Motocykle na buspasach. Ruch będzie płynniejszy?
6 kwietnia 2018
Najpierw oskarżali policjantów o analfabetyzm, później się porozumieli. Motocykliści masowo łamią prawo, jeżdżąc po buspasach...
...
Bielany stawiają na motocykle? Nowy, nietypowy parking
Mamy promować komunikację miejską, promujemy... motocykle. Przed bielańskim ratuszem powstał dla nich specjalny parking.
ale nie powoduje to żadnego zagrożenia w ruchu drogowym i może śmiało zostać zalegalizowane. Do takich wniosków doszli naukowcy z Politechniki Warszawskiej po przeprowadzeniu badań na Radzymińskiej i Trasie Łazienkowskiej. Pomiary wykazały, że w godzinach szczytu 80% motocyklistów nielegalnie korzysta z buspasów, ale robi to bezpieczniej, niż na pasach ogólnych. Na Radzymińskiej ok. 90% jadących pasem dla autobusów jednośladów nie przekroczyło dozwolonej prędkości.
Jest bezpiecznie
W trakcie badania nie odnotowano sytuacji, w której motocykl jadący buspasem zmusiłby kierowcę autobusu do zmiany prędkości lub kierunku jazdy. Dochodziło do nich za to poza buspasami. Wniosek jest prosty: ruch jest bezpieczniejszy i płynniejszy, gdy motocykle i autobusy jadą tym samym pasem.
- Policjanci dali się przekonać i pozytywnie zaopiniują ten pomysł - informuje Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. - Jak tylko opinia z policji trafi do Biura Polityki Mobilności i Transportu, rozpoczynamy wdrażanie projektu. Przypomnę, że zmiana organizacji ruchu dotyczyć będzie Radzymińskiej i Trasy Łazienkowskiej. Dopuszczenie będzie miało charakter tymczasowy. Po okresie testów dokonamy wspólnego podsumowania akcji.
Nie było miło
Interwencja wiceprezydent Kaznowskiej była konieczna, bo w połowie marca Komenda Stołeczna Policji odmówiła zgody. Zastępca naczelnika warszawskiej drogówki podinsp. Sławomir Czyżniak napisał wówczas, że... wpuszczenie motocykli na buspasy byłoby niebezpieczne.
- Ten dokument to potwierdzenie, że stary kawał to prawda: policjanci chodzą parami, bo jeden potrafi czytać, a drugi pisać - napisali aktywiści prowadzący facebookową stronę "TAK dla motocykli na buspasach". - Ten widać tylko pisze, bo nie dał rady przeczytać wniosków z badań naukowych przeprowadzonych przez Politechnikę. Może trzeba zrobić zrzutę i posłać go do przedszkola na naukę czytania ze zrozumieniem?
Niecałe dwa tygodnie później klimat był już całkowicie inny. 27 marca przedstawiciele fundacji Jednym Śladem doszli do porozumienia z policjantami. Jeśli podczas testów na Radzymińskiej i Trasie Łazienkowskiej liczba wypadków z udziałem motocykli się zwiększy, zostaną one przerwane.
- Jeśli wszystko dobrze pójdzie, już na majówkę pojedziemy dwoma buspasami i prawdopodobnie do końca października przyszłego roku będziemy mogli z nich korzystać w ramach pilotażu - piszą autorzy strony. - To od nas zależy, czy tych otwartych buspasów będzie więcej i czy test nie zakończy się wynikiem negatywnym. Od naszej kultury na drodze, od tego, czy będziemy łamać przepisy i doprowadzać do sytuacji niebezpiecznych.
(dg)
.