Muzykalne maluchy
23 września 2005
Kto z nas nie marzył kiedyś o karierze artysty? Pytanie retoryczne, bo prawdopodobnie znakomita większość z nas wyobrażała siebie stojących na estradzie pośród burzy oklasków...
Fundacja Wspierania Edukacji Artystycznej prowadzi Przedszkola Muzyczne w kilku dzielnicach Warszawy oraz Społeczną Szkołę Muzyczną I stopnia "Ogrodowa". Naczelną ideą przyświecającą działalności Przedszkoli Muzycznych jest nauka muzyki poprzez zabawę. Do Przedszkoli Przyjmowani są (w miarę wolnych miejsc) wszyscy chętni. Tutaj nie ma wstępnej selekcji - każde dziecko ma takie same szanse na rozwój swoich uzdolnień. Nowatorski program nauczania opierający się na podręczniku prof. Marii Grzebalskiej skierowany jest już do dzieci cztero - sześcioletnich. Obcowanie z muzyką od najmłodszych lat wyrabia u dzieci wraż-liwość estetyczną oraz pobudza umysł do twórczego myślenia. Zajęcia odbywają się dwutorowo - prowadzone są grupowe lekcje umuzykalnienia, na których dzieci poprzez rozmaite gry i zabawy poznają podstawy muzyki, uczą się muzycznych pojęć oraz wyrażania własnej ekspresji, oraz prowadzona jest indywidualna nauka gry na instrumencie (wzorowana na szkołach muzycznych). Muzyka od samego początku jest traktowana jako zabawa, ale co trzeba podkreślić, w pełni pro-fesjonalna zabawa. Młodzi "artyści" już po kilkumiesięcznej nauce mają możliwość występować na estradzie - przedszkola organizują publiczne koncerty, na których najmłodsi mogą prezentować swoje umiejętności. Niektórych może szokować, że już czteroletnie dzieci uczone są gry na instrumentach, jednak warto wiedzieć, że np. w Japonii, która uważana jest ostatnio za "kuźnię" muzycznych talentów, powszechnie prowadzi się naukę muzyki już dla dwulatków.
Warto zatem zastanowić się nad edukacją muzyczną najmłodszych, tym bardziej, że od kilku lat istnieje interesująca alternatywa profesjonalnej, a zarazem bezstresowej nauki muzyki dla dzieci. Nauka w Przedszkolach Muzycznych z jednej strony rozwija dzieci intelektualnie, a drugiej zaś strony daje solidne podstawy do późniejszej kontynuacji nauki muzyki w szkołach.
Nauka muzyki jest inwestycją w przyszłość dzieci i chociaż nie gwarantuje ona od razu wielkiej kariery muzycznej, to rozwija najszlachetniejsze cechy charakteru, takie jak wrażliwość na piękno, pomysłowość i kreatywność działania, a także uczy odpowiedzialności i systematyczności. Są to cechy, które niewątpliwie wyróżniają z szarego tłumu i które pomagają odnosić sukcesy we wszystkich dziedzinach życia.
Mariusz Tokarski