Nowy blok przy Mickiewicza stworzy problemy z parkowaniem?
20 listopada 2023
W miejscu biurowca Megadexu przy ul. Mickiewicza powstanie blok z lokalami handlowo-usługowymi na parterze? Taką koncepcję przedstawił inwestor radnym z Żoliborza a także prezentuje ją na spotkaniach online z mieszkańcami, którzy obawiają się, że ta inwestycja poważnie uprzykrzy im życie.
Na październikowym posiedzeniu komisji ładu przestrzennego Rady Dzielnicy Żoliborz, inwestor przedstawił projekt dużego budynku w miejscu biurowca Megadexu przy ul. Mickiewicza. Inwestycja miałaby zostać zrealizowana w trybie "lex deweloper".
Warsztaty znikają z Włościańskiej. Będzie nowa zabudowa?
Dwa budynki - przy Włościańskiej 21 i 21A - są właśnie rozbierane. Czy to zapowiedź dogęszczania zabudową wielorodzinną terenów dawnego Burakowa?
Projekt jednak budzi wątpliwości radnych i mieszkańców, chociażby z powodu zastąpienia zabudowy usługowo-biurowej mieszkaniową. Niedawno inwestor przeprowadził też spotkanie online z samorządowcami i wszystkimi zainteresowanymi tą inwestycją mieszkańcami.
Czego obawiają się mieszkańcy Mickiewicza?
Przeciw inwestycji najbardziej protestują niektórzy mieszkańcy sąsiedniego budynku komunalnego, którzy mają wątpliwości np. że nowy i duży blok spowoduje tłok w pobliskiej szkole, inni zaś mają obawy o dodatkowy ruch samochodowy na Mickiewicza, który zwiększy korki.
- Jestem zdania, że nawet w dzielnicach mieszkaniowych potrzebne są budynki usługowo-biurowe, które tworzą lokalne miejsca pracy, a nie tylko np. przy rondzie ONZ. Może też być problem z miejscami parkingowymi w okolicy, gdyż inwestor planuje 120 miejsc w garażu podziemnym oraz siedem na powierzchni. To moim zdaniem za mało i ta inwestycja może spowodować "rozlanie się" parkujących samochodów na okoliczne uliczki, na których już teraz są problemy z parkowaniem - stwierdził przewodniczący żoliborskiej rady Piotr Wertenstein-Żuławski.
Jaki będzie blok przy Mickiewicza?
W ramach inwestycji powstałby siedmiokondygnacyjny budynek w kształcie litery L, z około 80 lokalami mieszkalnymi, usytuowany fasadą główną wzdłuż ulicy Mickiewicza. Na parterze od strony Mickiewicza powstanie kilka lokali handlowo-usługowych, a przed nimi zieleń, ławki i stojaki na rowery. Jak zapowiadają inwestorzy, na ogólnodostępnym dziedzińcu osłoniętym od ruchu ulicznego budynkiem mieszkalnym, zostanie stworzona zielona przestrzeń z placem zabaw. Miejsce to będzie dostępne zarówno od strony ul. Mickiewicza, jak i od ul. Skotnickiej, i służyć ma wszystkim mieszkańcom Żoliborza, a nie tylko nowego budynku.
"Architektura projektu nawiązywać też będzie do żoliborskiego modernizmu. Prosta forma, wycofanie ostatniej kondygnacji, spokojny rytm okien, lekka obłość narożników nawiązują do rozwiązań charakterystycznych dla Żoliborza. Otwarty dziedziniec, ogólnodostępna przestrzeń wypełniona zielenią oraz jasna i ciepła kolorystyka elewacji stworzą harmonijną całość" - czytamy na stronie inwestora.
Co z miejscami parkingowymi na Żoliborzu?
- Projekt jest interesujący i ładny, natomiast mnie niepokoi mała liczba miejsc parkingowych. Tu jest i tak ciasno. Budynek ma mieć też ciąg lokali usługowych od strony Mickiewicza. A nie widzę miejsc parkingowych dla klientów tych lokali. Znowu "wytną" nam kolejny pas jezdni ul. Mickiewicza, bo te samochody zaczną najpewniej tam parkować - powiedział jeden z mieszkańców pobliskiego bloku.
- Wskaźnik miejsc parkingowych przez nas przyjęty jest wskaźnikiem "optymalnym". Z naszego doświadczenia przy realizacji tego typu inwestycji oscylujemy wokół wskaźników jedno miejsce parkingowe na jedno mieszkanie. Ratusz Warszawy, publikując wytyczne dla takich inwestycji, dążył do tego, aby wskaźnik miejsc parkingowych był nawet niższy. Wynika to z polityki władz Warszawy, żeby poprzez redukcję miejsc parkingowych wymuszać na mieszkańcach ograniczanie liczby samochodów, które na co dzień poruszają się w mieście - powiedział prezes zarządu Yareal Polska Jacek Zengteler.
DB
.