REKLAMA

Wawer

różne »

 

Most na zaporze - wirtualna inwestycja?

  4 lipca 2008

Trasa i most na zaporze planowane były już w latach 80. poprzedniego stulecia. Istniał też w planach przedwojennych. Po wojnie most i trasa były uwzględniane we wszystkich planach zagospodarowania przestrzennego, ale do realizacji inwestycji nie dochodziło głównie ze względu na brak środków finansowych.

REKLAMA

W tym miejscu planowano budowę stopnia wodnego na Wiśle. W sposób naturalny przewidziano w związku z tym budowę mostu drogowego. W tym czasie zaplanowa-no rozjazdy i trasy dojazdowe. Przewidziano odpowiednią rezerwę terenu na trasę, która prowadziła od ulicy Augustówka w Wilanowie, koło elektrociepłowni Siekierki, nad Wałem Miedzeszyńskim w okolicach ulicy Chodzieskiej, aż do Międzylesia w okolice przejazdu kolejowego.

Sama zapora, jako stopień wodny przestała być interesującym projektem, za-przestano jej realizacji, ale pomysł przeprawy mostowej został. W 1997 roku został nagłośniony przez zarząd gminy Wawer. Argumentem budowy mostu było jeszcze w tym czasie małe prawdopodobieństwo wybudowania mostu Siekierkowskiego, a zrealizowanie przeprawy mostowej było ważnym elementem wpływającym na spo-dziewany wzrost atrakcyjności terenów gminy Wawer.

Pomysł budowy mostu wraca zawsze przy kolejnych wyborach samorządowych i upada w zderzeniu z rzeczywistością, potrzebami chwili i brakiem finansowania. Swego czasu padł nawet pomysł wykorzystania konstrukcji ze zdemontowanego mostu Syreny. Prace poprojektowe mostu Na Zaporze jednak trwają. Powstają koncepcje i techniczne rozwiązania. Ostatnia wersja została przedstawiona w sie-dzibie NOT i poddana społecznej konsultacji. Projektanci przedstawili projekt trasy z mostem podwieszanym z pylonem rekordowej wysokości. Takie rozwiązanie, choć dwa razy droższe niż rozwiązania prostego belkowego w tej topografii terenu, jest uzasadnione ekonomiczne, jeżeli inwestor weźmie pod uwagę budowę całej trasy łącznie z podjazdami. Dzięki takiemu rozwiązaniu konstrukcji mostu nie bę-dzie trzeba budować kosztownych węzłów z Wałem Miedzeszyńskim i ul. Czernia-kowską-bis, która jest planowana na lewym brzegu Wisły. Innym argumentem za mostem podwieszanym jest to, że będzie mniejsza ingerencja w koryto Wisły. Zbędna stanie się budowa podpór w nurcie Wisły, która w tym miejscu jest dość szeroka - odległość między wałami wynosi ponad 1,5 km. Trasa po stronie wawer-skiej planowana jest jako dwujezdniowa o znaczeniu lokalnym.

Choć w wieloletnim planie inwestycyjnym miasta stołecznego Warszawy inwes-tycja budowy mostu Na Zaporze się nie znalazła, to szefostwo miejskiego biura drogownictwa i komunikacji zapowiada, że prace projektowe będą kontynuowane, a budowa zacznie się po 2012 r. Most mógłby być gotowy trzy lata później. Realnie mówi się, że prace budowlane będą mogły rozpocząć się po 2015 roku.

Włodzimierz Zalewski

Trasa i most na zaporze

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy