymi rejonami z pominięciem rejonów centralnych oraz sprawny dojazd do linii kursujących ciągami poprzecznymi do centrum miasta i innych dzielnic. Przeprowadzone pomiary wykazują niekorzystną dysproporcję w wykorzystaniu linii 145 na obecnej trasie (duże na odcinku: Łodygowa - Grochowska i niewielkie na osiedlu Targówek). Wykonane symulacje wskazują, że nowa uproszczona trasa będzie bardziej atrakcyjna dla pasażerów. Dodatkowo linia 145 zastąpi linię 120 na wschodnim odcinku ul. Kondratowicza i ul. Młodzieńczej. - 152 Modlińską do Żerania
Skierowanie linii 152 na trasę skróconą: BIAŁOŁĘKA DWORSKA - Zegarynki - Żyrardow-ska - Wałuszewska - Bohaterów - Klasyków - Modlińska - ŻERAŃ FSO. Częstotliwość kur-sowania linii 152 - co ok. 20 min w szczycie oraz co ok. 30 min poza szczytem, w sobotę i święto. Skrócenie trasy linii i skierowanie jej do obsługi połączenia Białołęki Dworskiej z Żeraniem, z pominięciem Tarchomina, pozwoli na zapewnienie krótszego czasu przejazdu z Białołęki Dworskiej do przystanków przesiadkowych Ekspresowa, Konwaliowa i Żerań FSO, a tym samym na skrócenie czasu podróży z tego osiedla do centrum miasta i innych dzielnic. Linia 152 na Targówku i Pradze Płn. zostanie zastąpiona przez linie 120, 145, 162 i 326. - 162 inną trasą
Skierowanie linii 162 na trasę: EC SIEKIERKI - (stara trasa) - Targowa - al. Solidarności (powrót: Cyryla i Metodego) - Jagiellońska - pl. Hallera - Dąbrowszczaków - Namysłowska - Starzyńskiego (powrót: 11 Listopada - Namysłowska) - św. Wincentego - Kołowa - Ossow-skiego - Barkocińska - Myszkowska - Handlowa - Pratulińska - Trocka - TARGÓWEK. Częstotliwość kursowania linii 162 nie ulegnie zmianie. Linia ta zastąpi linię 152 w relacji: pl. Hallera - osiedle Targówek. Nastąpi poprawa obsługi komunikacyjnej tego połączenia poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów (większa częstotliwość kursowa-nia niż obecnie dla linii 152). - 326 zastąpi 152
Skierowanie linii 326 na trasę: NOWODWORY - Światowida - Świętosławskiego (powrót: Mehoffera) - Świderska - Porajów - Myśliborska - Światowida - Modlińska - Płochocińska - Marywilska - Marcelin - Marywilska - Odlewnicza - Annopol - Rembielińska - Bazyliańska - Wysockiego - Budowlana - Gilarska - Samarytanka - Jórskiego - Radzymińska - Trocka - TARGÓWEK. Częstotliwość kursowania linii 326 co ok. 20 min w szczycie i co ok. 30 min poza szczytem (linia będzie kursować przez cały dzień powszedni). Na zmienionej trasie zastąpi linię 152 w relacji: Targówek - południowe Zacisze - Bródno - Tarchomin. Zapewni również dojazd z południowego Zacisza najkrótszą trasą do linii tramwajowych na Bródnie realizujących połączenia do centrum miasta i innych dzielnic (przystanki Bolesławicka i Budowlana). Uruchomienie linii 326 jako całodziennej będzie m.in. realizacją postulatu specjalistycznej przychodni dla dzieci przy ul. Marywilskiej w sprawie poprawy jej połączenia z osiedlami Tarchomin i Nowodwory.
oprac. mz
Opinie na temat poprawy jakości obsługi mieszkańców zawarte w tym materiale są opiniami ZTM.* * *
"Echo" otrzymało następujący list od rzecznika prasowego ZTM:Szanowni Państwo!
Prosiłbym o przypomnienie warszawiakom zmian komunikacyjnych, które wchodzą w życie od 12 lutego. Spotkały się one z pozytywnym przyjęciem. Dochodzi jeszcze jedna mała zmiana. W związku z tym, że wydłużona linia 503 będzie omijała przystanki Białołęka-Ratusz, tymczasowo uruchamiamy je dla linii E-4.
W dalszym ciągu czekamy też na opinie pasażerów dotyczące zmian, które wejdą w życie 1 marca. Prośby, postulaty i opinie można wysyłać na adres konsultacje@ztm.waw.pl lub kierować je pod numer telefonu 94-84. Każda opinia będzie dla nas bardzo cenna.
Pozdrawiam
Igor Krajnow, Rzecznik ZTM
Tego samego dnia, gdy otrzymaliśmy powyższego e-maila, w redakcji odbieraliśmy dziesiątki telefonów oburzonych zmianami mieszkańców Targówka i Białołęki. Wszystkich odsyłaliśmy na infolinię ZTM. Po otrzymaniu e-maila, mamy poważne wątpliwości co do rzetelności konsultacji ZTM. Podejrzewamy że są przeprowadza-ne dla tzw. picu.
Prosimy wszystkich Czytelników, którzy w ostatnim czasie wysłali e-maile do ZTM lub zrobią to w najbliższej przyszłości, aby wysłali do "Echa" kopię listu na nasz adres e-mail: echo@gazetaecho.pl. Bedziemy ZTM-owi patrzeć na ręce.