Wawerczycy chcą Veturilo. Nie tak prędko
13 września 2021
W całej Warszawie jest ponad 300 stacji warszawskiego roweru publicznego, ale ani jedna nie działa w największej terytorialnie dzielnicy. Czy jest szansa na rozbudowę systemu Veturilo?
Pomysły na wypożyczalnie Veturilo były zgłaszane przez mieszkańców od lat. Zarząd Dróg Miejskich regularnie odpowiadał, że priorytetem jest zagęszczanie sieci w centralnych dzielnicach. Dlaczego? Jeśli wypożyczalnie są rzadko rozmieszczone a w pobliżu są tylko domy jednorodzinne, liczba klientów jest zbyt mała. Zamiast krążyć między stacjami, rowery są ciągle przewożone z miejsca na miejsce samochodami dostawczymi.
Veturilo w Wawrze
Mimo tych zastrzeżeń już kilka lat temu drogowcy przygotowali listę ośmiu miejsc w Wawrze, w których mogłyby powstać wypożyczalnie finansowane przez prywatne firmy: na skrzyżowaniach Korkowej z Kościuszkowców, Torowej z Rezedową, Wydawniczej z Lucerny, Sęczkowej z Kadetów i Traktu Lubelskiego z Kadetów i Zwoleńską, wreszcie przy stacjach kolejowych Międzylesie i Wawer.
Pierwsza wypożyczalnia w dzielnicy została otwarta w 2018 roku na stacji benzynowej Orlenu przy Wydawniczej, obok wiaduktu Płowieckiej i Czecha oraz planowanej do przesunięcia stacji kolejowej Wawer. W odróżnieniu od większości warszawskich wypożyczalni, wawerska nie została sfinansowana z miejskiej kasy. Była ona jedną ze stacji, które ustawiły wspólnie operator systemu Veturilo - firma Nextbike - i państwowy gigant paliwowy PKN Orlen. Dlaczego wypożyczalnia została zlikwidowana?
- Po zakończeniu poprzedniej umowy i starcie nowego sezonu część stacji tego rodzaju dotychczasowi sponsorzy wycofali, m.in. właśnie Orlen - mówi Jakub Dybalski, rzecznik ZDM.
Czy rowery wrócą?
O powrót wypożyczalni i ustawienie kolejnych upomina się radna Marta Turska. Jej zdaniem brak Veturilo stawia Wawer w pozycji... dzielnicy gorszej od innych.
- Rozbudowana sieć warszawskiego roweru publicznego Veturilo to powód do dumy dla mieszkańców i władz Warszawy - uważa radna. - System automatycznych wypożyczalni rowerów stał się nieodłącznym elementem krajobrazu stolicy oraz codziennego życia warszawiaków. Mieszkańcy naszej dzielnicy wielokrotnie zgłaszali i nadal zgłaszają potrzebę instalacji stacji w Wawrze.
Jak dodała w rozmowie z naszą redakcją, zależy jej na co najmniej trzech stacjach, w tym jednej obok wawerskiego ratusza i centrum handlowego Ferio Wawer.
Veturilo musi poczekać
Jak wyjaśnia szef drogowców Łukasz Puchalski, otwarcie nowych wypożyczalni Veturilo w latach 2021-2022 jest możliwe tylko dzięki pieniądzom sponsorów.
- Wynika to z braku dodatkowych pieniędzy na rozbudowę systemu - wyjaśnia dyrektor ZDM. - Na początku 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na operatora systemu w latach 2021-2028. Jednak z powodu wybuchu pandemii oraz trudnej sytuacji ekonomicznej, w jakiej znalazło się miasto [dwumiliardowa dziura budżetowa była już przed stanem epidemii - red.], przetarg musiał zostać unieważniony. Wówczas została złożona tylko jedna oferta znacząco przekraczająca budżet na to zadanie. Chcąc zapewnić mieszkańcom stolicy ciągłość funkcjonowania systemu ogłosiliśmy postępowanie pomostowe, obejmujące obsługę systemu Veturilo w kształcie zbliżonym do obecnego.
Drogowcy nie ukrywają już, że pomostowa umowa z Nextbike ma zostać przedłużona do końca sezonu 2022. Oznacza to, że co najmniej do wiosny 2023 roku nie ma mowy o powiększaniu liczby wypożyczalni z pieniędzy podatników.
(db/dg)